Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande revisionsplikten slopas från 1 nov 2010

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94400
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Småföretagare slipper revision | Ekonomi | Aftonbladet

    Regeringen verkar nu har beslutat om att slopa revisionsplikten. Jag gissar att revisorerna inte är så glada i dag, fast å andra sidan så berörs inte så många bolag som man trott eftersom det är hårdare krav för att slippa revisor än förra förslaget, så de kanske inte är så ledsna.

    Men vad säger ni e-handelskollegor.
    Bra eller Dåligt?

    #109553
    sailorcap
    Deltagare

    Då ställer jag frågan.
    Tycker ni era revisorer har gjort ett bra jobb för er eller har dem enbart varit en övervakande person som ska se till att ni inte fifflar?

    Hur många av er har haft revisorer som bidragit med något positivt, dvs att tipsat om hur ni ska få ut mer pengar och olika avdrag?

    #109554
    Parvelito
    Deltagare

    Bra!

    Det är ett förslag ännu så länge, men jag tycker att det är rimligt att det måste vara frivilligt med en revisor när verksamheten är relativt ringa. En del revisorer är värda sin vikt i guld, så många kommer säkert fortsättningsvis också att använda dem, om än på ett annat sätt. Det som är bra med det här förslaget är att de får lov att börja marknadsföra sig, berätta vad de gör, vad deras tjänster kostar etc. Hittills har de ju inte behövt anstränga sig så hårt för att få kunder som har fått betala vad en revision kostar.

    #109555
    GregerA
    Deltagare

    Jag är tveksam.

    Eftersom ett aktiebolag är en bolagsform med begränsat personligt ansvar så är det rimligt att externa intressenter har insyn i bolaget genom en revisor.

    Precis som nämnts i flera artiklar så kommer det säkert att bli ännu svårare att få lån och krediter med ett bolag som saknar revisor.

    För den som inte vill ha revisor finns ju andra bolagsformer.

    Sen tycker jag inte att jag själv har så stor nytta av revisorn, så nån direkt lönsamhet kan man inte räkna fram.

    #109556
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Parvelito 4747 wrote:

    Bra!

    Det är ett förslag ännu så länge, men jag tycker att det är rimligt att det måste vara frivilligt med en revisor när verksamheten är relativt ringa. En del revisorer är värda sin vikt i guld, så många kommer säkert fortsättningsvis också att använda dem, om än på ett annat sätt. Det som är bra med det här förslaget är att de får lov att börja marknadsföra sig, berätta vad de gör, vad deras tjänster kostar etc. Hittills har de ju inte behövt anstränga sig så hårt för att få kunder som har fått betala vad en revision kostar.

    Fast läser du dagens industri ser det ut som att det faktiskt är klubbat redan och alltså inte är ett förslag längre.
    di.se

    Själv är jag kluven till detta. På något sätt känns det som att alla förslag som kommit på senare tid med minskat aktiekapital och slopad revisionsplikt urholkar lite grann den tyngd aktiebolagsformen har, och även seriositetsstämplen på aktiebolagen. Samtidigt kan jag tycka att för många mindre företag tillför säkerligen revisorn inte speciellt mycket så på ett sätt kan det vara bra. Jag håller också med Parvelito om att det kan vara bra att revisorerna faktiskt för börja jobba lite för att få kunder.
    Med andra ord jag velar över vad jag egentligen tycker.

    #109558
    sailorcap
    Deltagare

    Jo visst kan jag hålla med om att den tyng AB inneburit och uppfattats kommer urholkas. Det kan vara positivt för utvecklingen av näringslivet om fler vågar starta upp. Många kanske känner att det är lite för stort personligt ansvar med enskild firma och nu öppnar sänkt AB kapital och ej revisor-tvång förrar. För leverantörer till “nya” AB innebär det dock större risk då startkapitalet är lägre.

    #109559
    Parvelito
    Deltagare

    Det är väl ingen som ifrågasätter att detta går igenom, vi får väl hoppas att inte de rödgröna kommer med ett helt annat förslag och vill riva upp allt efter en eventuell valseger. Hattande hit och dit gillar jag inte.

    Om man vill låna pengar, så är det väl rimligt att man gör en bedömning av vilka villkor man skall ställa. Jag tycker det är ganska rejäla marginaleffekter om en bank ställer revisorskrav för en checkkredit på 50.000kr. En revisor kostar i alla fall 5-6000kr för en enklare revision, och det blir en “limitränta” på 10-12%. Men vill man stora pengar så är det naturligtvis ingen större kostnad med en revisor som granskar det hela. Bankerna behöver nog fundera lite på vad som är rimliga krav.

    Nystartade företag får i princip inga krediter någonstans, vare sig de är AB eller något annat, så där tror jag det är status quo. Som jag ser det så behöver Sverige lägre trösklar för att få folk att våga starta företag, och då är det inte så dumt med lägre aktiekapital och enklare regler.

    #109560
    GregerA
    Deltagare

    Lägre trösklar och enklare regler håller jag helt med om. Men om jag skall vara ärlig så tycker jag inte att moms, arbetsgivaravgifter, revision och deklaration är det jobbigaste. Det är ju väl inarbetat och det finns bra stöd i alla affärssystem.

    Värre är det med alla nya miljörelaterade påfund där man skall registrera sig både här o där, rapportera stup i kvarten och myndigheternas böter är 10 ggr högre än om man råkar glömma en momsdeklaration. Inget stöd i mindre affärssystem finns ju heller, så det blir mycket extrajobb, osäkerhet om man gjort rätt mm … plus att detaljer i reglerna ändras stup i kvarten.

    Så när Maud säger att hon förenklar för företagen så glömmer hon att det samtidigt införts en massa regler med “outsourcad” administration.

    #109561
    Parvelito
    Deltagare

    @GregerA 4753 wrote:

    Lägre trösklar och enklare regler håller jag helt med om. Men om jag skall vara ärlig så tycker jag inte att moms, arbetsgivaravgifter, revision och deklaration är det jobbigaste. Det är ju väl inarbetat och det finns bra stöd i alla affärssystem.

    Värre är det med alla nya miljörelaterade påfund där man skall registrera sig både här o där, rapportera stup i kvarten och myndigheternas böter är 10 ggr högre än om man råkar glömma en momsdeklaration. Inget stöd i mindre affärssystem finns ju heller, så det blir mycket extrajobb, osäkerhet om man gjort rätt mm … plus att detaljer i reglerna ändras stup i kvarten.

    Så när Maud säger att hon förenklar för företagen så glömmer hon att det samtidigt införts en massa regler med “outsourcad” administration.

    Jag håller med dig HELT och hållet, så när som på arbetsgivaravgifterna. Det är alldeles för mycket undantag och specialregler där, även om få omfattas av dem.

    De här fjantiga miljö-mupperierna börjar bli en irriterande kostnad, och de hjälper inte miljön ett enda dugg. Istället är det fler papper, fler kontor och massor med energi som går åt för att administrera det hela.

    En sak vi kan lägga till är tullar med enstaka procent som skall betalas. Administrationen kostar ju mångfalt mer än vad tullkostnaden är många gånger.

    Och så kan du ju se fram emot den dagen du måste börja intrastat-rapportera exporten…:D Eller när man blivit så stor att man måste börja berätta vilken jämställdhet man har på företaget genom att utarbeta en jämställdshetsplan och i årsredovisningen ange lönekostnaderna avdelningsvis och per kön. Då börjar revisionen dessutom kosta pengar, för de måste ju kontrollera att man har gjort rätt och att man gör kontinuerliga uppföljningar enligt jämställdhetsplanen.

    #109562
    friedrich
    Deltagare

    självklart olika för olika bolag, men revisionsarvodet för min del var pengar i sjön.
    Meninglös kostnad, inget värdeskapande överhuvudtaget.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.