Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Generellt om E-handel

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-04-11, 20:02
Ny medlem
ingen

Reg.datum: Apr 2011
Standard Hjälp mig att starta webbshop, och hitta bästa betalsystem och plattform etc

Hej alla
Jag har just skrivit kontrakt med en leverantör.

Har googlat runt och försökt skapa mig en bild av vad det är för webb plattform och betalsystem som gäller, men det verkar inte finns några givna självklara val, som jag fattat det.

Vad använder ni?
Hur mycket kostar det?

Tacksam för svar
Svara med citat
Annons
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-04-11, 20:43
Senior Medlem
ingen

Reg.datum: Apr 2010
Standard

Tror det är bättre att du börjar med att surfa runt på forumet och läsa lite. Man har tagit upp dessa nybörjarfrågor om och om igen, så mcyket finns besvarat i detailj.
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-04-11, 20:46
Ny medlem
ingen

Standard

Jo, fast jag undrar egentligen bara vilket är det största mest använda betalsystemet och den vanligaste plattformen.
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-04-11, 20:52
Senior Medlem
ingen

Reg.datum: Apr 2010
Standard

Nja, jag tror inte det finns statistik direkt för detta, om du bara tittar på den svenska marknaden. Sedan är frågan om det är hyrd plattform, OpenSource, friköpt, licensierad på egen server ...
  #5 (permalink)  
Gammal 2011-04-14, 07:29
nmn nmn är uppkopplad nu
Medlem
mullet.se

Reg.datum: Nov 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Greenlight Visa inlägg
Jo, fast jag undrar egentligen bara vilket är det största mest använda betalsystemet och den vanligaste plattformen.
Och vad säger att den som är störst/mest spridd skulle vara bäst? Framförallt bäst för dig?

Titta ex. på marknaden för små affärssystem där Visma/SPCS Admin har väldigt många användare men säljer ett i många delar mediokert system...
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2011-04-19, 14:31
Ny medlem
http://www.ize.se/

Standard

Hej Greenlight,

Jag är webbutvecklare och har sysslat en hel del med webbshoppar, samt driver en egen butik. Skulle säga att det egentligen inte finns någon plattform som är "den vanligaste". Om det skulle finnas så skulle jag ändå inte bry mig om den statistiken speciellt mycket.

Det hela handlar om att projektets krav—vad du behöver och är ute efter—ska leda dig till vilket verktyg du slutligen använder. Magento Commerce är en väldigt kapabel och funktionsfylld plattform i PHP. Den använder jag till min egen butik. Dock är den hyffsat tung och kräver en del av webb-hostingen för att köras (enligt mig) acceptabelt snabbt.

För mindre butiker gillar jag även Spree Commerce som är en smidig plattform i Ruby (on Rails). Betydligt färre funktioner än Magento men har även kortare inlärningskurva och är inte lika tung. Magento har fler tillägg för betalsystem också, men jag skulle säga att det är lättare att koda en egen i Spree.

Finns många faktorer att tänka på. Har du en webbutvecklare, och isåfall vilket språk är han/hon bekväm med? Hur många produkter har du? Vilka funktioner är nödvändiga nu och i framtiden? Tänk alltid några år framåt. Hur mycket pengar vill du spendera på webb-hosting? Du kanske vill ha en hyrd plattform istället för att hosta själv.

När du har svar på dessa frågor kommer det vara betydligt lättare för dig att bestämma dig för en plattform.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är