Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Starta företag med bekant?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96387
    Nait
    Deltagare

    Hejsan!
    Fick Tips om detta forum då jag tänkte ge mig in i branschen :)
    Det är en sak jag funderat mycket över den senaste tiden o kan ju passa på att rådfråga här.
    Är nämligen så här att jag och en bekant har börjat bygga webbsidor ihop och tänkte så småningom kanske även starta en liten webbshop. Vet inte om det hade med saken att göra när man väljer bolagsform men frågan är iaf vilken/vilka bolagsformer ska vi registrera?

    Det första jag tänkte på var handelsbolag men sen kom jag på att vi känner inte varandra överdrivet bra utan det är mer att vi kommer bra överrens så det är kanske lite riskabelt för då kan den ena göra livet rätt surt för den andra om det är något som går galet.

    Sen gick tankarna in på vars en enskild firma men då har man noll koll på varandra. Vet dock inte om man behöver ha koll på varandra? Personen jag jobbar med sköter all kontakt med kunderna så det känns som det skulle gå att dölja mycket där, men är kanske bara som man nojjar i onödan. En annan nackdel med är att jag har ingen kontakt alls med kunderna så skulle vi två bli ovänner en dag så står jag utan någonting.

    Efter detta kom en kompis med förslaget att starta vars ett företag och sen ett handelsbolag ihop som är det företag kunden har kontakt med. Men går det i så fall att begränsa handelsbolaget att köpa in saker och så så man inte ställer till det för varandra där utan allt man ska köpa in gör man själv genom sitt egna företag då?

    Brukar förklara rätt rörigt men hoppas ni förstår mitt dilemma och även kan hjälpa mig med tips och ideer.

    #125983
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Min farsa till mig för många år sedan när jag frågade samma sak till ha, ALDRIG!

    Jag lyssnade såklart inte, men det funkade inte för mig heller så med facit i hand………. Nu var detta inga kompisar utan mer bekanta.

    Men sen finns det ju andra som lyckats bra som är rena barnsagan och det är tex KLARNA.

    Så att bara säga bu eller bä är väl inte riktigt hela sanningen.

    Men det ska mycket till om jag ska ens börja fundera på att starta ett företag tillsammans med någon annan nummera och det gäller även ett företag tillsammans med min fru 😮:)

    #126030
    Nait
    Deltagare

    Ja precis. Det är svårt det här. Men det borde ju finnas något bra sätt för två som vill öppna företag ihop. Vars en enskild firma så kan ena personen sticka med alla kunder o har man handelsbolag så kan man hamna i ganska mycket trubbel om inte den andra personen kan sköta sig.
    är ju inte heller så sugna att slänga ut pengar för att starta ett AB heller. Måste ju finnas någon bra lösning på det här kan jag tycka :confused:

    #126031
    Parvelito
    Deltagare

    Om man inte litar på varandra så skall man inte starta bolag. Det här med att ha insyn reglerar ni lättast med att ha transparens enligt ett avtal. Bägge har full tillgång till konton, bokföring, kundregister etc. I slutänden är det kunderna som väljer var de vill köpa varor och tjänster, man skall inte tro att man äger en kund.

    #126061
    Skogstrollet
    Deltagare

    Som Parvelito säger låter det väldigt riskabelt och obra att starta företag med någon man inte litar på. Då måste det vara bättre om en av er startar ett företag och anlitar den andre som konsult när det behövs.

    I vårt bygge kör vi två varianter. Jag och lunarmys har ett aktiebolag med 50% ägarandel var (började som handelsbolag). Min bror och hans kollega som huserar i våra lokaler kör en av varianterna du nämnde, med egna enskilda firmor och ett gemensamt handelsbolag. Lön och liknande fakturerar de sedan handelsbolaget från den enskilda firman.

    Båda varianter förutsätter förstås en viss tillit till kompanjonen, även om man kan välja att teckna avtal och liknande tillsammans (men så mycket smidigare att kunna teckna var för sig).

    #126062
    Schade
    Deltagare

    Jag sitter idag fortfarande och betalar av på en skuld från 80-talet där jag och min “bästa” vän hade firma ihop. Kan tilläga att vi numera inte ens är i närheten av vänner/bekanta….

    #126063
    Lotta Loberg
    Deltagare

    Kontakta ALMI, dom kan nog hjälpa med förslag om olika setup. Det viktiga är att ni har tydliga skrivna avtal hur ni än gör. Ett konsortialavtal som bestämmer hur firman skall värderas vid ev sälj, vem som får sälja och vem man får sälja till. Avtal om löneuttat etc. Och jag skulle även rekommendera en extern styrelseordförande som kan bolagsreglerna. Vid ev oenighet är det bara att plocka fram och följa vad som står i avtalen.

    Min ordförande sa – gör aldrig affärer med eller anställ släkt eller vänner. Ett gott råd.

    #126125
    Nait
    Deltagare

    Tack så mycket för dessa goda råd. Mitt tankesätt har ändrats lite nu men är fortfarande osäker. Ska kontakta ALMI och höra där samt läsa på mer om avtal och liknande som ni nämnt. Finns nog ingen perfekt lösning utan blir nog till att välja det som är minst riskabelt =)

    #126127
    Lotta Loberg
    Deltagare

    Räkna med att ni kommer att dela på er, och se till att alla avtal finns på plats innan ni börjar. Samma tänk som när man blir sambo/gifter sig. När och om man delar blir allt så ofantligt mycket lättare. Och som Sebastian sa på ehandelsdagarna ” våga tala om era förväntningar” så ni inte går in i samarbete med olika världsbilder om arbetsinsats, ekonomi etc. Ha högt till tak.

    Lycka till, det är ju faktiskt dynamik i samarbete. Och sista klyschan – inga framsteg utan konflikt

    #126128
    Irene
    Deltagare

    Bästa sättet att i framtiden bli ovänner är att starta företag ihop ;). Självklart finns det undantag men som Lotta skriver – ordentliga papper, kompanjonsavtal ed krävs. Vill ni trots allt få det att funka så bör ni vara varandras motpoler. Dvs båda bör ej vara “doers”…för en kommer alltid att ta ledningen och då kräövs det att den andre partern är okay med det :).

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.