Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Näthandelsföretag bryter mot lagen

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96528
    Jimmy Ostrom
    Deltagare
    #127763
    Darling
    Deltagare

    Yes, jag är laglig :)

    #127772
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Ja du, jag också men jag fick ett brev av konsumentverket där de tycker att jag saknar orgnummer. Det har dock funnits hos oss i menyn om oss sedan starten och dessutom granskats av trygg e-handel….

    Ärligt med en sådan slarvig granskning som de verkar gjort av min sajt så tror jag att tar den pressreleasen med en STOR nypa salt…..

    #127776
    GregerA
    Deltagare

    Jag såg att ehandel.org också tycker att det verkar underligt. Av de svenska butiker de har i butiksguiden så är det kanske 10% som inte uppfyller kraven.
    http://www.ehandel.org/nyheter/ar-svenska-natbutiker-daliga-pa-att-folja-informationskraven-i-e-handelslagen/?l=291&s=291

    Vi får hoppas att de får en förklaring från Kov.

    #127777
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag hoppas helt klart på det. Brevet till mig var dessutom skickat till lagret, trots att det tydligt står en adress till företaget och en att använda för orderreturer…. någon behöver lära sig läsa…

    #127779
    danielandersson
    Deltagare

    Kan inte nån höra av sig till Kov och fråga vad dom pysslar med?
    (ja, jag är lat och okunnig)

    #127780
    GregerA
    Deltagare

    Vi låter dem göra bort sig rejält – sen stämmer vi dem på ett 9-siffrigt belopp … :p

    #127781
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag kommer att ta upp det här med svensk distanshandel i morgon för det känns som att konsumentverket går ut och svartmålar en hel Yrkesgrupp för att man själv inte granskat speciellt noga.

    #127782
    peo
    Deltagare

    Intressant undersökning.
    Det jag tycker är lite konstigt är att man kräver e-postadress, det har ju säkerligen de flesta, men e-handel kan man bedriva utan att ha det.
    Däremot så ska organisationsnummer anges “om bolaget har ett sådant”….

    Jag har en liten fundering angående e-postadress då jag är en av dem som inte har/hade det.
    Orsaken är ju att man inte vill ha en massa skitmail som diverse e-postadressfiskande robotar skickar.
    Jag har skrivit min e-postadress så här: info(snubbela)pslinden.com
    Kan det vara ok att man förutsätter att en besökare fattar att (snubbela) ska ersättas med rätt tecken?
    Eller är jag fortfarande en lagbrytare (med organisationsnummer…)?

    Kan man inte fylla i ett kontaktformulär så kan man säkert inte skriva in en e-postadress heller, bara en tanke.
    Är det någon som har en logisk förklaring till att det inte är godkänt med ett kontaktformulär?

    Däremot tycker jag att organisation- eller personnummer ska anges vid annonsering på annonssajterna, det hade väl varit intressant både för seriösa e-handlare och skattemyndigheten?

    //Peo (ev. lagbrytare)

    #127784
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Konsumentverket själva har kontaktformulär…..och anger sina epostadresser så här:
    konsumentverket(a)konsumentverket.se

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 31 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.