Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Näthandelsföretag bryter mot lagen

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #127785
    peo
    Deltagare

    Jag hittade faktiskt denna text hos Konsumentverket:
    “Använd gärna e-postformuläret som du når via länkarna ovan. För anmälningar och övriga frågor, använd e-postadressen: konsumentverket(a)konsumentverket.se”

    Edit: 2:a på den
    //Peo

    #127788
    Prix
    Deltagare

    Jag skrev en fråga till konsumentverket för flertalet månader sedan, tillbaka fick jag “Vad är din adress”.. Det var en helt allmän fråga men tänkte de skulle skicka info så jag gav adressen.

    “Bra, vi måste kolla att dem vi hjälper är från Malmö annars hade du fått vända dig till någon annan på konsumentverket” (Va detta mailet tidseffektivt?)

    Sen när de väl svara så fick jag inklistrad info från deras sida, hade den infon gett svar på min fråga så hade jag själv hittat den men det gjorde den inte och jag gav upp!

    #127797
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    He he varför blir man inte förvånad:confused:

    Otroligt hur svårt det kan vara att genomföra en korrekt granskning………..

    @Kodmyran 25129 wrote:

    Ja du, jag också men jag fick ett brev av konsumentverket där de tycker att jag saknar orgnummer. Det har dock funnits hos oss i menyn om oss sedan starten och dessutom granskats av trygg e-handel….

    Ärligt med en sådan slarvig granskning som de verkar gjort av min sajt så tror jag att tar den pressreleasen med en STOR nypa salt…..

    #127805
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag har tagit upp detta med Bo Lindell på Svensk distanshandel nu på morgonen och han håller på att se över detta och har tagit kontakt med konsumentverket. han tar gärna tacksamt emot information från fler e-handlare som är berörda. Hans mail finns på kontaktsidan på Svensk Distanshandel

    #127842
    Parvelito
    Deltagare

    Ett problem är att det inte finns någon standard för var och hur dessa uppgifter skall publiceras. En del gömmer det i köpvillkoren, andra skriver tydligt ut det på kontaktsidan, några har det under “om oss”, en del på förstasidan och ytterligare andra i kundkorgen eller kassan. Storleken på font varierar stort, och länkarna till de olika sidorna kan placeras på många sätt.

    Det ursäktar inte Konsumentverket, de borde förstå bättre än att måla ut en hel bransch som skumma förbrytare, men det må väl vara en förklaring till att de haft så svårt att hitta uppgifterna.

    Jag skulle inte bli jätteledsen om Konsumentverket tog fram en mall som rekommendation på hur det skall se ut, efter att ha haft den på remiss t.ex. hos Svensk Handel. De fick också gärna ta fram rekommendationer på standardiserade köpvillkor.

    #127844
    danielandersson
    Deltagare

    @Parvelito 25206 wrote:

    Ett problem är att det inte finns någon standard för var och hur dessa uppgifter skall publiceras. En del gömmer det i köpvillkoren, andra skriver tydligt ut det på kontaktsidan, några har det under “om oss”, en del på förstasidan och ytterligare andra i kundkorgen eller kassan. Storleken på font varierar stort, och länkarna till de olika sidorna kan placeras på många sätt.

    Jag skulle inte bli jätteledsen om Konsumentverket tog fram en mall som rekommendation på hur det skall se ut, efter att ha haft den på remiss t.ex. hos Svensk Handel. De fick också gärna ta fram rekommendationer på standardiserade köpvillkor.

    Utan att leka säljare åt Trygg Ehandel så har de ju en mall för hur detta ska presenteras (i alla fall orgnr). Borde man inte kunna nyttja den även om man inte tänkt certifiera sig?

    #127845
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    visst får de gärna det, standard och rekommendationer är jag helt för. De är bland annat också konsumentverket som varit med och tagit fram riktlinjer för trygg e-handel, något man gjort bra. Men det känns då än mer konstigt att en massa certifierade butiker får anmärkning när vi gjort som de säger……

    Sedan blir jag ilsk och tycker att de ska sjutton inte gå ut och peka ut 68 % av e-handlarna som lagbrytare när de inte läser sajterna ordentligt själva.

    #127846
    danielandersson
    Deltagare

    @Kodmyran 25209 wrote:

    Sedan blir jag ilsk och tycker att de ska sjutton inte gå ut och peka ut 68 % av e-handlarna som lagbrytare när de inte läser sajterna ordentligt själva.

    Min gissning är att de ändå får ta del av skattepengarna, även om de inte gör ett bra jobb.

    #127847
    Parvelito
    Deltagare

    @lunarmys 25208 wrote:

    Utan att leka säljare åt Trygg Ehandel så har de ju en mall för hur detta ska presenteras (i alla fall orgnr). Borde man inte kunna nyttja den även om man inte tänkt certifiera sig?

    Jo, men Iphonebutiken har sin information tydligt under “Kontakta oss”. Klickar jag på “Kontakta oss” hos Gardenhome startas mitt E-postprogram…! Där skall man istället klicka på “Om oss” för att mötas av rubriken “Kontakta oss gärna så hjälper vi dig” och en bra bit ned i den texten kan man hitta orgnumret.

    Själv har jag lagt det på förstasidan, en bit ned i högerspalten, samt under “Villkor & Info” längst ned. Jag har inte “Om oss” eller “Kontakta oss” över huvudtaget.

    Alla gör olika, och kunderna samt konsumentverket blir förvirrade.

    #127848
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Visst och Ellos fick anmärkning för att det låg på förstasidan…
    Jag håller med dig om att vi gör olika, men så svårt är det inte att hitta på de webbplatser jag kikat på. Normal läsförståelse så går det rätt bra…..

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 31 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.