Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Jag är trött på bedragare – Polisen inte gör ett piss

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 62 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97316
    Dan
    Deltagare

    Dubbelpostar detta här för att fortsätta diskussionen!

    I förra veckan började vi sälja kapitalvaror som PS3, Xbox, iPads och lite annat smått och gott.

    Snabbt trillade det såklrat in ordrar… med utländska kort. Vårt system varnar på olika parametrar och efter konstaterade bedrägerier så stanna vi bara ordrarna.

    Inga konstigheter där, men jag är så förbannat trist på att jag inte kan göra något för att stoppa detta i det större perspektivet. Det är inte många bedragare i Sverige kvar om man skulle polisanmäla alla och få polisen att ta svinen, men det enda polisen är att lägga ner utredningarna trots att de har alla IP-adresser (ej anonyma).

    Däremot om jag är ett filmbolag och har ett ip-nummer på någon som tankat ner min dåliga film med Adam Sandler så har jag rätt att få ut användarinformationen via operatören och kan stämma personen bakom den. Polisen hjälper såklart till! Rätta mig om jag har fel när jag tolkar Ipred-lagen så.

    Men vad kan vi, som blir bestulna på våra varor och pengar göra? Inte ett jävla skit. Det är inte rätt, det behövs en ändring.

    Jag funderar på att skicka paket till alla mina bedragare och tydligt märka dem. Kanske skicka stora röda paket där det står “Jag är en våldtäktsman och en tjuv” på och sedan sitta utanför ICA och fota dem med mitt teleobjektiv och följa efter dem hem och polisanmäla… men det lär inte funka heller eller hur. Antagligen är det jag som åker i finkan för trakasserier då istället.

    Samtidigt så får vi inte samarbeta mellan butikerna och upprätta register för att stoppa bedragarna tack vare PUL… men bedragarna sprider gärna butiksnamnen på de som har sämst bedrägeriskydd eller kanske är mest godtrogna.

    Måste Sverige vara skurkarnas högborg? – Vad kan vi göra? Vad kan vi kräva!

    #135697
    Parvelito
    Deltagare

    Jag håller med dig 100%, det finns tillfällen då tjuvar försökt stjäla saker från mig med sina bedrägerier där jag varit rätt nära att sätta mig i bilen för en “personlig leverans”.

    Förra veckan avlossade Leif GW Persson en bredsida mot polisen för att de inte klarade av att lösa vardagsbrotten. Debatten tog snabbt fart och statistiken visar tydligt att inbrott, stöld ur bilar, stöld av cyklar, snatterier och internetbedrägerier är brott som man uppenbarligen får acceptera i Sverige. Polisen och övriga rättsväsendet tänker i alla fall inte göra något åt det.

    Det är inte allt för många människor i Sverige som vanemässigt livnär sig på “vardagsbrott” av den här typen. Var och en står ofta för en stor mängd brott. De allra flesta är missbrukare och väl kända av polisen. Vi har 20.000 poliser i Sverige. Hur svårt kan det vara att börja rensa undan de här elementen och sätta dem bakom lås och bom? Tänk att bli av med kanske 60-70% av alla anmälda brott. Försäkringsbolagen skulle jubla, polisen skulle få tid att jaga de grova brottslingarna och folket skulle känna sig trygga och nöjda.

    Det allra värsta med det som råder nu är att polisen är så slöa. Man är uppdelad i i polisdistrikt, så gör du som företagare en anmälan i till polisen i Skåne om ett misstänkt bedrägeriförsök, och varorna skall skickas till Värmland, så kan det ta flera veckor innan polisen i Värmland får reda på vad som har hänt. Det rätta vore ju om polisen i Skåne hjälpte till att rigga en fälla, gav dig en GPS-försedd manick att skicka till “kunden”, och så kunde kollegorna i Värmland dagen efter anhålla vederbörande. Snabbt, smidigt och effektivt. Och efter att kvällspressen skrivit några helsidor om polisens nya taktik så skulle vi få mycket färre som försökte sig på sådant här.

    Det tycker jag är vad vi kan kräva, att polisen tar den här brottsligheten på allvar. Jag hjälper gärna polisen, för jag ogillar människor som vill lura pengar av mig så att mina barn får vara utan mat och kläder.

    (Apropå vad man kan skicka till sådana här människor. Packoplock har genomskinliga postorderpåsar. Man gör ett par fejkade DVD-omslag med andemeningen att det är grov homoporr, djursex och lite annat som är lite för kinky för de flesta, lägger det i påsen och skickar. Kan bli kul för dem att hämta ut det).

    #135699
    Johan W
    Deltagare

    Finns inget att göra såvida man inte har en svåger i regeringen… ingen som lyssnar.

    Jag har kollat på detta innan med ett globalt register och det största problemet är inte PUL i sig, utan att ingen annan än polisen får föra register som kan förhindra brott…

    #135702
    NO LINGO
    Deltagare

    Så här gjorde jag http://www.billigaarbetsklader.se/kortbedragare-gore-sig-icke-besvar-n-64.aspx och efter det upphörde iaf alla falska beställningar från Malmö:D

    #135704
    Joel B
    Deltagare

    @NO LINGO 33965 wrote:

    Så här gjorde jag http://www.billigaarbetsklader.se/kortbedragare-gore-sig-icke-besvar-n-64.aspx och efter det upphörde iaf alla falska beställningar från Malmö:D

    Haha, riktigt klockrent!

    #135705
    Peo Olsson
    Deltagare

    Jag har funderat länge varför inte pinkoden kan användas vid kortköp på nätet?!
    Eftersom det fungerar i bankomater och fysiska butiker så borde det inte vara omöjligt att det skulle fungera i en e-butik också?

    Att bedragarna får tag i både pinkod och kortnummer tror jag är ganska ovanligt, har inte hört att någon varit på bankomaten och plockat ut pengar med ett skimmar/stulet kort.

    Kan någon insatt förklara varför pinkoden inte används vi internetbetalningar? …man hade ju sluppit den där bankdosan…

    #135708
    Andreas
    Deltagare

    Jag är trött på när det kommer fram 6-12 månader senare att utlämningsstället lämnat ut paket till fel kund (inte den som beställt produkten). Alltså utan uppvisande av ID.

    Klarna vill återbörda (transpondera) fakturan till en istället för att söka ersättning av expeditionsföretaget/ utlämningstället. De som ändå torde ha resurser till att göra detta och göra en påtryckning på expeditören/ utlämningstället.

    Leveransen är skickad till kundens “Klarna-adress” och i ett spårbart paket allt enligt Klarnas krav.

    Läser ni det finstilta i kontraktet med Klarna, så har de även rätt att göra detta. Har ni läst det finstilta i era kontrakt?

    #135709
    Menkii
    Gäst

    3D-secure är som pinkod på internet och det är upp till bankerna för hur den lösningen är. Med handelsbanken har jag en dosa som jag ska knappa på. Det går att tvinga att endast 3D-secureskyddade fungerar i shopen. Idag har nästan alla svenska kort 3D-secure.

    Läs mer om 3D-secure här:
    http://payer.se/tjanster/security

    edit: Det går även att bestämma att endast 3D-secure kort fungerar när summan överstiger en viss gräns också.

    @Peo Olsson 33968 wrote:

    Jag har funderat länge varför inte pinkoden kan användas vid kortköp på nätet?!
    Eftersom det fungerar i bankomater och fysiska butiker så borde det inte vara omöjligt att det skulle fungera i en e-butik också?

    Att bedragarna får tag i både pinkod och kortnummer tror jag är ganska ovanligt, har inte hört att någon varit på bankomaten och plockat ut pengar med ett skimmar/stulet kort.

    Kan någon insatt förklara varför pinkoden inte används vi internetbetalningar? …man hade ju sluppit den där bankdosan…

    #135710
    Bjorn
    Deltagare

    Har inte Swedbank en sådan pinkodlösning? Handelsbankens lösning är ju inte direkt snygg iaf, där man behöver dosa och en 6-siffrig kod. Helt ofattbart dåligt.

    #135711
    Andreas
    Deltagare

    Har svårt att förstå hur inte ni i Sverige inte förlitar er på en personligt användarnummer, lösenord och sedan till på det en personlig pinkod som skickas hem till er. Det fungerar bra här i grannlandet Finland och har inte hört om att det skulle vara för osäkert.

    Är även direktbetalning via bank som är mest pop i Finland.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 62 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.