Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Generellt om E-handel

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #31 (permalink)  
Gammal 2012-02-06, 17:55
Ivrig
spelsidan

Reg.datum: Mar 2011
Standard

Gäller tyvärr inte utlänska kort.

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_Norberg Visa inlägg
Jag kan inte riktigt förstå hur butiker (som oss) som har 3D-secure fortfarande får godkända köp med uppenbart stulna kort. Är inte detta grejen med 3D-secure att alla köp görs med någon sorts bankdosa och/eller personlig kod vilket gör att ett stulet kort inte kan användas på detta sätt?
Svara med citat
Annons
  #32 (permalink)  
Gammal 2012-02-06, 18:51
Plastskivors avatar
Har Ehandel.se som hobby
www.stocksundet.se

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Denna tråd hade lika gärna kunnat varit skiven av butiksinnehavare trötta på att snuten inte gör ett piss åt snattare.
Svara med citat
  #33 (permalink)  
Gammal 2012-02-06, 21:48
skinza.ses avatar
Veteran
Skinza.se

Reg.datum: Jan 2011
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Joel B Visa inlägg
Haha, riktigt klockrent!
Instämmer, riktigt klockrent!
  #34 (permalink)  
Gammal 2012-02-06, 22:40
Prixs avatar
Senior Medlem
www.MoviePrix.se

Reg.datum: May 2011
Standard

Jag har ett par historier jag känner för att dela med mig av..

1. Jag är godtrogen och handlar på nätet. Skickar över 2500 kr i förskott och väntar på paketet, självklart så kommer inget. Jag har blivit lurad. Idioten i fråga som lurade mig hade före köpet försett mig med både ett riktigt personnummer, kontonummer, adress och telefonnummer. Det fanns inga problem för polisen att ta hand om detta, och ett år senare så kommer ett samtal på telefonen. Till min förvåning så är det polisen som ringer och berättar att de just nu sitter och förhör personen i fråga och han har precis erkänt brottet så det var ju bra. Tre månader senare kommer papper från åklagaren, många sidor, där det står på ett väldigt fint fackligt språk att de har stuckit brottet mot en frågade eftersom personen hade begått brott som ansågs vara grövre och fick därmed rabatt på de som inte ansågs viktiga. Med andra ord - han får inte ett skit för att ha blåst folk på pengar. (Vet ett dussin till som betalade samma summa som mig...)

2. Inne på ett stort köpcenter i Skåne så står där några killar och kränger filmer. Jag får passa på, de va ju billigt. Pratar lite med dem och det visar sig att de står inne på detta köpcentra, som har vakter, och säljer svart och det fanns inte på tal om något kassaregister. Skiter i att handla över dem och muttrar lite att om de hade lagt på momsen hade det inte varit så jäkla billigt längre... På vägen ut möter jag två poliser, såg min chans att berätta om detta och de två konstaplarna tittar på mig som jag vore en idiot och säger "Vi vet om det, men vad ska du göra åt det", kokande gick jag därifrån för att inte göra något dumt som jag hade fått ångra!

Med andra ord så låter vi vissa brott begås så lär dem både öka i antal och "vidareutvecklas". Malmö är ett typexempel på detta, illegal vapenhandel har praktiskt taget skett på gatan och det finns nog inte många i Malmö som inte skulle kunna fixa sig ett vapen om de hade velat, jag har rätt bra koll på flera ställen.
Du behöver bara gå en runda på kvällen för att någon skall dyka upp och försöka sälja droger, i de flesta fall är det kokain.
Och då ska vi inte tala om svartklubbarna, det är nästan så att polisen själva går in och tar sig en öl när passet är slut! SKAM!
Svara med citat
  #35 (permalink)  
Gammal 2012-02-06, 22:43
Prixs avatar
Senior Medlem
www.MoviePrix.se

Standard

Och allt snatteri! Jag vet en handfull butiker som antingen fått flytta eller lägga ner för att det snattades varor för så mycket pengar!
Och varit på större byggbutiker där det kommit in hela familjer som har ett system, de vuxna underhåller personalen medan barnen snor för fulla muggar, och då pratar vi om stora och tunga verktyg som de knappt kan bära ut och de kostar flera tusen. Denna gången fick dock polisen tag i alla utom en, men de visste vem allihop var och ÄNDÅ så fortsätter det dag ut och dag in.... Är så trött på det, flyttar direkt när jag får chansen!
Svara med citat
  #36 (permalink)  
Gammal 2012-02-09, 15:33
Ny medlem
http://www.superslim.se

Reg.datum: Nov 2011
Standard

Vad ska man säga? 2009 när vi startade gick vi i -40000 kr december 2009 då alla fått reda på att vi inte har Klarna eller någon kreditupplysning. Alla de hade betalningsanmärkningar. Det vara bara a byta i sura äpplet.
Annars är det nästan varje vecka en sådan gänomtänkt bedrageri som man inte kan göra något. Nyligen beställde kund 6 paket värde 1990 kr och hon säger:" Jag har inte skrivit under något. Ni har inget bevis att det var jag som hämtade ut paketet". Det är någon som har hackat sig i min telefon och stulit kolli id och hämtat paketet.
Vad gör man:-(
Svara med citat
  #37 (permalink)  
Gammal 2012-02-09, 15:38
Prixs avatar
Senior Medlem
www.MoviePrix.se

Standard

Hon säger ju indirekt där att det är hon som hämtade ut!
Jag hade inte gett mig, hade kollat med ombudet om de kollade legg, om de kanske har kameror, allt för att sätta henne i skiten.

Sen skulle jag skickat det rekommenderat eller liknande om de rör sig om sådana summor!

Senast redigerad av Prix den 2012-02-09 klockan 15:40.
Svara med citat
  #38 (permalink)  
Gammal 2012-02-09, 15:39
lunarmyss avatar
Veteran
iPhonebutiken.se

Reg.datum: Jun 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sonja Visa inlägg
Man skickar som REK (ja, om nu vikten understiger 2 kg då)
Svara med citat
  #39 (permalink)  
Gammal 2012-02-09, 15:47
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se

Reg.datum: Apr 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sonja Visa inlägg
Det går inte att skicka saker till sådana värden utan att skicka det spårbart med legkontroll. Och det går inte att utfärda fakturor utan att göra en kreditkontroll.

SÅ gör man.
  #40 (permalink)  
Gammal 2012-02-09, 16:18
Senior Medlem
http://www.butik21.com/

Reg.datum: Jun 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan Pettersson Visa inlägg
Nu ringde jag istället Polisen på den aktuella Skåneorten och berättade hela historien en gång till. Frågade dem om de var intresserade av att bevaka macken och ta personen på bar gärning när han, för det var en han, hämtade ut "de tiotals paketen".

Till min förvåning var Polisen helt kallsinniga till denna "plan". Enligt Polisen var det bättre att de nätbutiker som hade skickat paketen bad macken att returnera dem. Vad är det för inställning hos den myndighet som ska upprätthålla våra lagar?
Det är sorgligt hur polisen agerar, bara sorgligt.
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av