Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer?
Bli medlem nu eller Logga in:
  #11 (permalink)  
Gammal 2011-07-17, 12:38
busbjörnens avatar
Nyfödd
http://www.busbjornen.se
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 72
busbjörnen is on a distinguished road
Standard

Kanonbra guide!

Är själv insatt men det var en enkel och tydlig guide som också går lite på djupet. Som det brukar vara så tror man sig ha koll på hur saker och ting fungerar, men ofta missar man att använda sin egen kunskap. Det räcker ju inte med att veta hur det fungerar, man måste använda kunskapen och göra jobbet också.

Sökordsanalysen är svår eftersom många av de bästa orden idag är väldigt konkurrensutsatta, så vilka ord ska man egentligen försöka satsa på?
Vi satsar på ca 10-15 sökord, varav 2-3 st är väldigt svåra, och resten ganska lätta. Leksaker är ett ord som är väldigt tufft då Br-Leksaker håller en tung förstaplats som kommer att vara extremt svår att plocka. Efter denna så kommer Lekmer som också har blivit en tung spelare sedan MTG köpte upp bolaget. Så vi dödliga utan miljoner i riskkapital får försöka slåss om 3:e platsen och nedåt, och även detta kostar massor av pengar om du inte äger en massa bra siter. Men sökordet har ca 200 000 sökningar en vanlig månad, och kanske 6-800 000 i nov-dec, så det är ett ganska unikt sökord som också konverterar bra.

Fördelen med att optimera för ett brett sökord som ändå är väldigt förknippat med företag är alla sidoeffekter man får. Om kunden t.ex söker på BRIO Leksaker så är en optimering på ordet Leksaker till väldigt stor nytta. Även Leksaker på nätet, Billiga Leksaker osv.

Men som exemplet tidigare så skulle sökordet blomma vara tämligen bortkastat, då det är ett "mycket" brett ord.

Satsa på ett mellansvårt sökord för domänen och kör lika hårt på små sökord/fraser till dina passande undersidor/kategorier, då dessa konverterar betydligt bättre. Men jag tycker ändå man ska optimera för svårare ord även om man inte behöver satsa på top 10 i första steget, det underlättare för framtiden när man börjar få fart på verksamheten.
__________________
Busbjörnen.se - Säljer leksaker på nätet
Svara med citat
Annons


  #12 (permalink)  
Gammal 2011-07-19, 13:49
Nyfödd
www.planmaker.se
KontorsEttan
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 33
Planmaker is on a distinguished road
Standard

Ja det är väl ganska klart att sökordsanalyser tar tid och kraft men är en viktig process för att öka konvertering som i sin tur ökar sin inkomst(förhoppningsvis).

Mycket intressant att följa allas åsikter och framförallt öppenhet.
Jag personligen blir väldigt inspirerad och kan läsa om detta hur länge som helst, känns det som.

Men som Busbjörnen nämnde så gäller det att agera och inte bara konstatera. Något som jag själv kan bli bättre på.

Slutligen vill jag bara önska Tissy, lycka till och återkom gärna till forumet med fler resultat under vägens gång.
__________________
PlanMaker Pocket - Planeringskalender i fickformat.
Säljer Kontorsmaterial och Kontorsvaror på nätet.
Svara med citat
  #13 (permalink)  
Gammal 2018-11-07, 11:11
Ny medlem
ingen
tomt
 
Reg.datum: nov 2018
Inlägg: 1
Anna_knop is on a distinguished road
Standard

Nu när landskapet har förändrats en del, för dom som hittar den här artikeln så finns här en grym hur du gör guide steg för steg i sökordsanalys och sökordsresearch. Den rekommenderar jag varmt!
Svara med citat
  #14 (permalink)  
Gammal 2018-11-13, 05:56
teriffs avatar
Nyfödd
Ingen
SanBarts Rom & EhandelsFoto.se
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 51
teriff is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tissy Visa inlägg
Ex så har några av våra produkter extremt många synonymer och det känns ju då dumt att optimera för ett ord som nästan ingen söker efter. Samtidigt känns det ju dum att optimera för ett ord med extremt hög konkurans.
Tänk på SEO som ett träd
Stam, stora grenar, små grenar och löv.
Att inte optimera för ord som "ingen" söker efter är felaktigt, samt att inte optimera för ett ord med rimlig konkurans*.

( *Att försöka konkurrera på Blommor, Kläder, SEO eller Böcker med en ny butik 2018 kanske inte är att rekommenderas men säg att du säljer blommor som du tog upp i exemplet. Då hade jag kanske gjort begravnings blommor till huvudord eftersom jag inte rimligen tror att jag kan komma på sida 1 med blommor. Men vi kör på blommor)

Butik med 200 produkter
1.Blommor = Stam ( Framsida )
2.Begravnings blommor = Stor Gren ( Kategori )
3.Begravnings blommor Vita liljor = Liten gren ( Produkt i Kategorin )
4.Köpa Begravnings blommor vita liljor för morfar = Löv ( Produkt i Kategorin )

Följ det Tiger sa med hur du hittar ord i adwords keyword planner.

Vad som kommer hända är att du kommer mycket snabbare komma högt upp i google med 3 & 4 ( The long tail ), kanske kommer det redan någon beställning inom en månad. Och att du kommer ha mycket bättre konvertering på dessa långa ord "som inte många söker på". Sen klättrar du högre och högre upp med 2 an och 1an och så en vacker dag så ligger du på första sidan i google på ditt mest viktiga ord.

Lovar dig , 30-50% av din försäljning kommer komma av ord eller kombinationer som du aldrig hade kunnat föreställa dig.
Så det viktiga är att du strukturerar upp det bra och att individuellt optimera xxx antal produkter är drygt men det kommer också vara den mest värdefulla användningen av den tiden det tar som du någonsin kommer göra för din butik.

Mina steg
För min del så brukar jag först göra det lite slarvigt lite som en draft ( fast med bra struktur )
Efter det får jag någon att lägga in någon bra länk till sidan samt laddar upp det i google search consol & lägger in Analytics. Säga till Google att man existerar.
Sen använder jag lite dyrare verktyg och en massa koppar te för att finjustera projektet och komma på fler ord och vilken fokus varje sida / produkt ska ha Title,Meta,H1,H3,Bold,Foto,Text,keyword dencity etc etc.

Fler Exempel
Peruker & Peruk ( Stam/förstasida )
Rosa Peruker ( Stor Gren / Kategori )
Rosa Cosplay Peruker ( Liten Gren / Produkt )
Rosa cosplay peruk lolita Angel ( Löv / Produkt )

Klänningar ( Stam/förstasida )
Vit Klänning ( Stor Gren / Kategori )
Vit cocktail klänning ( Liten Gren / Produkt )
Vit cocktail klänning med svarta knappar ( Löv / Produkt )

Stam, stor gren, gren, löv
Kör på, tar en stund att lära sig viktigaste är att komma ihåg är vad Google vill.
Googles mission statment “to organize the world’s information and make it universally accessible and useful.”
Svara med citat
  #15 (permalink)  
Gammal 2018-11-13, 10:21
Ny medlem
ingen
Starweb
 
Reg.datum: okt 2018
Inlägg: 4
StarwebAnders is on a distinguished road
Standard

Snyggt teriff !!! En mycket bra förklaring av SEO som jag kommer sno rätt av

/Anders
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are




Powered by vBulletin® Version 3.8.9
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.3.2
Svensk översättning av: Anders Pettersson
vBulletin Skin developed by: vBStyles.com
Ad Management plugin by RedTyger











Leverantörserbjudanden

Jobb på Ehandel.se
Tradedoubler söker:
Client Development Manager
Polarn O. Pyret söker:
Head of E-commerce
The Birth Poster AB söker:
Customer Service Manager