Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Varning för Truspilot och deras avtal

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 36 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97026
    bloggus
    Deltagare

    Fick ett intressant samtal med en vän, som inte vet hur de skall göra med Trustpilot, men det finns väl inget att göra.

    Känns som avtalet hos Trustpilot är att sluta ett avtal med djävulen.

    Det man betalar för är att använda deras logo/service, men alla recensioner faller under deras ägo, vilket är ganska intressant. Klart man kan inte använda deras logo efter att man avslutat avtalet, men man får inte heller använda sig av de recensioner som har genererats under den tiden man betalade.

    Bakgrunden till detta är att en kund ville implementera inläsning av sina egna recensioner via deras feed, in i egen databas för att visa på hemsida, nu och senare. Dock är jobbet kanske inte värt det, om man inte kan använda sina egna recensioner efter att avtalet upphör.

    § 10. Ownership
    Trustpilot owns the reviews. By signing the Customer Agreement the Customer is granted right of use until the contract terminates.

    Man har därmed som butiken ingen rätt till recensioner, men har betalt för att fått kunder att skriva, bra som dåliga. Så länge man betalar kan man i alla fall styra lite och få bort falska recensioner, men avslutar man sitt avtal, så används material till att generera annonsintäkter och butiken förlorar möjligheten att få bort falska recensioner.

    Så tänk er för innan ni väljer att betala för denna tjänst, där ni inte äger innehållet ni genererar och förlorar all rätt till använda när avtalet bryts.

    :)

    #132842
    bloggus
    Deltagare

    Andra stora problem med Truspilot är att man kör maffiafasoner den dagen ni skall avsluta tjänsten. Känns som företag borde ha rätt till att bli borttagna om man inte prenumererar på tjänsten. Man tar inte bort butiken, använder era recensioner för att köra vidare med annonser på “företags”-sidan. Ni får därmed inte någon kontroll strax därefter vem som lägger in recensioner – kan vara sura konkurrenter ju. Konceptet verkar bygga på att få företag på kroken och inte släppa deras pengar sedan …

    Skrev detta i en annan tråd, men tänkte vidareutveckla det här.

    Alltså vid avslut av tjänsten så:

    – får ni inte använda era egna recensioner, som ni betalt för tidigare, om ni lagrat de i egen databas för egen visning på sidan

    – du kan inte begära att få butiken borttagen

    – Trustpilot fortsätter att visa recensioner och tjänar pengar på att lägga in annonser på företagssidan

    – man förlorar ju kontroll, då alla plötsligt kan lägga in recensioner och man inte längre kan som ej-betalde-kund att använda supporten till att gallra bort falska recensioner. Problemet med detta är enligt mig att man kontrollerar vem som lägger in recensioner under tiden man betalar för tjänsten (begär ordernummer och kan anmäla falska recensioner som utreds av supporten). När man slutar betala, kan man inte få bort de falska, endast komentera på de, så det finns en risk butiken kan plötsligt få en del falska recensioner och se “dåligt ut” utåt – ganska plötsligt.

    Känns som allt bygger på att man fortsätter betala och när man får ett företag på “kroken”, så stannar företagen länge för att man inte vill förlora kontrollen över innehållet som finns där och tas inte bort, för det är inte butikens innehåll.

    Kom även ihåg att priset är baserat på antalet ordrar i er shop och inte antalet recensioner ni får. Får ni plötligt mer ordrar, så går också priset upp för tjänsten.

    :)

    #132854
    Andreas
    Deltagare

    Kundo.se är väl snarlika och även svenskt i grunden = närmare och banka vett i skallen på dem när de blir för giriga.

    #132855
    Parvelito
    Deltagare

    Det Trustpilot gör är ganska vanligt för alla molntjänster. Man skall lockas att etablera sig där, och sedan är det förknippat med stora problem att dra sig ur eftersom man inte äger lösningen. Det finns exempel på bokföringsprogram i molnet som man inte kan exportera hur som helst och eftersom du behöver spara dina uppgifter i sju år enligt lagen, är det bara att betala för sju års abonnemang om man vill sluta.

    Byter man webshop från t.ex. en hyrlösning är det inte självklart att det går att ta med sig kundernas kontoinloggningar. Man tappar historik, man kanske tappar hela kunddatabasen, artikeldatabasen etc. Likadant med olika mailtjänster för nyhetsbrev. Kan man exportera och ta med sig listan med mailadresser efter några år?

    Stora företag som Facebook och Google tycker att vi skall lägga allt av vår verksamhet hos dem, som om de skall finnas för evigt och vilja serva oss? Men vem har copyrighten på det som skrivs där? Kan man vara 100% säker på att de inte avgiftsbelägger företagskonton och de som inte betalar stängs ute från sina sidor och forum som de byggt upp där? Eller dokumenten man skapat och lagt upp där? Kommer Gmail alltid att vara gratis?

    Min åsikt är att molntjänster, av vilket slag de än må vara, skall man vara försiktig med. Även om det är bökigt att ordna saker själv, och kostar en del pengar, så är det kanske det enklaste och billigaste i längden att ha egen koll på grejerna.

    #132856
    GregerA
    Deltagare

    Vi kör med Truspilot och det har fungerat bra för oss.

    Visst är det lite trist att man inte får använda recensionerna om man skulle hoppa av. Dock kommer man inte i särskilt sämre sits än om man aldrig varit med. Det går ju att lämna omdömen om alla butiker – inte bara de som är betalande medlemmar.

    När jag gick med var det en fast månadsavgift, som jag betalade årsvis i förskott, men det har kanske ändrats senare? Enligt avtalet gäller i alla fall samma pris som vid tecknandet när det förlängs. Vi får väl se i januari hur mycket de vill ha.

    #132858
    GregerA
    Deltagare

    Jag kan väl instämma med Parvelito, och hade det gällt mer kritiska data än kundrecensioner, så hade jag inte accepterat att lägga dem i nån annans händer.

    #132861
    Dan
    Deltagare

    En sak jag inte fattar är varför man kör trustpilot istället för prisjakt eller pricerunner? De genererar väl ingen traik och varumärket är betydligt svagare än ovan nämnda (som dessutom kostar mindre/inget beroende på bransch)

    #132865
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag förstår det efter att jag sett hur kunderna kan tycka till/ ge betyg på trustpilot, mycket enkelt!

    Prisjakt och Pricerunner kan stoppa upp sitt i XXXX, det är så dåligt för kunderna så man ska vara glad att någon överhuvudtaget vill ge en betyg.

    Men i övrigt håller jag med dig:rolleyes::p;):)

    @Dan 30813 wrote:

    En sak jag inte fattar är varför man kör trustpilot istället för prisjakt eller pricerunner? De genererar väl ingen traik och varumärket är betydligt svagare än ovan nämnda (som dessutom kostar mindre/inget beroende på bransch)

    #132873
    bloggus
    Deltagare

    @Dan 30813 wrote:

    En sak jag inte fattar är varför man kör trustpilot istället för prisjakt eller pricerunner? De genererar väl ingen traik och varumärket är betydligt svagare än ovan nämnda (som dessutom kostar mindre/inget beroende på bransch)

    Tycker faktiskt Dan likadant som du. Det är nästbästa alternativet idag till att ha eget system som du har t.ex. Prylkungen har (Ooopps, får jag skriva vaumärket här :) ) .

    Att betala för något, recensioner för egen butik, som man inte äger är ju sura pengar kan man tycka.

    @Jimmy Öström 30817 wrote:

    Jag förstår det efter att jag sett hur kunderna kan tycka till/ ge betyg på trustpilot, mycket enkelt!

    Prisjakt och Pricerunner kan stoppa upp sitt i XXXX, det är så dåligt för kunderna så man ska vara glad att någon överhuvudtaget vill ge en betyg.

    Men i övrigt håller jag med dig:rolleyes::p;):)

    Ingen erfarenhet av Prisjakt, men Pricerunner anser jag är bättre än Truspilot i många avseende när det kommer till att ge recensioner/betyg som kund. Har följt några länkar till Pricerunner och gett recensioner och det verkade hur enkelt och bra som helst. Dessutom gav man betyg i flera olika kategorier, vilket är rättvisst.

    Även om jag övervakat e-handel ganska länge, så är jag med mina 15 månader ganska ny i denna bransch och jag anser att det är en ganska så “smutsig” bransch med många företag som ger dåliga villkor, långa bindningstider till butiksägare och oftast handlar det om att fånga e-handlaren och sedan inte släppa.

    Under en tid har man övervakat lite butiker som säljs på nätet och oftast de små som inser att de inte kan få in en fot på marknaden har just köpt på sig olika yjänster med långa bindningstider och vill komma ur det hela genom att sälja sina shoppar billigt.

    #132874
    bloggus
    Deltagare

    @Dan 30813 wrote:

    …. De genererar väl ingen traik och varumärket är betydligt svagare än ovan nämnda ….

    Nej, det gör de inte av vad jag sett.

    Skulle gärna vilja höra av er andra om ni överhuvudtaget ser Trustpilot skicka någon trafik eller är det butiker som skickar trafik dit och de sedan tjänar pengar på reklam man sätter ut på konkurrerande butiker i er kategori?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 36 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.