Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Varning för Truspilot och deras avtal

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 36 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #132875
    bloggus
    Deltagare

    @GregerA 30808 wrote:

    När jag gick med var det en fast månadsavgift, som jag betalade årsvis i förskott, men det har kanske ändrats senare? Enligt avtalet gäller i alla fall samma pris som vid tecknandet när det förlängs. Vi får väl se i januari hur mycket de vill ha.

    Det beror på om du skickar in mer ordrar än 500/1000 i månaden och i så fall om ditt paket idag är för upp till 500 ordrar, upp till 1000 ordrar eller över 1000.

    #132879
    danielandersson
    Deltagare

    Det som verkar smidigt är att Trustpilot verkar vara känt i den del länder och om man vill gå intenäschional (så uttalar vi det här i Kalmar) så är det ju fint att kunna visa upp recensioner/betyg på en källa/site som kunderna kanske redan känner till/litar på.

    Att t ex skicka en tysk till Prisjakt och säga “där ser du våra betyg” blir nog lagom förvirrande/effektivt..

    #132880
    bloggus
    Deltagare

    @lunarmys 30837 wrote:

    Det som verkar smidigt är att Trustpilot verkar vara känt i den del länder och om man vill gå intenäschional (så uttalar vi det här i Kalmar) så är det ju fint att kunna visa upp recensioner/betyg på en källa/site som kunderna kanske redan känner till/litar på.

    Att t ex skicka en tysk till Prisjakt och säga “där ser du våra betyg” blir nog lagom förvirrande/effektivt..

    Du har Pricerunner.de i Tyskland också, om man ändå vill lista sina produkter och slå sig in på marknaden …

    … nåja, i slutändan är frågan om du vill betala för att samla ihop innehåll, som du inte sedan äger. Tycker man det är rimligt, så varför inte. Sedan har ju inte alla planer att gå utanför Sverige, så varför skall man bry sig …

    Å andra sidan vad skulle en tysk bry sig om svenska recensioner? I så fall får man välja det största som finns i Tyskland och inte välja utifrån det man har i Sverige.

    #132882
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Det är just detta som jag inte tycker.

    Kunder vill veta om butiken man ska handla av är bra, varför ska man som kund då svara på 10 olika frågor.

    Två frågor räcker, en direkt efter köp och sen en efter någon vecka som mailas till kunden.

    Gick det bra att beställa eller Tyckte du butiken var bra att bställa från eller något annat bomsäkert.

    Sen efter köp

    Funkade leveransen som det skulle eller fick du varorna duu beställt och i rätt tid eller annat säkert och bra.

    Jag kan verkligen inte fatta att man inte gör detta.

    Inte konstigt att tex prisjakt får företag som kodar om deras fomulär med en fråga istället för typ 10st, klart att dessa företagen får pissmycket omdömen mot när dom kör dom “riktiga” som prisjakt har. Dett har hänt och kommer fortsätta hända och butikerna får en kram sen är allt bra……..Men deras omdömen finns kvar:mad:

    @bloggus 30828 wrote:

    Dessutom gav man betyg i flera olika kategorier, vilket är rättvisst.

    #132886
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag kan förstå det eftersom man måste finnas på prisjakt eller pricerunner för att man ska kunna använda deras tjänst, alla vill inte finnas där eftersom man inte vill betala för trafiken för att det inte lönar sig, och trustpilots avtal har inte alltid sett ut så där med pristrappa osv. Det finns de som har helt andra avtal.

    #132894
    Kocken
    Deltagare

    Jag har också svårt att förstå varför man ska ge bort “innehåll” så att någon annan kan ranka på dina texter/produkter. Har du väl anslutit din butik till Prisjakt är omöjligt att bli borttagen i från även om du inte har några omdömen eller sånt. De tycker att de äger dina produkter lika mycket som du.
    Trustpilot har jag ingen erfarenhet om, men de drar väl också trafik till sin site med dina texter(Betyg), som du inte ens äger rätten till enligt dem? Klart bättre att använda dessa texter själv och inte ge bort dem.

    #132895
    danielandersson
    Deltagare

    @Kocken 30853 wrote:

    Jag har också svårt att förstå varför man ska ge bort “innehåll” så att någon annan kan ranka på dina texter/produkter. Har du väl anslutit din butik till Prisjakt är omöjligt att bli borttagen i från även om du inte har några omdömen eller sånt. De tycker att de äger dina produkter lika mycket som du.

    Vill skriva bullshit, men skriver “Inte sant” istället så blir det lite snällare ;)

    Ett exempel är en konkurrent till oss som hade fått en massa dåliga omdömen de senaste månaderna och nu inte längre finns kvar övht på Prisjakt.

    #132896
    bloggus
    Deltagare

    @Kodmyran 30844 wrote:

    Jag kan förstå det eftersom man måste finnas på prisjakt eller pricerunner för att man ska kunna använda deras tjänst, alla vill inte finnas där eftersom man inte vill betala för trafiken för att det inte lönar sig, och trustpilots avtal har inte alltid sett ut så där med pristrappa osv. Det finns de som har helt andra avtal.

    Tror den alltid har funnits där, men man upplyses inte om det. Efter 1000 ordrar i butiken per månad är prislappen förhandlingsbar, men under det, verkar de ha denna två-stegs-trappa. Sedan förekommer säkert enskilda avtal …

    #132898
    Richie72
    Deltagare

    Ännu en varningstråd. Här kommer en kort respons från mig.
    1. Vem som helst kan sätta upp en sajt där kunder får utvärdera företag. Du kan inte påverka de sajterna (som exempelvis REJTA) eller Trustpilot. Samtidigt tror jag att alla sajter vill ha riktiga korrekta omdömen oavsett om du betalar eller ej.

    2. Självklart kan du fortfarande länka till Trustpilot så om du har 125 omdömen där så kan du ju länka till dem. Eller står det i avtalet att du inte får länka till dem? Så egentligen har du kvar dina omdömen helt gratis och kan länka till dem med texten “här kan du se vad tidigare kunder tyckt”. Jag tror Trustpilot uppskattar trafiken.

    3. Att du inte får använda deras logga efter du sagt upp avtalet är självklart. Du får inte heller använda Trygg E-handel eller liknande logotyper om du inte betalar.

    4. Självklart får du inte använda recenssioner från deras sajt om du inte betalar, då skulle du kunna ha 150 jättedåliga och 3 bra. Så visar du upp 3 bra betyg med fem stjärnor så luras kunderna att tro att du har jättebra betyg hos Trustpilot.

    Varför ska man använda Trustpilot istället för Prisjakt/pricerunner? Det är självklart en smaksak, jag tycker det fungerar bra och Trustpilot är väldigt kända i Danmark.

    De är dyra? Då behöver man ju inte använda tjänsten, exempelvis hittabutik.se som vi använde i början är gratis.

    För vår del fungerar Trustpilot mycket bra.

    Bloggus, du kommer med mycket bra inlägg som jag uppskattar mycket men jag får en allergisk reaktion mot inlägg som börjar med “varning för” (om det inte är riktiga skojare).

    Trustpilots avtal är inget man behöver varna för. Däremot så måste man som näringsidkare alltid läsa igenom alla avtal noggrant innan de skrivs under (precis som Tore Friskopp skriver). Sen är det bättre att försöka förhandla om priser istället för att klaga. Ibland kostar vissa tjänster mer än de smakar och då får man välja ett annat alternativ.

    Det här är lite snabbt skrivet eftersom jag måste hem och VAB:a, jag hoppas att jag inte trampat någon på tårna och att jag blir rättad om något jag skrivit är fel.

    #132900
    Kocken
    Deltagare

    @lunarmys 30854 wrote:

    Vill skriva bullshit, men skriver “Inte sant” istället så blir det lite snällare ;)

    Ett exempel är en konkurrent till oss som hade fått en massa dåliga omdömen de senaste månaderna och nu inte längre finns kvar övht på Prisjakt.

    De var intressant!
    Vi har försökt att bli borttagna från Prisjakt i flera år nu. De vägrar och tycker att de har rätt att använda våra produkter/priser likväl som Google gör det. (Jag utgår från att de läser detta) Ni kan gärna förklara er här eller i en egen tråd!

    Vi har meddelat att vi aldrig kommer att bli kund hos dem eftersom de spammar och vägrar ta bort oss från deras listning.

    Ändå fortsätter de att spamma oss med automatiska mejl var och varannan månad att vi ska bli kunder hos dem, fast vi har mejlat/ringt? och bett dem ta bort oss från deras e-postlistor.

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 36 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.