Zara expanderar i Kina med E-handel på Tmall

Inom kort öppnar ännu ett välkänt västerländskt varumärke en flaggskeppsbutik på Tmall. I oktober slår Zara upp portarna till sin butik på Alibabas e-marknadsplats. Tanken är att den ska agera som ett komplement till kedjans befintliga e-handel i landet.

Tmall är ett attraktivt sätt för västerländska företag att ta sig in på en av världens just nu hetaste e-handelsmarknader, Kina. Sedan tidigare har vi sett Apple och NFL öppna butiker på Tmall, och inom kort är det även dags för H&M:s konkurrent Zara att göra detsamma.

Zara, som ägs av den spanska modekoncernen Inditex, lanserade nyligen e-handel i Mexiko samt Sydkorea, och med lanseringen i Kina, går man nu i sina systervarumärkens fotspår. Massimo Dutti, Bershka och Pull&Bear, öppnade nämligen butiker på Tmall tidigare i år.

Annons

Som ett köpcentrum

Zara tog steget in i Kina redan 2006 och driver i dagsläget 146 fysiska butiker i landet. 2012 lanserades även en kinesisk e-handelssajt, Zara.cn. Precis som H&M driver man alltså e-handel i Kina via en egen sajt, men den ska man nu komplettera.

– Zaras närvaro på Tmall kommer att vara helt i linje med vår image och det är som att öppna en butik i ett köpcentrum. I fråga om hur det fungerar, det är inte annorlunda än våran online-försäljning genom vår egen hemsida, säger Pablo Isla, vd för Inditex.

Källor: IR, Habit

Annons