Plus Forum E-handelsforumet Marknadsföring Hur går det med era Nyhetsbrev?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100042
    AndyOlsson
    Deltagare

    Hur tycker ni att det går med era nyhetsbrev? Får ni ut något kvalitativt av det eller känns det som en döende marknadsföringskanal? Det är verkligen ett hett ämne nu har jag märkt och jag har länge varit tveksam om hur mycket det verkligen ger i utdelning gentemot av den tid man lägger ner. Personligen så tycker jag att det kan vara en utmärkt kanal då man får en direkt och personlig kontakt med sina kunder på ett helt annat sätt än vad man kan göra på sin egen sida, facebook och andra sociala medier. Egentligen handlar det väl bara om att göra det riktigt bra så att folk väljer att läsa det man har att förmedla.

    Jag som jobbar med webbshoppar har länge tänkt på hur man utformar dessa mailutskick och varit nyfiken på vilka som gör det bäst. Det är verkligen vissa som lyckas och då märker man att trenden i utformandet av sina nyhetsbrev ska vara så icke säljiga som möjligt, utan mer åt erbjudanden och skräddarsydd information som ger läsaren ett försprång på en produkt som man inte kan hitta någon annanstans. Då först har jag märkt att kunderna väljer att verkligen läsa och trycka på länkarna.

    Strategin borde då helt enkelt vara att profilera sina nyhetsbrev så de kommer i olika utformanden till specifika kunder så de finner relevansen att det just hamnat hos dem är värd att läsa. Men sådant kan ju ta enormt mycket av sin arbetstid och då är vi ju tillbaka till frågan om det verkligen är värt det eller om man ändå får in sina kunder genom andra kanaler än just nyhetsbrev. Att det finns hundratals olika verktyg för nyhetsbrev vet vi ju alla redan.

    Så vilket som är det mest lättanvända och som man får ut mest analys av kan ju vara svårt att veta, min favorit just nu är rulemailer (http://www.rulemailer.se) som har en ihoplänkning med Google Analytics som jag annars arbetar med väldigt mycket. Det ger mig en perfekt analys och jag kan se väldigt detaljerat vad som klickas på och vad som fungerar. Analysera och att prova sig fram är ju det viktigaste i allt man gör här i livet, först då kan man bli ett riktigt proffs. Så hur jobbar ni med era nyhetsbrev och vilka använder ni er av? Skulle vara kul att veta hur ni arbetar med era nyhetsbrev och vilket verktyg ni använder för att skicka nyhetsbrev.

    Väl mött!

    #163507
    JonasJ
    Deltagare

    Spännande! Jag har ingen aning om vilket verktyg för nyhetsbrev jag ska börja använda mig utav så jag ser gärna många förslag här. Och tips på hur man ska lyckas göra ett riktigt bra nyhetsbrev, för det är ju som du är inne på en risk att det kan uppfattas spammigt och ointressant. Mycket handlar nog om timing och till vilka man skickar ut det till. Kvalitet på sina mottagare gör det oftast enklare att göra en rättvis analys i alla lägen i marknadsföring.

    #163509
    WebWatch
    Medlem

    Själv använder jag MailChimp som är ihopkopplat med Google Analytics.

    Min webbshop är ihopkopplad med Mailchimp så alla kunder som vill ha nyhetsbrev läggs automatiskt till i den listan vid köp.

    I Mailchimp kan jag sedan välja att göra utskick till de som inte köpt av oss på xx
    dagar/månader för att locka till köp.
    Eller följa upp de som köpt vara X eftersom de kan vara intresserade av vår nya vara Y osv.

    Jag ser även vilka utskick som genererar köp, vilka länkar de klickat på osv…

    #163515
    Daniella
    Deltagare

    @WebWatch 64207 wrote:

    Själv använder jag MailChimp som är ihopkopplat med Google Analytics.

    Min webbshop är ihopkopplad med Mailchimp så alla kunder som vill ha nyhetsbrev läggs automatiskt till i den listan vid köp.

    I Mailchimp kan jag sedan välja att göra utskick till de som inte köpt av oss på xx
    dagar/månader för att locka till köp.
    Eller följa upp de som köpt vara X eftersom de kan vara intresserade av vår nya vara Y osv.

    Jag ser även vilka utskick som genererar köp, vilka länkar de klickat på osv…

    Är du nöjd med dem? Har hört av flera vänner att det inte funkar bra alls för dem med Mailchimp. Vilka andra verktyg för nyhetsbrev har du använt?

    #163517
    Tian
    Medlem

    Jag skickar inga nyhetsbrev alls. Och läser inga heller…

    #163531
    Daniella
    Deltagare

    @Tian 64217 wrote:

    Jag skickar inga nyhetsbrev alls. Och läser inga heller…

    Hur kommer det sig att du inte gör det då?

    #163551
    C.Larsson
    Deltagare

    Använder mig av get a newsletter. Även det med spårning med analyctics och man ser vilka länkar som klickas på. Jag har gjort att jag lagt fram olika typer av nyhetsbrev och testar vilka som funka bäst. Tex funkar just nu specialpris ( utan att avslöja priset ) bättre än denna vara 59kr. Jag tror på att göra folk nyfikna och väldigt mycket på att leda kunden till vad de ska använda produkten till funkar bra. Så sätt igång o testa vad som just funkar i er butik.

    #163558
    MagnusJohansson
    Deltagare

    Även vi använder get a newsletter vilket jag är nöjd med. Jag tycker inte nyhetsbrev ger så mycket ökad försäljning på direkten (säkert för att jag inte orkar lägga så mycket tid på varje utskick som jag borde). Däremot över 1-2 veckor så ökar antalet beställningar ganska mycket (även på sådant vi inte ens hade med i nyhetsbrevet).

    Så får oss är det ett bra sätt att säga till alla tidigare kunder att vi fortfarande finns.

    #163613
    WebWatch
    Medlem

    @Daniella 64213 wrote:

    Är du nöjd med dem? Har hört av flera vänner att det inte funkar bra alls för dem med Mailchimp. Vilka andra verktyg för nyhetsbrev har du använt?

    Ja, absolut nöjd. Har alltid fungerat och jag saknar inga funktioner i dagsläget.
    Provade några liknande i början men fastnade direkt för Mailchimp och stannat där sedan dess.

    Mer avancerade användare kanske har andra krav, vad vet jag.

    #163767
    SeMi accessories
    Deltagare

    Skickar ni nyhetsbrev till de mailadresser ni får in via köp eller är det bara till folk som anmält sig intresserade av nyhetsbrev?

    Har ni nya produkter eller nya erbjudanden i varje brev?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.