Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel 20 kronor vinst per paket, värt det?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100096
    lappen
    Deltagare

    Hej!

    Jag har nu drivit en e-handel sedan ett halvår tillbaka och det gick faktiskt ganska fint, och nu har jag sålt av butiken till en annan person för en ganska bra summa, något jag är väldigt stolt över som 16-åring.

    Nu vill jag inte använda dessa pengar på något onödigt utan jag vill börja om med en ny e-handel men med försäljning av annat!

    Jag har kommit på en ganska bra idé och jag har gjort en “marknadsundersökning” där jag och mina vänner frågat totalt 1000 personer ute på stan (stockholm) om de skulle kunna tänka sig att köpa just denna produkt och utav de tillfrågade svarade 65% ja. Nu kanske de sa ja för att vi var så pass unga och för att inte såra oss menmen..

    Just med denna idé kommer jag att få 20 kronor per sålt paket, före skatt och dylikt men efter fraktavgift, produktkostnad, packkostnad, över. Alltså på dessa 20 kronor ska betalningsavgiften (faktura, kortavgift, ja ni förstår) dras och sedan skatt och det andra.

    Går det ihop? Det här är en produkt som om du köper en gång kommer du med största sannolikhet behöva köpa flera gånger, så om vi har en kund är det med andra ord en återkommande kund (om personen väljer att köpa av just oss) och då det inte finns konkurrenter på området är det ganska bra.

    Så – baserat på informationen ovan – skulle ni gå vidare eller är det bara att skrota och komma på något nytt? Jag vill ju att det ska bli lönsamt men om vi antar att jag skulle använda mig utav PayPal (mest för att det är ganska dyrt) skulle det bli cirka 6 kronor i avgift, alltså 14 kronor över som då till slut går till övriga kostnader såsom lön. Om det är Klarna Faktura går det inte ihop överhuvudtaget. Om det behövs, tar det cirka 60 sekunder att packa ett paket. Kan gå fortare om jag fixar en maskin som skriver ut adressetiketter.

    Nu förstår jag att det blev ganska långt men jag hoppas på att någon orkade sig igenom och kan svara. Jag vill bara inte lägga ned en massa pengar på en idé som i slutändan inte fungerar rent ekonomiskt. Jag vet att kunderna finns, det visste jag också innan den improviserade “marknadsundersökningen”, men den ekonomiska biten är en annan femma.

    #163980
    Prix
    Deltagare

    Varför inte höja priset med en tia eller två? Skulle det blir mindre attraktivt?

    Skapa en prenumerationstjänst där kunden prenumererar hos Er. En kund som då en gång väljer detta kanske betalar per kvartal vilket kan hålla nere en del kostnader?

    Det gäller att ha många kunder, låga omkostnader för allt från marknadsföring till betalningsförmedling. Har man detta kan det bli lönsamt.

    #163983
    lappen
    Deltagare

    @Prix 64722 wrote:

    Varför inte höja priset med en tia eller två? Skulle det blir mindre attraktivt?

    Skapa en prenumerationstjänst där kunden prenumererar hos Er. En kund som då en gång väljer detta kanske betalar per kvartal vilket kan hålla nere en del kostnader?

    Det gäller att ha många kunder, låga omkostnader för allt från marknadsföring till betalningsförmedling. Har man detta kan det bli lönsamt.

    Jag hade tänkt mig just en prenumeration på just denna vara, men då det inte finns någon sådan modul får jag antingen lära mig o skriva kod själv eller betala någon.. Jag hade gärna höjt priset en tia eller två, men då finns det helt plötsligt billigare utländska konkurrenter (det finns en konkurrent i hela världen, baserad i Schweiz, världens största på området som dyker upp när man söker på det) vilket jag ogärna vill ska finnas.

    Har nu frågat olika företag. Ett svenskt bolag ville ha 85.000 för en helt ny e-handelslösning med det jag eftersöker :confused: Ett annat svenskt bolag ville ha 17.500 för en modul till magento som fungerar som jag vill. Det finns en modul till Magento som har ungefär det jag eftersöker men alla är missnöjda med den, fungerar inte.

    Har sedan ett par dagar lagt upp på freelancer och där ska de bara ha 300 dollar för en helt ny lösning med precis allt det jag vill. Men det känns som en scam? Alla buden man får är typ förskrivna, alla har ungefär samma meddelande, och det känns ändå väldigt lågt. Hur kan de göra ett arbete för 300 dollar när man i Sverige vill ha 85.000 för det?

    #163984
    Prix
    Deltagare

    @lappen 64725 wrote:

    Jag hade tänkt mig just en prenumeration på just denna vara, men då det inte finns någon sådan modul får jag antingen lära mig o skriva kod själv eller betala någon.. Jag hade gärna höjt priset en tia eller två, men då finns det helt plötsligt billigare utländska konkurrenter (det finns en konkurrent i hela världen, baserad i Schweiz, världens största på området som dyker upp när man söker på det) vilket jag ogärna vill ska finnas.

    Om så är fallet bör det ju inte vara några större problem att höra priset två tior om din enda konkurrent finns utom Sveriges gränser. Det är främst samlare av olika slag som är de mest giriga när det kommer att handla för en tia mindre utomlands. Den vanliga Svensson ser ofta en fördel med svensk support, sida på svenska, snabb leverans och inte minst tullbesvär som kan förekomma.

    Koda själv eller ej är ju något du får överväga själv. Gör det bra från början är mitt tips. Kolla även runt hos olika betalleverantörer och plattformsleverantörer vad de rekommenderar.

    #163985
    lappen
    Deltagare

    @Prix 64726 wrote:

    Om så är fallet bör det ju inte vara några större problem att höra priset två tior om din enda konkurrent finns utom Sveriges gränser. Det är främst samlare av olika slag som är de mest giriga när det kommer att handla för en tia mindre utomlands. Den vanliga Svensson ser ofta en fördel med svensk support, sida på svenska, snabb leverans och inte minst tullbesvär som kan förekomma.

    Koda själv eller ej är ju något du får överväga själv. Gör det bra från början är mitt tips. Kolla även runt hos olika betalleverantörer och plattformsleverantörer vad de rekommenderar.

    Då får jag nog göra det ;) Känns onödigt att lära sig koda (några år?) bara för att göra en sak, så blir att betala någon på freelancer och se vad som blir av det.

    #163986
    GregerA
    Deltagare

    @lappen 64725 wrote:

    Har sedan ett par dagar lagt upp på freelancer och där ska de bara ha 300 dollar för en helt ny lösning med precis allt det jag vill. Men det känns som en scam? Alla buden man får är typ förskrivna, alla har ungefär samma meddelande, och det känns ändå väldigt lågt. Hur kan de göra ett arbete för 300 dollar när man i Sverige vill ha 85.000 för det?

    Det behöver inte vara scam. De här buden kommer ofta från fattigare länder än Sverige, där en normal månadslön kanske är runt 300 dollar.

    Det är väldigt viktigt att specificera exakt vad du vill ha – även sådant som du tycker är självklart. De som skall göra jobbet lever i en annan kultur, och tänker inte alls på samma sätt som vi här i Sverige. Jag har hört om ett antal projekt som inte blev särskilt bra pga att beställaren och utföraren inte var på samma våglängd, s.a.s.

    Försök dela upp projektet i ett par mindre portioner, och betala i takt med att de blir klara och till belåtenhet. Det är bättre att redan efter en vecka upptäcka missförstånden, än att det kommer en hel hög missförstånd efter en månad.

    #163988
    lappen
    Deltagare

    @GregerA 64728 wrote:

    Det behöver inte vara scam. De här buden kommer ofta från fattigare länder än Sverige, där en normal månadslön kanske är runt 300 dollar.

    Det är väldigt viktigt att specificera exakt vad du vill ha – även sådant som du tycker är självklart. De som skall göra jobbet lever i en annan kultur, och tänker inte alls på samma sätt som vi här i Sverige. Jag har hört om ett antal projekt som inte blev särskilt bra pga att beställaren och utföraren inte var på samma våglängd, s.a.s.

    Försök dela upp projektet i ett par mindre portioner, och betala i takt med att de blir klara och till belåtenhet. Det är bättre att redan efter en vecka upptäcka missförstånden, än att det kommer en hel hög missförstånd efter en månad.

    Tack för det här tipset!

    Ska skriva ner exakt det jag vill ha och skicka det till frilansaren, det där med att dela upp det låter också väldigt bra.

    Då skrider jag till verket och hoppas på att kunna lansera runt slutet av året!

    Om man vill ordna med återkommande betalningar, är det bästa då kortbetalningar som sköts automatiskt? Det kanske blir jobbigt att behöva skriva ut en faktura för varje nytt skick, vänta på betalning osv. Med kort kan man debitera dagen innan utskick eller dylikt, går betalningen inte igenom så skickar man helt enkelt inte ut, går den igenom skickar man.

    #163994
    bslask
    Deltagare

    Slutet av året?? Nu är det kanske beroende på typ av produkt, men om du idag har en enda konkurrent (dessutom utanför EU i Schweiz!!!) så låter det som ett window of opportunity som de flesta bara kan drömma om! Kan du själv kontrollera att ingen annan “hinner före” i Sverige/EU? Om inte så skulle jag passa på att smida medans järnet är varmt!

    Vad är det som ska ta sån tid? Inte e-handelslösningen hoppas jag utan något relaterat till produkten?

    #164015
    mephisto73
    Deltagare

    Jag skulle nog fundera både en och två gånger innan jag hoppar på något med så liten marginal per försändelse. Har du räknat på vad returer, förlorade försändelser och reklamationer kommer kosta? Blir det pengar över till marknadsföring?

    Nu kanske du redan tänkt på detta, om inte så bör du ha med det.

    #164017
    SamH
    Deltagare

    @mephisto73 64757 wrote:

    Jag skulle nog fundera både en och två gånger innan jag hoppar på något med så liten marginal per försändelse. Har du räknat på vad returer, förlorade försändelser och reklamationer kommer kosta? Blir det pengar över till marknadsföring?

    Nu kanske du redan tänkt på detta, om inte så bör du ha med det.

    Nu är han driftig trots sin unga ålder och profit är kanske inte prioritering nr1 för honom. Det är en väldigt god erfarenhet för framtiden dessutom kommer han knyta kontakter inför framtiden med.
    Det är bättre att lära sig den hårda vägen med returhantering etc när det handlar om lägre belopp än större.

    Jag tycker inte att du ska skrämmas för att du endast kommer få in 20kr. Se det som en erfarenhet rikare och på vägen kommer du korsa många utmaningar samt andra affärsmöjligheter även inom kanske samma eller liknande segment. Du har trots allt många år framåt som e-handlare :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.