Visar 8 inlÀgg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    InlÀgg
    Br00der
    Deltagare

Hej!

Har fÄtt ett erbjudande jag tÀnkt en del pÄ men har lite funderingar dÄ jag Àr ny pÄ det hela.

En person ska sÀlja sitt nystartade ab.Ett bolag som inte varit igÄng riktigt utan har allt det praktiska klart. Hemsida, logga, ett lager mm.

Tanken Àr dÄ att jag ska starta ett ef i mitt namn och inkrÄma allt i hans bolag. AlltsÄ namnet, hemsidan och lagret.

GÄr detta? Antar att han mÄste byta namn pÄ sitt ab eller nÄgot, hur gÄr det till?

Tacksam för svar alla hÀrliga E-handlare! :)

Jimmy Ostrom
    Deltagare

TyvÀrr inget svar pÄ din frÄga, men tro mig. Starta ett AB. Har du inte 50 lök till ett AB sÄ Àr INTE lösningen ett EF. Spara och starta ett AB!!

Henrik_G
    Deltagare

Jag Àr tÀmligen sÀker pÄ att det registrerade bolagsnamnet inte kan ingÄ i en inkrÄmsöverlÄtelse. Det fÄr ni nog hantera pÄ sidan om med Bolagsverket.
    Ett alternativ Àr ju att köpa företaget. DÄ behöver du inte registrera nytt företag, du behÄller bÄde namn och orgnummer.

Br00der
    Deltagare

Ja blir kanske ett ab ÀndÄ. Okej okej.. Hur Àr det att flytta domÀn dÄ? Han har sin sida reggad pÄ en annan plattform en den jag tÀnker anvÀnda. Jag vill alltsÄ anvÀnda samma domÀn fast till min plattform

Henrik_G
    Deltagare

Ägaren av domĂ€nen mĂ„ste göra en överlĂ„telse av den till dig. Sedan kan du peka den vart du vill.

Br00der
    Deltagare

Tack Henrik G!

MisterBister
    Deltagare

Om du skulle gÄ ifrÄn en inkrÄmsaffÀr och istÀllet köpa aktiebolaget rakt av tÀnk dÄ pÄ att du fÄr med dig alla eventuella avtal som aktiebolaget ingÄtt i.

Sen beror det ju pÄ verksamheten och riskerna om du verkligen behöver ett AB initialt? Det Àr kostsamt och skulle du vilja lÀgga ner efter ett tag sÄ Àr det en smidigare process med EF Àn AB.
    Jag skulle aldrig driva mitt företag som EF medan det Àr en jÀttebra företagsform för min make.

Tycker att du ska trÀffa nÄgon utomstÄende som kan se över din affÀrsplan och rÄdgöra med dig innan du hoppar pÄ tÄget. Det gÄr sÄ mkt lÀttare om man Àr vÀl förberedd frÄn start :-)

Br00der
    Deltagare

Tackar för alla era inputs! Har varit och trÀffat rÄdgivare och blir att köpa bolaget

Visar 8 inlÀgg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du mĂ„ste vara inloggad för att svara pĂ„ detta Ă€mne.