Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Tråden om Billmate

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 44 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100347
    mephisto73
    Deltagare

    Snubblade över Billmate.se i en annan tråd, och de verkar ju ha väldigt bra priser. Ingen månadskostnad under hela 2013, men vad blir den sedan?

    Sedan var det väldigt tunt med info på deras sidan om hur integrationen ser ut.

    En annan aspekt är ju ägarstrukturen. Bolagen bakom Billmate ser okej, om än små ut(1-4 anställda) och nystartat. Detta är väl den stora nackdelen.

    Någon som redan testat billmate? Vad tror ni om denna uppstickare?

    #165663
    Pelmered
    Deltagare

    Är de verkligen så billiga?

    De rörliga kostnaderna per köp är ju bland de högsta jag sett. Att de tar procent på köpsumman även när det gäller kortbetalningar gör ju att de går bort om man har höga snittordervärden. Enda fördelen är ju att de inte har varken anslutningsavgift eller månadsavgift, men det verkar ju endast gälla året ut? Vad kommer det kosta sedan?
    De skriver själva såhär på sidan:

    Under hela 2013 erbjuds helhetslösningen utan någon start- eller månadskostnad!
    Vi tar alltså bara betalt för tjänsterna när de faktiskt används.

    Jag har svårt att tolka det på något annat sätt än att de kommer lägga på en månadsavgift efter årsskiftet. Eller vad tror ni?

    De har ju en imponerade lista med integrationer i botten på sidan, men ingen av dem är klickbara vilket man skulle tro. Jag gjorde även en snabb Google-sökning på en av dem och hittade inget alls. Någon som vet hur det ligger till med det här?

    Jag skulle vara väldigt intresserad av en bra, smidigt och billig lösning för att få en helhetslösning med Kortbetalningar, faktura, delbetalningar och bankbetalningar.

    Jag tycker inte att de ger ett jättebra intryck och det känns lite sådär att chansa med en så vital del av e-handeln. Jag skulle också vilja ha mer information och veta om någon testat dem.

    #165665
    Bonzo
    Deltagare

    Jag är också lite intresserade av att höra mer om detta företag. Kan man bli blåst på något sätt om det skulle vara ett bluff företag?

    #165669
    Capinto
    Deltagare

    Jag ligger och samtalar med detta företag, blir nog ett par tjänster från dom när jag kör “ny premiär” för min butik i höst. Speciellt faktura och delbetalning är intressant.

    /Patrick

    #165670
    Capinto
    Deltagare

    Vad jag vet ägs Billmate av Invoice Finance AB Finansbolag med fakturabelåning, finansiering & fakturahantering

    /Patrick

    #165671
    danielandersson
    Deltagare

    @Bonzo 66681 wrote:

    Kan man bli blåst på något sätt om det skulle vara ett bluff företag?

    Nej, det är sällan blufföretag blåser en.

    obs! ovan mening är inte 100% seriös.

    #165672
    mephisto73
    Deltagare

    @Pelmered 66679 wrote:

    Är de verkligen så billiga?

    De rörliga kostnaderna per köp är ju bland de högsta jag sett. Att de tar procent på köpsumman även när det gäller kortbetalningar gör ju att de går bort om man har höga snittordervärden.

    Jag jämför i första hand med payson, som har ett liknande upplägg:

    Ta betalt på din webbplats med PaysonDirekt 3 kr + 3 % (ej momsbelagt)
    Ta betalt på din webbplats med PaysonFaktura 19 kr + 2.85 % (exklusive moms)

    De ligger alltså strax under Payson i prisnivå, med reservation för vad det kostar att ha ett separat inlösenavtal.

    Exempel: Kund beställer för 500kr och betalar med kort.
    Payson: 3kr + 3% av 500 kr = 18 kr
    Billmate: 3kr + 1% av 500 kr = 8 kr

    Har man 500 kortordrar i snitt per månad enligt ovan, så kan man spara 5 000 kr med Billmate, ganska tilltalande.

    Men som sagt, vågar man hoppa på en ny aktör som Billmate, och vidare, hur får man information om integrationen?

    #165673
    Pelmered
    Deltagare

    @Capinto 66685 wrote:

    Jag ligger och samtalar med detta företag, blir nog ett par tjänster från dom när jag kör “ny premiär” för min butik i höst. Speciellt faktura och delbetalning är intressant.

    /Patrick

    Intressant. Vad har de sagt om fasta avgifter i framtiden?
    Verkar de bra att ha att göra med annars? Har du sett användargränssnittet? Hur ser det ut i så fall?

    #165674
    Pelmered
    Deltagare

    @mephisto73 66688 wrote:

    Jag jämför i första hand med payson, som har ett liknande upplägg:

    De ligger alltså strax under Payson i prisnivå, med reservation för vad det kostar att ha ett separat inlösenavtal.

    Exempel: Kund beställer för 500kr och betalar med kort.
    Payson: 3kr + 3% av 500 kr = 18 kr
    Billmate: 3kr + 1% av 500 kr = 8 kr

    Har man 500 kortordrar i snitt per månad enligt ovan, så kan man spara 5 000 kr med Billmate, ganska tilltalande.

    Men som sagt, vågar man hoppa på en ny aktör som Billmate, och vidare, hur får man information om integrationen?

    Jo, fast Payson är ju de allra dyraste av alla alternativ. Payson brukar man väl bara använda för testa på att driva butik. När man börjar sälja lite byter väl de flesta över till en annan lösning med eget inlösenavtal. Har man 500 ordrar per månad är man ju korkad om man använder Payson.

    Om vi istället jämför med t.ex. PayEx som tar 2.50 per kortköp och ingen procentsats inser man ju att den tusenlappen man betalar i fast avgift per månad snabbt betalar sig.

    Billmate: 8 kr * 500 = 4000 kr
    Payex: 2.50 kr * 500 + 995 = 2245 kr

    Vinsten blir också betydligt större om man har högre snittordervärden. Här uträckning med snittorder på 1000 kr.

    Billmate: (3 + 0.01 * 1000) * 500 = 6500 kr (nu 13 kr per order)
    Payex: 2.50 kr * 500 + 995 = 2245 kr

    PayEx är inte en av de allra billigaste och de erbjuder också en helhetslösning med alla betalningsalternativ som Bilmate erbjuder, och några till. De ingår också i månadskostnaden på 995 kr / månad.

    Med 500 kr i snittorder och 180 ordrar per månad får vi samma totalkostnad. Med 1000 kr i snittorder blir det 95 ordrar per månad.
    Så om man inte räknar med att få mer ordrar än så är det väl absolut ett okej pris.

    Känslan jag får av Billmate är inte att jag tror att det är bluffbolag, men jag känner nog att de har del att bevisa innan de får mitt förtroende.

    #165677
    mephisto73
    Deltagare

    @Pelmered 66690 wrote:

    Jo, fast Payson är ju de allra dyraste av alla alternativ. Payson brukar man väl bara använda för testa på att driva butik. När man börjar sälja lite byter väl de flesta över till en annan lösning med eget inlösenavtal. Har man 500 ordrar per månad är man ju korkad om man använder Payson.

    Om man bortser från den rajerande tonen i ditt svar så kan jag i princip hålla med, men det kan finnas andra anledningar till att man använder Payson, så din bedömning om “korkad” behöver nödvändigtvis inte vara riktig.

    Payson är dyra, men inte dyrast. Klarna är väldigt dyra, men många använder dem ändå, eller hur?

    Jag ska dock kika på PayEx och se om de kan funka för mig.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 44 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.