Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem TrĂ¥den om Billmate

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 44 totalt)
  • Författare
    mephisto73
    Deltagare

Snubblade över Billmate.se i en annan trĂ¥d, och de verkar ju ha väldigt bra priser. Ingen mĂ¥nadskostnad under hela 2013, men vad blir den sedan?

Sedan var det väldigt tunt med info pĂ¥ deras sidan om hur integrationen ser ut.

En annan aspekt är ju ägarstrukturen. Bolagen bakom Billmate ser okej, om än smĂ¥ ut(1-4 anställda) och nystartat. Detta är väl den stora nackdelen.

NĂ¥gon som redan testat billmate? Vad tror ni om denna uppstickare?

Pelmered
    Deltagare

Ă„r de verkligen sĂ¥ billiga?

De rörliga kostnaderna per köp är ju bland de högsta jag sett. Att de tar procent pĂ¥ köpsumman även när det gäller kortbetalningar gör ju att de gĂ¥r bort om man har höga snittordervärden. Enda fördelen är ju att de inte har varken anslutningsavgift eller mĂ¥nadsavgift, men det verkar ju endast gälla Ă¥ret ut? Vad kommer det kosta sedan?
    De skriver själva sĂ¥här pĂ¥ sidan:

Under hela 2013 erbjuds helhetslösningen utan nĂ¥gon start- eller mĂ¥nadskostnad!
    Vi tar alltsĂ¥ bara betalt för tjänsterna när de faktiskt används.

Jag har svĂ¥rt att tolka det pĂ¥ nĂ¥got annat sätt än att de kommer lägga pĂ¥ en mĂ¥nadsavgift efter Ă¥rsskiftet. Eller vad tror ni?

De har ju en imponerade lista med integrationer i botten pĂ¥ sidan, men ingen av dem är klickbara vilket man skulle tro. Jag gjorde även en snabb Google-sökning pĂ¥ en av dem och hittade inget alls. NĂ¥gon som vet hur det ligger till med det här?

Jag skulle vara väldigt intresserad av en bra, smidigt och billig lösning för att fĂ¥ en helhetslösning med Kortbetalningar, faktura, delbetalningar och bankbetalningar.

Jag tycker inte att de ger ett jättebra intryck och det känns lite sĂ¥där att chansa med en sĂ¥ vital del av e-handeln. Jag skulle ocksĂ¥ vilja ha mer information och veta om nĂ¥gon testat dem.

Bonzo
    Deltagare

Jag är ocksĂ¥ lite intresserade av att höra mer om detta företag. Kan man bli blĂ¥st pĂ¥ nĂ¥got sätt om det skulle vara ett bluff företag?

Capinto
    Deltagare

Jag ligger och samtalar med detta företag, blir nog ett par tjänster frĂ¥n dom när jag kör ”ny premiär” för min butik i höst. Speciellt faktura och delbetalning är intressant.

/Patrick

Capinto
    Deltagare

Vad jag vet ägs Billmate av Invoice Finance AB Finansbolag med fakturabelĂ¥ning, finansiering & fakturahantering

/Patrick

danielandersson
    Deltagare

@Bonzo 66681 wrote:

Kan man bli blĂ¥st pĂ¥ nĂ¥got sätt om det skulle vara ett bluff företag?

Nej, det är sällan blufföretag blĂ¥ser en.

obs! ovan mening är inte 100% seriös.

mephisto73
    Deltagare

@Pelmered 66679 wrote:

Ă„r de verkligen sĂ¥ billiga?

De rörliga kostnaderna per köp är ju bland de högsta jag sett. Att de tar procent pĂ¥ köpsumman även när det gäller kortbetalningar gör ju att de gĂ¥r bort om man har höga snittordervärden.

Jag jämför i första hand med payson, som har ett liknande upplägg:

Ta betalt pĂ¥ din webbplats med PaysonDirekt 3 kr + 3 % (ej momsbelagt)
    Ta betalt pĂ¥ din webbplats med PaysonFaktura 19 kr + 2.85 % (exklusive moms)

De ligger alltsĂ¥ strax under Payson i prisnivĂ¥, med reservation för vad det kostar att ha ett separat inlösenavtal.

Exempel: Kund beställer för 500kr och betalar med kort.
    Payson: 3kr + 3% av 500 kr = 18 kr
    Billmate: 3kr + 1% av 500 kr = 8 kr

Har man 500 kortordrar i snitt per mĂ¥nad enligt ovan, sĂ¥ kan man spara 5 000 kr med Billmate, ganska tilltalande.

Men som sagt, vĂ¥gar man hoppa pĂ¥ en ny aktör som Billmate, och vidare, hur fĂ¥r man information om integrationen?

Pelmered
    Deltagare

@Capinto 66685 wrote:

Jag ligger och samtalar med detta företag, blir nog ett par tjänster frĂ¥n dom när jag kör ”ny premiär” för min butik i höst. Speciellt faktura och delbetalning är intressant.

/Patrick

Intressant. Vad har de sagt om fasta avgifter i framtiden?
    Verkar de bra att ha att göra med annars? Har du sett användargränssnittet? Hur ser det ut i sĂ¥ fall?

Pelmered
    Deltagare

@mephisto73 66688 wrote:

Jag jämför i första hand med payson, som har ett liknande upplägg:

De ligger alltsĂ¥ strax under Payson i prisnivĂ¥, med reservation för vad det kostar att ha ett separat inlösenavtal.

Exempel: Kund beställer för 500kr och betalar med kort.
    Payson: 3kr + 3% av 500 kr = 18 kr
    Billmate: 3kr + 1% av 500 kr = 8 kr

Har man 500 kortordrar i snitt per mĂ¥nad enligt ovan, sĂ¥ kan man spara 5 000 kr med Billmate, ganska tilltalande.

Men som sagt, vĂ¥gar man hoppa pĂ¥ en ny aktör som Billmate, och vidare, hur fĂ¥r man information om integrationen?

Jo, fast Payson är ju de allra dyraste av alla alternativ. Payson brukar man väl bara använda för testa pĂ¥ att driva butik. När man börjar sälja lite byter väl de flesta över till en annan lösning med eget inlösenavtal. Har man 500 ordrar per mĂ¥nad är man ju korkad om man använder Payson.

Om vi istället jämför med t.ex. PayEx som tar 2.50 per kortköp och ingen procentsats inser man ju att den tusenlappen man betalar i fast avgift per mĂ¥nad snabbt betalar sig.

Billmate: 8 kr * 500 = 4000 kr
    Payex: 2.50 kr * 500 + 995 = 2245 kr

Vinsten blir ocksĂ¥ betydligt större om man har högre snittordervärden. Här uträckning med snittorder pĂ¥ 1000 kr.

Billmate: (3 + 0.01 * 1000) * 500 = 6500 kr (nu 13 kr per order)
    Payex: 2.50 kr * 500 + 995 = 2245 kr

PayEx är inte en av de allra billigaste och de erbjuder ocksĂ¥ en helhetslösning med alla betalningsalternativ som Bilmate erbjuder, och nĂ¥gra till. De ingĂ¥r ocksĂ¥ i mĂ¥nadskostnaden pĂ¥ 995 kr / mĂ¥nad.

Med 500 kr i snittorder och 180 ordrar per mĂ¥nad fĂ¥r vi samma totalkostnad. Med 1000 kr i snittorder blir det 95 ordrar per mĂ¥nad.
    SĂ¥ om man inte räknar med att fĂ¥ mer ordrar än sĂ¥ är det väl absolut ett okej pris.

Känslan jag fĂ¥r av Billmate är inte att jag tror att det är bluffbolag, men jag känner nog att de har del att bevisa innan de fĂ¥r mitt förtroende.

mephisto73
    Deltagare

@Pelmered 66690 wrote:

Jo, fast Payson är ju de allra dyraste av alla alternativ. Payson brukar man väl bara använda för testa pĂ¥ att driva butik. När man börjar sälja lite byter väl de flesta över till en annan lösning med eget inlösenavtal. Har man 500 ordrar per mĂ¥nad är man ju korkad om man använder Payson.

Om man bortser frĂ¥n den rajerande tonen i ditt svar sĂ¥ kan jag i princip hĂ¥lla med, men det kan finnas andra anledningar till att man använder Payson, sĂ¥ din bedömning om ”korkad” behöver nödvändigtvis inte vara riktig.

Payson är dyra, men inte dyrast. Klarna är väldigt dyra, men mĂ¥nga använder dem ändĂ¥, eller hur?

Jag ska dock kika pĂ¥ PayEx och se om de kan funka för mig.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 44 totalt)
  • Du mĂ¥ste vara inloggad för att svara pĂ¥ detta ämne.