Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Fakturaalternativ
- Detta ämne har 20 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 2 månader sedan av
Fru Bad.
-
FörfattareInlägg
-
30 juli, 2013 kl. 13:22 #100432
zapmore
DeltagareHej,
Tänkte höra vilka alternativ det finns när man vill ta betalt med faktura i sin webbshop? Idag har jag Payson, dock så tycker jag att det är hyffsat dyrt, men då jag inte säljer allt för mycket så vill jag inte betala en månadskostnad.
Vad för andra leverantörer finns det i Sverige?
Om man ska börja fakturera själv, vad ska man tänka på då? Om en kund inte skulle betala inom utsatt tid, finns det någon man kan sälja fakturan vidare till?
Gillar heller inte att om kunden Ã¥ngrar köpet och har valt faktura sÃ¥ tar Payson faktureringsavgiften+% och behÃ¥ller dessa vilken blir en stor kostnad vid returer som har kostat en del. Jag förstÃ¥r om de behÃ¥ller just de 19kr men att de ska behÃ¥lla % ocksÃ¥ känns rätt surt…
30 juli, 2013 kl. 19:28 #166296FredrikGust
DeltagareAtt fakturera själv brukar inte bli billigare utan att man har en hel del volym och likviditet för att hantera ej betalande kunder. Det kräver dessutom en känsla i magen för om det känns rätt. Att man dessutom sover dåligt för att man vet att där är många som slirar med betalningen gör att det är värt rätt mycket att alltid få betalt.
En tjänst för att sälja fakturorna innebär att den som köper fakturorna villha betalt för att ta risken. Antingen blir det då högre avgifter per transaktion eller fasta månadskostnader.
Har själv Klarna och trots att det första året kändes rysligt dyrt så har det aldrig krånglat. Att fler kunder väljer att handla tack vare att Klarnas välkända varumärke spiller över på den egna verksamheten har gett oss fler köp.
Det finns några trådar där olika leverantörer diskuterats och ställts mot varandra, men gemensamt är nog att lägre transaktionskostnader är beroende av fasta avgifter och tvärt om högre kostnader om man inte vill betala fasta avgifter.
Vad försöker jag säga?
– Ser du en möjlighet att växa, se dÃ¥ till att välja leverantör med rimliga avgifter och bindningstid sÃ¥ kort som möjligt. Avtalen man skriver begränsar möjligheter att mixa keverantörer inom bindningstiden.
– är du osäker pÃ¥ hur verksamheten kommer gÃ¥ är det nog bäst all ligga kvar med Payson eller nÃ¥gon av de andra utan bindningstid och fasta avgifter tills ovan är lämpligt.
För ångrade beställningar och returer har ju leverantören redan commitat sig för risken och kanske haft egna kostnader för att kreditupplysning etc. Därför lär du få räkna med att betala alla för detta.
30 juli, 2013 kl. 20:22 #166301zapmore
DeltagareTack för ett bra svar! Att fakturera själv lÃ¥ter billigare när jag tänker lite snabbt pÃ¥ det, tanken är att det förhoppningsvis är rätt fÃ¥ som inte betalar för sig och dessa kan jag sälja kraftigt reducerade till nÃ¥gon som vill/kan ta hand om detta. Den reducerade kostnaden tjänar jag in genom längre kostnader pÃ¥ de vanliga köpen för de kunder som betalar. Dock som du säger blir det förmodligen dyrare än vad man tänker pÃ¥….
Ja att leverantörerna har kostnader för kreditkoll etc hänger jag med pÃ¥, därför förstÃ¥r jag om de behÃ¥ller den fasta kostnaden, dock att de ocksÃ¥ ska ha den rörliga känns rätt surt. DÃ¥ leverantörer ej tar nÃ¥gon risk pÃ¥ kunden eftersom fakturan är makulerad…
Har kollat runt lite pÃ¥ forumet men vet nÃ¥gon fler leverantörer av fakturatjänst utan fast kostnad, annat än payson? Varit kul att lista upp dessa och jämföra priserna…
30 juli, 2013 kl. 23:40 #166307iFeelU
DeltagareVi kör med eFinance´s lösning billmate vad gäller faktura. De har inte heller några fasta avgifter och även betydligt lägre transaktionsavgifter än Payson. Kolla själv på: Ta betalt med billmate!
Har även hört att man kan förhandla om dessa priser om man har stora volymer. Vi valde mellan Klarna och billmate men valde billmate pga lägre pris och framförallt ingen bindningstid. Klarna ville ha minst 1 år. Vi testade även att köra egen faktura ett tag men det blev inte mycket billigare då vi ändå blev tvungna att ta kreditupplysning och sen lägga massa extratid på varje order.31 juli, 2013 kl. 05:27 #166311zapmore
Deltagarebillmates priser sÃ¥g riktigt bra ut, vet du om man bara kan ha faktura hos de eller mÃ¥ste man ha hela deras ”paket”?
31 juli, 2013 kl. 08:17 #166317jonathanb
DeltagareOm du säljer varor med låg bedrägeririsk skulle jag slå ett slag för fakturering i egen regi. Anmärkningskontroller köper du billigt av Ratsit eller Creditsafe och då får du även folkbokföringsadressen i samma tjänst. Om du inte säljer högriskvaror så bör en låg faktureringsavgift samt påminnelse- och inkassoavgifter balansera upp kreditförlusterna mer än väl. Några saker att tänka på baserat på våra erfarenheter:
– Gör alltid anmärkningskontroll
– Leverera endast till folkbokföringsadressen
– Rutin för att hantera inkommande betalningar, lämpligen i ditt affärssystem. MÃ¥nga affärssystem har stöd för pÃ¥minnelsehantering, om inte behöver du sätta upp en rutin för detta.
– Skicka inkasso i egen regi, finns mallar pÃ¥ nätet
– 10-14 dagar är lämpliga betalningsvillkor för privatpersoner, 30 dagar för företag
– Skriv in i dina försäljningsvillkor samt pÃ¥ fakturorna vilken dröjsmÃ¥lsränta du debiterar (vi kör pÃ¥ 24%)
– Var försiktig med att bevilja kredit pÃ¥ större belopp
– Var vaksam pÃ¥ avvikande beteenden, känns det inte rätt är det förmodligen inte det
– Skicka med spÃ¥rbar frakt om inte mycket lÃ¥ga varuvärden
– Precis som Fredrik skriver sÃ¥ binder egen fakturering en del kapital, du bör ha en buffert för dettaGenom att fakturera i egen regi kan du spara en del pengar, du ”äger” dialogen med kunden fullt ut, du slipper krÃ¥nglig bokföring och du slipper Ã¥ka pÃ¥ indrivningskostnaderna när en kund returnerar vara efter att ärendet gÃ¥tt till Kronofogden (vissa faktureringsbolag avslutar i en sÃ¥dan situation ärendet och överlÃ¥ter indrivningskostnaderna pÃ¥ dig).
31 juli, 2013 kl. 19:32 #166348zapmore
DeltagareTack så mycket equipit för riktigt bra feedback! Ska väga för och nackdelarna!
31 juli, 2013 kl. 19:45 #166351Fruktsam
Deltagare@equipit 67417 wrote:
– 10-14 dagar är lämpliga betalningsvillkor för privatpersoner, 30 dagar för företag
Varför 30 för företag? Jag har nog ingen leverantör som använder det längre. 14 dagar verkar vara standard för B2B numera. 30 är nog vanligare för privatpersoner har jag en känsla av.
31 juli, 2013 kl. 19:55 #166353jonathanb
DeltagareStörre företag och offentlig sektor tror jag kan vara svårt att få acceptera mindre än 30 dagar. Vi ger 30 dagar till AB och offentlig sektor.
31 juli, 2013 kl. 20:57 #166356Lilla Ivy
DeltagareVi körde med egen fakturering första tiden.
Hade nÃ¥gra kunder som aldrig betalade. Men jobbigast var alla kunder som man fick hÃ¥lla reda pÃ¥ och pÃ¥minna – ofta flera ggr…och diskussioner kring outlösta paket…
Med tanke på den tid och irritation som man lägger ned på det så var kostnaden för Klarna som vi nu har klart värt!
I början följde jag upp mÃ¥nga Klarnaköp och det är ganska mÃ¥nga obetalda ordrar som har gÃ¥tt vidare som de drivit in – skönt att slippa alla diskussioner med kunderna kring dem! -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.