Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Betallösning för Danmark Dankort eller?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100890
    spazzio
    Deltagare

    Hej alla glada!

    Sökt på detta forum efter information hur andra etablerat sin svenska verksamhet i Danmark. Funnit en hel del bra information…stor tack till alla som delat med sig!

    Söker dock fortfarande efter kommentarer om det finns genvägar för att knyta an Dankort, eller om det är ett registrerat bolag i Danmark som krävs.

    Hur ser ni mina kära kollegor på detta?

    Ha en fin kväll!

    Mvh Claes:)

    #169506
    Dan
    Deltagare

    Nej, det finns inga genvägar om man ska ha äkta dankort och visa loggan på sidan.

    Danskt bolag, dansk bank och avtal med PBS/Nets som gäller. Alla PSP:s kan ta emot Dankort som kör visabiten dock men du får inte använda loggan och det är inte äkta Dankort.

    #169522
    Patrik Muller
    Deltagare

    Vi körde ett webinar i våras om detta där Peter Höjman gav sin syn på saken.

    Här är några av Peters åsikter:

    *Det är enklare än du tror att starta bolag i Danmark (vilket är förutsättningen för att du ska kunna ta emot Dankort)

    *Använd inte danska jurister eller revisorer

    *Dankort kan öka din omsättning med 50%

    Kolla det här blogginlägget där du hittar webinaret.

    #169619
    spazzio
    Deltagare

    Tack Dan och Patrik för snabbt svar samt bra information! Jag tar till mig detta och arbetar utifrån det ni föreslagit. Ha en fin dag och sälj så det ryker!

    Mvh Claes

    #169622
    Nicklas
    Deltagare

    Jag håller på att öppna upp i Danmark och kommer börja utan dankort så får vi se vad resultatet blir.

    #169630
    Motley Denim
    Deltagare

    Jag har dåliga erfarenheter av Danmark i jämförelse med Sverige, Finland och Norge.

    Vi har i princip misslyckats med Danmark, medans vi lyckats bra (min åsikt) i Sverige, Norge och Finland och vi har haft samma metod i etableringen i alla länder (med viss anpassning för lokala avvikelser). Det kan vara så att det inte funkade för oss pga Dankort, men jag tror inte det är hela sanningen. Vi hade inte Dankort eftersom vi i Danmark endast hade en momsregistrering som ett utländskt bolag. Det kan också vara branch-unikt, alltså att vår produkt inte funkar i Danmark, men att någon annans gör det. Jag tror dock inte att det är hela sanningen heller.

    Jag tror att den danska kunden är mycket mycket mer undersökande och krånglig av sig innan han gör ett köp. Han vill ha den bästa dealen varje gång han handlar. Den danska kunden vill undersöka ALLA butiker VARJE gång han ska göra ett köp och värdesätter enkelhet mindre än grannländerna. För min erfarenhet från Sverige och Finland är att kunderna återkommer och återkommer därför att det funkar bra i en e-handel de hittat.

    För oss ser vi att den danska kunden kommer sällan och handlar lite, medans den Svenska och Finska kommer betydligt oftare och handlar mer. I Norge är vi så nya så jag kan inte riktigt uttala mig, men vi börjar se samma trend även där.

    #169641
    VATadviser
    Deltagare

    Jag tror att du kan få Dancard via SveaWepPay.

    #169643
    Dan
    Deltagare

    Nej, det kan man inte.

    Man kan däremot ta emot VISA-anslutna Dankort, men det kan man med alla PSP:s. Ett inlösenavtal för Dankort kan man bara få via Nets/PBS.

    @VATadviser 71326 wrote:

    Jag tror att du kan få Dancard via SveaWepPay.

    #169644
    Motley Denim
    Deltagare

    Stämmer som Dan säger. När jag var i kontakt med Nets/PBS angående Dankort så var de inte ens säkra på att de skulle acceptera ett upplägg med Danskt dotterbolag (ApS) till utländskt EU-företag. De hävdade då att ingen ekonomiskt verksamhet skedde i Danmark, eftersom varulagret och varorna packades i Sverige.

    Detta visade sig senare troligtvis vara fel, men inget bekräftat.

    #169647
    Flexbox
    Deltagare

    Moneybookers har möjligheten för kunder att betala med sina Dankort. Deras modul till Magento fungerar dock inte speciellt bra men det är kanske bättre till andra system.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.