Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Klarnas factoringavgifter på stoppade ordrar

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101101
    Soffs
    Deltagare

    Jag har aldrig varit med om en stoppad order från Klarna men nu har det hänt för första gången och det med rejält sur eftersmak.

    Jag hoppas att jag har missuppfattat både tjejen på kundtjänst och hon från säkerhetsavdelningen.

    I lördags fick vi en till synes helt normal order på vårt julkalendererbjudande, underställ och skidjacka. Den packades och bokades i pacsoft enligt konstens alla regler och fakturan aktiverades därmed kl. 16.16 i lördags. Kl 10.16 på måndagen får jag mail om att orden ska stoppas. Posten hade då redan hämtat första gången hos oss men befann sig längre ner på gågatan och vi bokstavligen sprang ikapp lastbilen och begärde att få ut paketet, vilket inte var helt problemfritt eftersom det var ett inläst mypack, men det löser sig med hjälp av Postens kundtjänst.

    Idag fick jag mail om att vi kommer att få betala alla avgifter för denna faktura för att “man ska inte aktivera innan man har levererat varan” och att avgiften tas ut oavsett skäl till returen. Nu var det ju inte riktigt så det gick till. Jag ringde då kundtjänst och tjejen på kundtjänst säger att Klarna visst har massor med omkostnader för att kunna ta kreditrisker och att avgiften tas ut för att täcka deras kostnader.

    Jag får inte ihop detta. Jag gjorde vad som stod i min makt för att återfå paketet och minska Klarnas risk och ändå ska jag betala för en tjänst som de inte har levererat? Med deras resonemang kunde jag lika gärna resonerat så att paketet redan var skickat och nu är det Klarnas problem. De har gjort en slarvig första bedömning, kommit på det nästan två dygn efter aktiveringen, orsakat mig massa arbete + fraktkostnader, inte tillhandahållit någon factoringtjänst samt inte tagit någon risk alls men anser ändå att jag ska betala dem?

    Är jag oresonlig? Nu rör det sig om ca 80 kr netto men jag anser att principen är helt galen. Någon annan som har erfarenhet av detta? Hur gör Svea?

    #171034
    Majsan
    Deltagare

    Normalt sett tar dom ut avgiften när fakturan är aktiverad MEN vi har vid något tillfälle förhandlat bort den då dom varit väldigt sen med att stoppa en order under en vardag.

    #171050
    Runns.se
    Deltagare

    Riktigt dåligt av Klarna.

    #171051
    Jolo
    Deltagare

    Finns det ingen maxtid som de har på sig att stoppa en faktura och då kunna ta betalt för den.
    Överskrids denna tid borde man ju inte behöva betala :confused:
    Hur lång tid tar de normalt på sig?
    Fungerar det likadant med Svea?

    #171052
    biz
    Deltagare

    @Soffs 72921 wrote:

    Är jag oresonlig? Nu rör det sig om ca 80 kr netto men jag anser att principen är helt galen. Någon annan som har erfarenhet av detta? Hur gör Svea?

    Tyvärr är det standard av klarna att ta ut avgiften även om de ringer och ber dig stoppa ett misstänkt bedrägeri 1 minut efter du aktiverat ordern, jag har bråkat med klarna flera ggr om detta, och frågat dem retoriskt om de tror att en ehandlare kommer springa benen av sig för att stoppa ett paket som de ringer om och då få betala avgifterna till dem och samtidigt inte få någon förtjänst av försäljningen bara en förlust, eller säga tyvärr den har redan gått iväg, om bedragaren hinner hämta ut paketet innan posten stoppar den få jag som ehandlare ut hela min förtjänst på ordern, vad är mest lönsamt för mig som ehandlare att hjälpa klarna stoppa ett bedrägeri nästa gång eller…? efter lite tjaft med någon som har något att säga till om så brukar de ta bort alla avgifter.

    #171055
    pyhobby
    Deltagare

    Vi har också fått något paket stoppat tidigare, men jag funderade aldrig på om vi betalade eller inte. Kändes självklart att jag inte skulle betala efter att ha cyklat och hämtat paketet från DHL:s lastbil:)

    #171062
    Prix
    Deltagare

    Hoppas Klarna Fredrik kommer in och kommenterar detta och att allt är ett missförstånd. Har nämligen börjat få en mer positiv bild av Klarna senaste tiden och funderat på dem för kommande projekt, men precis som för dig, så skulle detta vara en principsak för mig med.

    #171063
    Prix
    Deltagare

    Det är heller inte rimligt på något sätt. Har man sådan volym att man måste packa på helgen (finns ju de som får hämtat på helgen, har egen leverans, lämnar till ombud) så är det självklart man aktiverar fakturan. Sedan hade ni ju faktiskt skickat detta, så Klarna var egentligen för sent ute oavsett.

    #171064
    flennstrom
    Deltagare

    jag sitter och formerar pennan och kommer med ett svar såsmåningom. Jag vill bara skaffa mig alla fakta i det specifika ärendet och förvissa mig om våra rutiner generellt.

    #171069
    Soffs
    Deltagare

    Idag har jag fått återkoppling från en account manager på Klarna som uppenbarligen har läst här och inte bara fått instruktion från butikssupporten igår kväll om att ringa mig. Även om jag är glad över utgången kan jag inte låta bli att undra om det var skrivandet här som ledde till utgången och att jag hade blivit överkörd i annat fall.

    Nu i efterhand vet jag inte om jag egentligen fick svar på något så jag hoppas ändå att Klarna-Fredrik kan återkomma med ett svar som är generellt och inte rör just min situation. I vårt fall slutade det nu med att ordern nu är godkänd, kunden får varan, Klarna tar min första fraktkostnad och jag betalar mina kostnader för deras tjänster i vanlig ordning. Hela problemet blev en icke-fråga just i detta fall. Tack för det! Dock kom jag av mig avseende sakfrågan så den är fortfarande ett frågetecken.

    Det lilla jag kan bidraga med: Man ska inte behöva jaga bilen. Det inser jag också men jag trodde mig göra något bra för Klarna och för alla e-handlare som arbetar mot att stävja bedrägerier nu när jag faktiskt kunde. Jag vill inte behöva betala Klarna för att jag reducerar problem åt dem. Som biz säger – om ordern får gå och kunden hinner få ut sitt paket är det Klarnas problem. Incitament att gå den extra milen saknas för handlaren med nuvarande lösning.

    Säkerhetsavdelningen arbetar inte på helgen och därför kommer stoppandet sent. Ok – men om man väljer att inte bemanna något så vitalt som säkerhetsavdelningen på ett kreditgivningsföretag med transaktioner dygnet runt får man nog acceptera konsekvenserna av att återkalla sent. Vi jobbar på helgen och vi måste jobba på helgen för att hinna packa alla mypack till upphämtningen på måndag förmiddag och det innefattar även att aktivera fakturan som läggs i paketet. Jag vet inte hur vi skulle arbeta annars. Detta skulle denna account manager föra fram och det är bra.

    Annars var det en trevlig account manager som flera gånger påpekade att det inte skulle behöva gå till så här men nu i efterhand är jag inte riktigt säker på i vilka delar – om det gällde det sena återkallandet, att ordern inte borde ha blivit stoppad, att jag fick hämta paketet på bilen eller att jag åkte på avgifter. Min gissning är de tre första.

    Tacksam för klargörande från Fredrik.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.