Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Hur långt efteråt kan man fakturera?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101228
    kristoffer.gus
    Deltagare

    Nu efter årsskiftet har jag suttit ner gått igenom beställningar och betalningar under 2013 och då upptäckt att mina rutiner inte var riktigt så fail-proof som jag trodde utan det är finns ett mindre antal personer som inte har fått sina fakturor för varor som de har fått levererade.

    Nu har det gått sex månader sedan de fick sina varor och jag vet själv att jag hade blivit måttligt nöjd om jag helt plötsligt får en faktura för produkter som jag köpt sex månader tidigare.

    Dels undrar jag om det finns något tvingande som anger hur långt efter leverans man kan fakturera? Och dels är jag tacksam om tips för hur man gör för att inte förstöra relationerna med dessa kunderna. Är det en rimlig kompensation att jag stryker 25% av ordervärdet på grund av mitt slarv och långsamma fakturering?

    #171947
    C.Larsson
    Deltagare

    Du behöver väl inte skylla på dig själv. Du kan väl säga att, nu när vi går igenom vårt bokslut så ser vi att denna faktura ej är betald! Du kan väl säga att fakturan kommit bort i posten om de klagar :) Jag vet att jag fått fakturor från dhl 2 månader efter och det var bara att betala snällt.

    #171951
    Yoghurt
    Medlem

    Du har 3 år på dig att fakturera kunden. Om jag går till mig själv så kontaktar jag alltid ett företag om en faktura inte dyker upp, men då har jag också koll på mina inköp, så antingen handlar detta om kunder som inte har koll på sina inköp eller hoppas att företaget ska glömma bort att fakturera. Av min erfarenhet så handlar det oftast om kunder som hoppas på att slippa betala om ingen faktura skickas ut och frågan är om det verkligen är en kund som man vill behålla.

    Så skicka fakturan men ange möjligtvis 30 dagars betalningstid för att vara schysst.

    #171952
    GregerA
    Deltagare

    Som nämnts ovan så är preskriptionstiden på en konsumentfordran 3 år – en företagsfordran 10 år.

    Du har inte så mycket att be om ursäkt för. Kunden har ju redan fått bättre villkor än vad som ursprungligen utlovats. Att ge extra rabatt för att kunden fått flera månaders längre kredit ser jag ingen anledning till.

    Naturligtvis kan det komma som en liten överraskning för den kund som glömt bort att det finns en oreglerad skuld, särskilt om det är ett lite större belopp, så lite längre betalningsfrist kan ju vara välkommet. Skickar du ut fakturan nu så kan du ju sätta betalning före siste februari.

    Skicka med ett följebrev där du förklarar att “pga ett fel i våra rutiner har vissa fakturor inte blivit utställda i rätt tid” och att ni “beklagar eventuella olägenheter”.

    #171954
    kristoffer.gus
    Deltagare

    Tack C.Larsson, Yoghurt och GregerA för bra och uppskattade svar! Det löser sig nog bra det här också!

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.