Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Konventering beroende på betallösning?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101417
    Andreas C
    Deltagare

    Tjenare,
    Jag har lite funderingar gällande konverteringsgraden mellan olika betallösningar.

    Vi använder oss för närvarande av Billmate. (kort och faktura.)
    Tycker dock att vår konverteringsgrad är rent ut sagt usel. Sett till antalet besökare och skapade kundkorgar.

    Förstår att det givetvis inte behöver vara just betallösningen men ändå…

    Tror ni det kan vara positivt att gå över till exempelvis Klarna?
    Då det kan tänkas vara för kunden ett mer etablerat betalsätt?
    Kostnaden att skaffa Klarna är väll inget jätteproblem. Men startkostnad + månadskostnad + bindningstid är ändå en faktor värd att ta med i beräkningen.

    Ett enkelt sätt kan vara att köra två betallösningar samtidigt och sedan utvärdera vilket som används mest av kunderna? Det är väll möjligt?

    Tankar eller egna erfarenheter uppskattas.

    Mvh
    Andreas

    #172935
    Parvelito
    Deltagare

    Kika på kassan först. Den du har är inte genomusel, men jag har sett bättre.
    – Man får lov att knappa in väldigt mycket info innan man ens ser hur man kan betala.
    – Och varför kunna välja frakt när det bara finns en förvald?
    – “Information gällande lagrandet av kundinformation” med svårläst grå text är en annan konverteringsdödare.
    – En röd Spara-knapp mitt i hela härligheten gör inte saken bättre. Har jag gått med på att köpa något om jag trycker där?
    – Under frakten kommer så den här texten: ” Jag godkänner Köpvillkoren och kommer att följa dem villkorslöst. (Läs köpvillkor)”. Känns det som att man som kund betyder något när man läser den? (Svar: Nej) Känns det som att jag kanske skulle googla en gång till och se om det inte finns någon annan som säljer de här? (Svar: Ja).
    – På min PC är kassan väldigt bred och känns svåröverskådlig.
    – Hemtelefon är kanske inte så bra att be folk fylla i om det är mobilnummer för SMS-avisering du vill ha.
    – För oss som bor lite på landet så heter det inte stad utan ort eller postadress. En liten petitess, men skall det bli rätt är det väl lika bra att ta det också.

    Det finns annars tre stora betalningssätt, kort, internetbank och faktura. Har man dem är det troligen inte betalningsleverantören som får kunderna att ge upp om det är korrekt implementerat.

    #172936
    danielandersson
    Deltagare

    Påpekas ska väl också att du bör ha lite trafik för att kunna dra några slutsatser om konvertering.

    Har du 30 besökare per dag så är det svårt att säga om konverteringen är dålig eller bra.

    #172937
    Andreas C
    Deltagare

    Tack,

    Förstår att jag inte ska dra för stora växlar gällande konverteringen på en låg trafik.
    Ligger på ca 100 besökare per dag, vilket är lågt.

    Ska se över ovan punkter och återkoppla med resultat.

    #172945
    Richie72
    Deltagare

    Tycker också din shop har lite konverteringsproblem. När jag kommer till varukorgen förstår jag först inte hur jag går vidare, fortsättningen ligger liksom under kanten, den enda riktiga knappen som är till tydlig är “fortsätt handla”.

    Där borde det finnas en grön knapp som heter “till kassan”.

    Eftersom allt är vitt och grått ser jag knappt listen i min webbläsare som visar att det finns mer information under varukorgen. När jag väl lyckats klura ut det så kommer kassan.

    Sen är det precis som Parvelito skriver raden “Jag godkänner Köpvillkoren och kommer att följa dem villkorslöst. (Läs köpvillkor)”. Låter som man säljer sin själ till Lucifer ungefär.

    Sen måste jag logga in för att se betalsätt, och ska jag betala utan att registrera mig ska jag fylla i hundra olika betalsätt.

    Mitt tips till dig är att investera i KCO.

    #172946
    argit
    Deltagare

    KCO är inte rätt väg att gå alltid, det fungerar inte för alla branscher. Vi lanserade KCO, fick rulla tillbaka till vår tidigare kassa pga att vi konverterade sämre. Inget fel på KCO i sig utan att Klarna inte kan hantera snittorders på över 4000kr.

    Förenkla förenkla förenkla är det man behöver tänka på i kassan. Det som inte behövs, ta bort det direkt.

    #172988
    bslask
    Deltagare

    @Andreas C 75185 wrote:

    Tycker dock att vår konverteringsgrad är rent ut sagt usel. Sett till antalet besökare och skapade kundkorgar.

    Jag tycker att väldigt många “nybörjare” brukar bli förvånade över att en “normal” konverteringsgrad brukar ligga mellan 2-5%. Har du mer än så har du en väldigt bra konvetering, har du strax under så är inte det rekorddåligt heller.

    Givetvis bör du ändå genomföra förbättringarna som föreslås, men eventuellt kanske dina förväntingar på konvertering är lite för höga?

    #172989
    mackna
    Deltagare

    Prova i att investera i en bättre snabbkassa. Vi kör med one page checkout 1.5 till prestashop som fungerar mycket bättre än den som ingår.

    One page checkout for PS 1.5 – PrestaShop Addons

    #172990
    bslask
    Deltagare

    Gick nu in på din shop och håller helt med mackna, installera One page checkout direkt!
    (den har vi med, om du vill ha fler referenser)

    Din nuvarande lösning är extremt spretig och svår att få grepp på, och då har jag inte ens kommit fram till betalmodulen som du inledningsvis misstänker.

    Sen kanske man kan fundera på hur många som verkligen handlar grilltillbehör så här års, många kanske bara är inne och “drömmer” om sommaren? Du får nog mer att packa när säsongen drar igång förhoppningsvis!

    #173098
    Andreas C
    Deltagare

    Sjukt bra tips alla!

    Man blir lätt hemmablind i sina egna projekt. Arbetar igenom de förslag och tips vi fått.

    Vi installerar även “One page checkout” nu på direkten. Postar här igen när vi fått den fungerande.

    Som det känns nu kommer vi fortsätta köra på Billmate ett tag till efter konfigureringen av kassan för att se vad det gör med konverteringen.

    Hur som. Tack igen. :D

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.