Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101650
    entrepr
    Deltagare

    hej. det så att jac skulle köpa en aktiebolag från en företag som sysslar med sånt och det står på kontraktet att jag blir skyldig 50.000 kr när jag övertar ABen o frågade honom vrf det så så sa han att jag får sälja in nåhot för 50.000 kr till firman. ja fattar inte? någon som kan förklara lite bättre?

    mvh

    #174165
    entrepr
    Deltagare

    samt han påstår att aktiebolaget är utan aktier är det möjligt? och när man tex söker på allabolag så står det fskatt: uppgift saknas . men tidigare hade ja enskild firma med fskatt och upograderade borde inte fskattet vara kvar? alltså han sa att ab såldes till mig utan aktier och 500 aktier skall sättas in i efterhabd av honom. är detta möjligt?? hur vet man när aktiebolaget är komplett??
    snälla hjälp!

    #174213
    Jeff
    Deltagare

    Jag uppfattade inte om du tänkt köpa eller redan har köpt bolaget, Uppfattade inte heller om det är ett helt nyregistrerat s.k. lagerbolag eller ett företag som tidigare haft verksamhet.

    Har du inte köpt kan du läsa lite på t.ex. lagerbolag från Svenskas standardbolag Ab som då har aktiekapitalet på 50.000:- på ett bankkonto. Du måste dock vara helt säker på hur det hela går till och inte bara köpa och chansa fram då det kan ställa till enorma problem.

    Har du redan köpt bolaget borde du absolut ta hjälp av någon utbildad inom området som kan sätta sig in i ärendet så det inte blir galet.

    Din enskilda firma har inget med aktiebolaget alls att göra, F-skatten kan inte på något sätt “Följa med”.

    #174171
    entrepr
    Deltagare

    Ja men bolaget är startad utan att varit aktive i någon verksamhet. Vad menar han då att jag får betala dem 50.000 i belopp eller varor?
    Samt att han ej har lagt övrr aktierna än. Har inte min ab nu aktier? Är det mljligt?

    #174180
    entrepr
    Deltagare

    ingen kunnig som vet?

    #174186
    Jeff
    Deltagare

    Du får läsa avtalet ni skrev eller ta det med personen du gör affär med. Chansen är liten att någon kan gissa sig till vad ni har gjort för överenskommelse.

    Gällande aktierna så tolkar jag det du skriver som att han fortfarande står som ägare på dem, inte att dem slutat existera.

    #174189
    Richie72
    Deltagare

    Om inte ens du som skrivit under avtalet vet hur det fungerar är det svårt för någon annan på forumet att veta. Men om du köpt av en seriös säljare av lagerbolag kan han/hon säkert förklara.

    #174721
    OskarF
    Deltagare

    Ett aktiebolag kräver en investering på 50.000kr. När vi köpte vårt aktiebolag fick först en fullmakt för att öppna ett bankkonto åt aktiebolaget och sedan sätta in 50.000kr på det. När detta var gjort fick vi en generalfullmakt och ändringen skickades in till Bolagsverket. Kravet på en insättning på 50.000kr kommer ifrån att de som står som ägare till aktiebolaget innan dig får en skuld på 50.000kr till bolaget när de tar ut pengarna för att kunna sälja det till dig. Denna skulden frigör du dem ifrån genom att sätta in motsvarande summa.

    För oss gick hela proceduren smärtfritt och jag skulle rekommendera för andra som kikar på att starta aktiebolag. Se bara till att ni vet hur proceduren går till och prata gärna med en revisor eller annan kunnig person som kan hjälpa er så allt blir rätt.

    Värt att notera dock är att de som säljer aktiebolag också tar ut en avgift för detta som ligger uppemot 7.000kr. Men man kan komma igång riktigt snabbt. Du kan i princip få en generalfullmakt och börja sätta upp avtal med leverantörer med mera på en vecka om allt går som det ska.

    Rätta mig gärna om jag har fel.

    #185230
    gvh
    Deltagare

    En gammal tråd med mycket knas i… Vi får hoppas att det ordnade sig.

    Ett par förtydligande: ja, lagerbolag är benämningen på redan startade AB som vanligtvis är dotterbolag till ett bolag som just sysslar med att sälja “färdiga AB” just för att man ska kunna komma igång snabbare än att behöva stifta och regga ett bolag från grunden.

    Nu för tiden, sedan iaf 10 år, behöver inte AB ställa ut aktiebrev, dvs det behöver inte finnas papper som Benke och Nisse har hemma eller slarvar bort, där det står att han äger 100 eller 5000 aktier. Underlag för vem som äger aktierna är köpebrev och bolagshandlingar som stämmoprotokoll etc. och aktieboken, en förteckning över aktieägarna som bolaget är skyldig att föra (i praktiken ett A4-ark).

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.