Plus Forum E-handelsforumet Feedback & Kritik Swedishfoodshop.se

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101683
    sanmic
    Deltagare

    Halloj,

    Vi skulle behöva fräscha upp en av våra shoppar en del, den börjar se rätt antik ut.
    Det är Swedishfoodshop.se/Swedishfoodshop.com det gäller.

    Det är massor som skulle behöva ändras, fixas, fräschas upp osv osv, och vi skulle gärna ta emot så mkt feedback som möjligt.

    Tänk på att vi satt upp shopen helt på egen hand helt utan kunskap om design, sälj eller dylikt =)

    Vi har en testsite som kan ses här: test.swedishfoodshop.se
    Det är på denna site som vi kommer lägga in ändringar.

    Lite smågrejer har vi börjat ändrat på testsiten, tex en mindre logga på vänster sida för att låsa upp utrymme på höger sida upptill. (loggan är bara en temporär grej tills vi fått till en bättre)

    Tack på förhand!!!

    #174316
    Runns.se
    Deltagare

    Heter butiken hemlängtan eller swedishfoodshop?

    #174317
    DavidWigg
    Deltagare

    Testsidan är öppen för indexering. Gör man ett site-sök så är hela testbutiken indexerad.

    Om ni inte har satt noindex, canonical eller liknande så kan det vara lite riskabelt att producera så mycket duplicerat innehåll.

    #174319
    webbgbg.se
    Medlem

    Jag tycker den skulle må bra av en annan bakgrund. Lövträd, gräsfält, sjö eller något annat.
    Du skulle ju även kunna göra sidan att se ut som en “ordinär” matbutik med några erbjudanden på utsidan i form av stående plakat på “gatan” framför. Du har ju sedan möjlighet via ett css-kommando typ hover öppna dörren till butiken för att “gå in”. Olika “hyllor” med varor som ekologiskt, kolonial o.s.v. på insidan. En kassa där du ser en animerad “kassör” fråga om du fått med dig allt och kanske föreslå någonting mer på ett roligt sätt. Möjligheterna är många med html5, css3 och php idag.

    #174322
    sanmic
    Deltagare

    @Runns.se 76849 wrote:

    Heter butiken hemlängtan eller swedishfoodshop?

    Den heter Butik Hemlängtan.

    När vi tog över butiken 2007 använde vi endast domännamnet Svensk mat svenska souvenirer svenskt godis online, när vi sedan valde att gå över från en hemmaknackad webshop i asp till Magento så reggade vi swedishfoodshop.com och körde dubbelt ett tag.
    När vi stängde den gamla asp-butiken helt så dirigerade vi om allt till swedishfoodshop.com eftersom det domännamnet verkade sätta sig rätt snabbt hos våra kunder.

    Det kanske är bättre att döpa om den till Swedish food shop, men Butik Hemlängtan har hängt med ända sedan 1997 och många tycker att det är ett bra namn :)

    #174323
    sanmic
    Deltagare

    @DavidWigg 76850 wrote:

    Testsidan är öppen för indexering. Gör man ett site-sök så är hela testbutiken indexerad.

    Om ni inte har satt noindex, canonical eller liknande så kan det vara lite riskabelt att producera så mycket duplicerat innehåll.

    Aah, tack för det, att jag alltid glömmer att stänga av det när jag sätter upp testsiter =)
    Nu är det åtgärdat!

    #174324
    sanmic
    Deltagare

    @webbgbg.se 76852 wrote:

    Jag tycker den skulle må bra av en annan bakgrund. Lövträd, gräsfält, sjö eller något annat.
    Du skulle ju även kunna göra sidan att se ut som en “ordinär” matbutik med några erbjudanden på utsidan i form av stående plakat på “gatan” framför. Du har ju sedan möjlighet via ett css-kommando typ hover öppna dörren till butiken för att “gå in”. Olika “hyllor” med varor som ekologiskt, kolonial o.s.v. på insidan. En kassa där du ser en animerad “kassör” fråga om du fått med dig allt och kanske föreslå någonting mer på ett roligt sätt. Möjligheterna är många med html5, css3 och php idag.

    Vi kommer alltid vilja ha en bakgrundsbild som “talar om” att vi riktar oss mot hela världen, det är lixom grejen med hela butiken =)
    Men det kanske går att hitta nån lösning som ligger nånstans mitt emellan.

    Ändringarna vi gör nu kommer inte vara revolutionerande, utan av enklare karaktär för att göra en större grepp med helt ny template från grunden till nästa år.
    Då siktar vi på responsivt med toppmeny och mkt färre grundkategorier osv osv.

    Vi tar dock gärna emot försag på såna “enklare” ändringar som går att fixa mer eller mindre snabbt, typ:
    * Var ska sökrutan vara?
    * Varukorgen? Räcker det att den syns i “headern” eller ska den synas på högersidan med x antal varor som ligger i?
    * Menyn för att logga in osv, var ska den vara?
    * Förstasidan, ska det vara en ren landingpage utan kategorier?
    * Kontaktlänk, vart?
    * Nyhetsbrev, var hur?
    * Bästsäljare, bra eller onödigt?
    * “Flaggorna” för språket, var, hur lägger man dom bäst?
    * Loggan, vad ska man tänka på?
    osv osv

    Kom med schyssta förslag och/eller glada tillrop =)

    #174331
    MaWeMagnus
    Deltagare

    Håller med att bakgrundsbilden skulle kunna ändras. Förstår din tanke att du vill tala om att ni riktar er till hela världen, men är bakgrundsbilden rätt sätt att göra det på? Med tanke på er image (svenskt, svenskt, svenskt…), skulle jag satt en bakgrundsbild som verkligen ger den imagen, t.ex. ett fint dukat svenskt midsommarbord.

    Självklart måste du även ha fram budskapet om leveranser, men där skulle jag ha lagt en text i headern istället.

    När du tänker på placeringen av olika objekt på din sida, kan du tänka så här: “Var letar mina kunder efter det här?”. Ta en snabb titt på konkurrenter (eller folk som säljer motsvarande), och se hur de har gjort. Se det inte som plagiat att ta inspiration av andra, se det mer som en tjänst för dina kunder – du hjälper dem att snabbt hitta rätt genom att ha objekten på bekanta ställen.

    #174344
    sanmic
    Deltagare

    @MaWeMagnus 76867 wrote:

    Håller med att bakgrundsbilden skulle kunna ändras. Förstår din tanke att du vill tala om att ni riktar er till hela världen, men är bakgrundsbilden rätt sätt att göra det på? Med tanke på er image (svenskt, svenskt, svenskt…), skulle jag satt en bakgrundsbild som verkligen ger den imagen, t.ex. ett fint dukat svenskt midsommarbord.

    Självklart måste du även ha fram budskapet om leveranser, men där skulle jag ha lagt en text i headern istället.

    Ska laborera med lite andra bakgrundsbilder, har en fotofierande bror som lovat att bidra med några alternativ som vi kan testa med =)

    Vi ska snickra ihop en “riktig” logga, den som ligger där nu är bara temporär. Men vi har en slogan som heter “Svenska produkter till hela världen” så den kommer finnas med och det kanske räcker ganska bra.

    Var det ovanstående du menade med “leveranser” eller tänkte du mer på priser osv?

    Som tur är för oss så har vi inte direkt några konkurrenter (det finns inga fler idioter som ger sig in i det här med att exportera mat), men det går kanske att kolla på dem som gör samma sak inom Sverige.

    #173947
    sanmic
    Deltagare

    Har snickrat lite på test.swedishfoodshop.se
    Är det lite bättre månne?

    Har även labbat med “fina” bakgrundsbilder, men det ena har sett värre ut än det andra, någon som har tips kring det området?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.