Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › DHL krĂ„ngel
- Detta Àmne har 15 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 11 Är sedan av
Henke.
-
FörfattareInlÀgg
-
2 september, 2014 kl. 07:14 #102037
Peder
DeltagareJag börjar bli förtvivlad över mitt DHL-avtal som jag har genom pluskontot.
Fram till i vÄras har det fungerat utmÀrkt och Àven under jultid med mina vinglas. Men i vÄras bestÀmde sig chauffören som har mitt omrÄde att sÀtta sig i skolbÀnken och jag har olika chaufförer varje gÄng som hÀmtar upp paketen (kanske).
Jag som liten smÄföretagare sitter och vÀntar hela dagar pÄ att paketen skall bli upphÀmtade och Àter lunch pÄ kontoret för att inte vara oantrÀffbar nÀr hÀmtningen sker, men senaste tiden sÄ har jag suttit hela dagar utan att fÄ nÄgon hÀmtning.
Jag valde dÀrför att min fru nu senast fick ta med sig paketen till sitt arbete som har en reception (annan stadsdel i innerstan) och valde hÀmtning dÀr istÀllet. Döm av min förvÄning nÀr hon hörde av sig igÄr kvÀll att DHL under hela dagen inte kommit och hÀmtat paketen.
DHL börjar för mig bli en börda dÀr jag sitter fast pÄ kontoret och inte kan Äka ivÀg och göra viktiga Àrenden för att en chaufför kanske skall komma och hÀmta paketen som kunder vÀntar pÄ. Posten trots betydligt dyrare fraktpriser ligger nÀrmare och nÀrmare att man gÄr över till eftersom man kan lÀmna in paketen pÄ sitt ombud och sedan inte sitta fast pÄ kontoret.
Ăr det fler som har problem med DHL i Stockholms innerstad?
/Peder
Vinglaset.se2 september, 2014 kl. 08:19 #176026fotofyndet
DeltagareDet dĂ€r med transportbolagens servicenivĂ„ hĂ€nger otroligt mycket pĂ„ sista lĂ€nken, dvs den lokale chauffören. Vi har ett mycket gott samarbete med vĂ„r ordinarie chaufför och han hĂ€mtar och lĂ€mnar pĂ„ de tider vi har bestĂ€mt. Om det av nĂ„gon anledning Ă€r Ă€ndring sĂ„ sĂ€ger han ofta till dagen innan sĂ„ att vi vet om det. Ăr vi inte pĂ„ plats sĂ„ bor vi sĂ„ till att vi bara stĂ€ller ut leveranserna med nĂ„got regnskydd.
Men det Ă€r pĂ„ sommaren man upplever problem… Förra sommaren hade vi en vikarie som flera dagar i rad ringde och berĂ€ttade han glömt att hĂ€mta hos oss, om det gick bra att ta det dagen efter. En dag ok, andra dagen sa jag ifrĂ„n och dĂ„ vĂ€nde han och kom och hĂ€mtade. Efter tredje gĂ„ngen sĂ„ glömde han inte bort det igen.
Denna sommaren hade vi en chaufför som var pĂ„ plats för att hĂ€mta redan innan stopptiden för bokningar. NĂ€r vi förvĂ„nat ifrĂ„gasatte det svarade han ”Jag har mycket att göra, vi mĂ„ste hjĂ€lpas Ă„t…”
Mycket hÀnger pÄ personen, sÄ Àr det tyvÀrr. I ditt fall kanske en lÄda med kombinationslÄs att lÀgga paketen i kunde vara ett alternativ för att slippa sitta och passa pÄ chauffören. Om han inte kommer alls tycker jag att du ska ringa till ditt lokala DHL-kontor och sÀga till. Varje gÄng.
2 september, 2014 kl. 08:41 #176027Peder
DeltagareTack för tips och rÄd! Idén med lÄda med kodlÄs Àr inte sÄ dum, men skulle behövas en ganska stor ibland nÀr man har mycket ordrar och som du skriver sÄ hjÀlper det inte sÄ mycket om de inte kommer och hÀmtar.
Jag hoppas pÄ förbÀttring eftersom jag annars varit mycket nöjd med DHL.
/Peder
2 september, 2014 kl. 09:23 #176028Bifrost
DeltagareHej Peder!
NĂ€r vi flyttat till nya lagret sĂ„ ordnade vi som fotofyndet sa en dörr mĂ€rkt gods och mobilnummer och kodlĂ„s. Ett mail till DHL om koden.Efter snack med chauffören sĂ„ funkar det kanon. Vi hade samma problem som du men nu njuter jag varje gĂ„ng dom hĂ€mtar…. Vi rekommenderar detta.
mvh Stefan
2 september, 2014 kl. 13:23 #176034Peder
DeltagareNÀr vi flyttat till nya lagret sÄ ordnade vi som fotofyndet sa en dörr mÀrkt gods och mobilnummer och kodlÄs. Ett mail till DHL om koden.
VĂ€ldigt bra idĂ© om det fortsĂ€tter sĂ„ hĂ€r, men dĂ„ blir det att bygga om kontoret med en entrĂ© för DHL. Kanske det fĂ„r sluta sĂ„……
/Peder
2 september, 2014 kl. 17:08 #176039C.Larsson
DeltagareVi har ocksÄ hÀmtning med kodlÄs I sommar dÄ flera leveranser uteblev sÄ pratade vi med dhl sÄ sa de att har de inte hÀmtat sÄ kan du ringa vid 15:30 sÄ löser vi det. Det gjorde vi ocksÄ flera ggr och de kom alltid o hÀmtade Àven om det var sent pÄ kvÀllen. Efter nÄgra sÄna ggr har vi inte haft nÄgra problem lÀngre
2 september, 2014 kl. 17:53 #176040Goran
DeltagareVi hade samma krÄngel med DHL i Kisa för nÄgot Är sedan. Ringde till DHL kundtjÀnst, men det gav inget, en massa undanflykter frÄn kusken. Fortsatte sedan att var gÄng ringa till Äkeriet som körde. BegÀrde att fÄ tala med tuppen pÄ bygget. Efter ett antal gÄnger sÄ bytte Äkeriet kusk, sen fungerade det.
2 september, 2014 kl. 19:46 #176042Henke
DeltagareKan bara instĂ€mma. TvĂ„ bommade upphĂ€mtningar i rad trots fem telefonsamtal dĂ€r jag pĂ„minde dem! Tydligen rĂ„kat ut för vikarier som bĂ„de Ă€r analfabeter och korkade…
En vÀldigt trevlig kundtjÀnst pÄ DHL rÀcker tyvÀrr inte nÀr sÄ mycket hÀnger pÄ Äkeriet och chauffören. DHL (och övriga i branschen) borde stÀlla betydligt högre krav pÄ Äkerierna. Det Àr DHLs varumÀrke som dras i smutsen. Idag var jag extremt arg pÄ dem.3 september, 2014 kl. 13:32 #176049bslask
DeltagareJag Ă€r inte pĂ„ plats alls om dagarna sĂ„ hela min webshop hĂ€nger pĂ„ att chauffören hĂ€mtar mina kundpaket och Ă€ven levererar mina leverantörsförsĂ€ndelser sjĂ€lv. Jag har ett gammalt sopskĂ„p som fungerar för Ă€ndamĂ„let. Viktigt ocksĂ„ att du skaffar ett LUK-avtal med DHL (Leverans utan kvittens) sĂ„ fĂ„r chuaffören info i sin terminal om hur&vart han/hon ska hĂ€mta paketen. PĂ„ 3œ Ă„r har jag endast haft missade hĂ€mtningar 3ggr, dĂ„ har jag haft olika adresser & chaufförer!
Sen föresprĂ„kar jag verkligen inte mutor, men att ha en god relation med sin chaufför underlĂ€ttar. Jag brukar lĂ€gga ut lite godis vissa fredagar samt en flaska whiskey i julklapp, det gör allt sĂ„ mycket lĂ€ttare, och man fĂ„r lite ”extra service” i form av bortforsling av tompall & inbĂ€rningshjĂ€lp vid behov!
3 september, 2014 kl. 14:37 #176051Katrin Lundgren
DeltagareJag har det andra problemet med DHL, aldrig nÄgra problem med chaffören han lÀmnar och hÀmtar och Àr underbart trevlig, men sÄ fort det Àr frÄgan om att ngt ska aviseras sÄ fungerar ingenting för hÀr brister kontoret i stÀllet. DÄ hjÀlper det föga att ringa och klaga.
-
FörfattareInlÀgg
- Du mÄste vara inloggad för att svara pÄ detta Àmne.