Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Hur funkar bĂ„tfrakt
- Detta Àmne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 11 Är, 8 mÄnader sedan av
AnnaPe.
-
FörfattareInlÀgg
-
6 oktober, 2014 kl. 14:59 #102130
AnnaPe
DeltagareJag importerar lite frÄn indien och har hittills tagit det mesta med dörr-till-dörr-kurir, dvs paketen kommer direkt hem till mig, tullade och klara. Smidigt för en nybörjare, men rÀtt dyrt.
Nu funderar jag pÄ att ta hem grejerna med bÄt, vilket verkar kunna bli en brÄkdel av kostnaden, men jag vet inte alls hur det gÄr till.
Hur fÄr man veta nÀr grejerna kommit till hamn? Förtullas de automatiskt, eller mÄste jag man sjÀlv göra en tulldeklaration? Bokar jag sedan sjÀlv en transport frÄn hamn till mig?
Kostar det en massa att ha godset stĂ„ende i hamnen?Vid ett tillfĂ€lle skickades nĂ€mligen en bestĂ€llning med flyg frĂ„n Indien och den kom bara till Arlanda. Leverantören och jag hade vĂ€l missat lite i kommunikationen …
Det blev rackarns dyrt att ha godset dÀr och fÄ det dÀrifrÄn hem till mig, och det dÀr vill jag ju inte vara med om igen, sÄ jag vill vÀldigt gÀrna ha lite (en massa!) tips och rÄd om sjöfrakt.6 oktober, 2014 kl. 16:22 #176406Ekraft
DeltagareDet tillkommer en mÀngd avgifter nÀr det hela kommer till Sverige. Jag har en faktura dÀr fem pallar kostade 9.200kr + moms i enbart avgifter för hanteringen i hamnen, förtullningsarvode och att fÄ pallarna körda knappt 10 mil frÄn hamnen. Det var mer Àn dubbelt sÄ mycket som sjÀlva transporten kostade. Det Àr inte alltid det blir sÄ dyrt, men sjÀlva sjöfrakten Àr som regel mindre Àn hÀlften av den totala kostnaden att skeppa med bÄt.
Kommer du upp sĂ„ att du kan ta en hel 20″ container brukar kostnaderna sjunka, eftersom det Ă€r lĂ€ttare att hantera sĂ„dana enheter i hamnen.
6 oktober, 2014 kl. 16:22 #176407
GOTsolution ABDeltagareHej, Det Ă€r precis som du sĂ€ger enkelt att ta det dörr – dörr med en kurirfirma, men allt handlar om hur stora dina bestĂ€llningar Ă€r, för nĂ€r det gĂ€ller sjöfrakt sĂ„ Ă€r det en hög startkostnad i form av olika fasta kostnader, det Ă€r kostnader pĂ„ avsĂ€ndare sidan och hĂ€r i Sverige, ISPS-avgift,LCL Service Surcharge,Speditionsarvode, Terminalavgift, Tulldeklaration, utkörning i Sverige + att sjĂ€lva sjöfrakten kostar.
Hur stora sÀndningar Àr det du brukar ta hem? eller tÀnker ta hem?MVH
Morgan
6 oktober, 2014 kl. 17:04 #176409AnnaPe
Deltagare@Ekraft 79463 wrote:
Det tillkommer en mÀngd avgifter nÀr det hela kommer till Sverige. Jag har en faktura dÀr fem pallar kostade 9.200kr + moms i enbart avgifter för hanteringen i hamnen, förtullningsarvode och att fÄ pallarna körda knappt 10 mil frÄn hamnen.
Se dĂ€r ja – det blir kanske inte sĂ„ himla billigt i slutĂ€ndan som det verkar …
NĂ„gon container Ă€r det inte frĂ„gan om, sĂ„ man kanske ska vĂ€lja direkt-kuriren Ă€ndĂ„. Det Ă€r ju rĂ€tt smidigt och besparar förmodligen en okunnig smĂ„importör en massa natt-vĂ„nda … -
FörfattareInlÀgg
- Du mÄste vara inloggad för att svara pÄ detta Àmne.