Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel GA Mål och konverteringstratt

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102155
    Dancar
    Deltagare

    Halloj,

    Sitter och försöker lägga upp “konverteringstratten” i Google Analytics och tror mig veta hur själva konceptet fungerar. Jag har dock en fråga som jag hoppas någon här kan hjälpa mig med.

    I min butik har jag flera olika kategorier och många olika produkter. När jag lägger in målet/målen i GA så måste jag ange sökväg till varje del av tratten. Men om jag vill spåra mer generellt, hur gör jag då? Jag vill alltså inte spåra vägen för varje specifik produkt (det skulle behövas flera hundra mål…) utan bara den generiska vägen så att säga.

    Jag vill alltså ha följande mål:
    Index -> Kategori -> Produkt -> Kassa -> slutfört köp

    Utan att behöva lägga in vägen för varje produkt enligt nedan:
    Index -> Kategori A -> Produkt B -> Kassa -> slutfört köp

    Tilläggas bör att jag har spårning för E-handel aktiverat och fungerande. Jag har INTE en generell kategorisida (http://www.butik.se/kategori/cigarrer) utan varje kategori kommer direkt efter index (http://www.butik.se/cigarrer)

    En sista fråga, hur kan man spåra om kund lägger något i varukorgen. I mitt fall är varukorgen och checkout/kassan samma sida så att säga.

    Hoppas ni förstår min, kanske inte helt pedagogiska, frågeställning…

    Tack på förhand!
    /Daniel

    #176514
    Krus
    Deltagare

    @Dancar 79601 wrote:

    Halloj,

    Sitter och försöker lägga upp “konverteringstratten” i Google Analytics och tror mig veta hur själva konceptet fungerar. Jag har dock en fråga som jag hoppas någon här kan hjälpa mig med.

    I min butik har jag flera olika kategorier och många olika produkter. När jag lägger in målet/målen i GA så måste jag ange sökväg till varje del av tratten. Men om jag vill spåra mer generellt, hur gör jag då? Jag vill alltså inte spåra vägen för varje specifik produkt (det skulle behövas flera hundra mål…) utan bara den generiska vägen så att säga.

    Jag vill alltså ha följande mål:
    Index -> Kategori -> Produkt -> Kassa -> slutfört köp

    Utan att behöva lägga in vägen för varje produkt enligt nedan:
    Index -> Kategori A -> Produkt B -> Kassa -> slutfört köp

    Tilläggas bör att jag har spårning för E-handel aktiverat och fungerande. Jag har INTE en generell kategorisida (http://www.butik.se/kategori/cigarrer) utan varje kategori kommer direkt efter index (http://www.butik.se/cigarrer)

    En sista fråga, hur kan man spåra om kund lägger något i varukorgen. I mitt fall är varukorgen och checkout/kassan samma sida så att säga.

    Hoppas ni förstår min, kanske inte helt pedagogiska, frågeställning…

    Tack på förhand!
    /Daniel

    Hej och välkommen till forumet!

    Låter som ett krävande moment för ingen vinning, varför vill du ha dessa målmätningar? Då får i princip all info som du behöver med e-handelspårning.

    #176516
    Dancar
    Deltagare

    Tack så mycket :)

    Jaha får man en konverteringstratt per automatik när man satt upp e-handelsspårning? Min tanke var att jag vill se var i flödet besökare hoppar av för att veta var jag bör lägga min energi på att förbättra för att öka konverteringsgraden. Det ska sägas att jag i princip inte har något data alls i dagsläget, men vill ändå ha det uppe och rulla så tidigt som möjligt. Men kan man se detta genom att enbart ha satt upp e-handelsspårning så behöver jag inte lägga upp några mål. Det kan jag vänta med till framtiden om/när det är något specifikt flöde jag vill följa.

    #176518
    Krus
    Deltagare

    Hade istället kollat avvikningsfrekvensen på varje enskild laddningssida. För att på så sätt optimera de som inte konverterar bäst.

    Klart det finns en vinning i att göra på ditt sätt, men tiden bakom arbetet läggs nog bäst på andra punkter när man håller på att starta upp. Brukar inte finnas så mycket tid över då, om man säger så :)

    Avvikningsfrekvensen kan du lätt kolla om du går in på Analytics > Beteende > Webbplatsinnehåll > Alla Sidor.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.