Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Export – har jag missat nĂ¥got?
- Detta ämne har 7 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 10 Ă¥r, 10 mĂ¥nader sedan av
Woolwich.
-
FörfattareInlägg
-
18 december, 2014 kl. 23:37 #102324
Woolwich
DeltagareHej,
Jag har planer pĂ¥ att börja skicka varor utomlands (bĂ¥de inom och utom EU) och jag skulle bara vilja kontrollera sĂ¥ att jag har förstĂ¥tt allt korrekt.
1. Beställning inkommer. Varorna packas som vanligt.
2. Försändelsen frankeras med helt vanliga frimärken (samma som används inrikes) enligt Posten portotabell för utrikes brev.
3. En prioritaireetikett fästes pĂ¥ försändelsen. Var kan jag köpa prioritaireetiketter?
4. En CN22-etikett fylls i och fästs pĂ¥ försändelsen. Var kan jag köpa CN22-etiketter?
5. Försändelsen postas i en vanlig gul brevlĂ¥da.
Ă„r det inte mer komplicerat än sĂ¥? Gäller ovanstĂ¥ende bĂ¥de inom och utom EU? Reglerna för moms tror jag nog att jag har kläm pĂ¥.
Tack pĂ¥ förhand!
19 december, 2014 kl. 07:55 #177197sanmic
Deltagare1. –
2. –
3. Gratis hos Posten: Beställ blanketter
4. 3. Gratis hos Posten: Beställ blanketter
5. –
Tulletikett behöver du bara om du ska skicka utanför EU.
19 december, 2014 kl. 11:01 #177199Woolwich
DeltagarePosten tar alltsĂ¥ inte ut nĂ¥gra avgifter överhuvudtaget? Ă„r det etiketter som är färdiga att klistras pĂ¥ försändelserna eller är det papper som man själv mĂ¥ste tejpa fast? Vilken blankett är det som är CN22 – Exportdeklaration Post, Grön Tulletikett eller Tulldeklaration?
19 december, 2014 kl. 14:48 #177202sanmic
DeltagareDessa är 100% gratis att beställa.
CN22 är ”Grön Tulleteikett”
Bägge är färdiga klisterlappar, bara att klistra pĂ¥ pĂ¥ paketet
Prioritaire behövs inte pĂ¥ ”vanliga” brev, endast pĂ¥ rek om jag inte missminner mig.
19 december, 2014 kl. 15:46 #177203GregerA
DeltagareTill utlandet skall man använda A/Prioritare, annars hanteras det som B/Economy. Det är precis tvärtom pĂ¥ inrikes.
19 december, 2014 kl. 20:41 #177205Woolwich
DeltagareSĂ¥ när man skickar inom EU sĂ¥ är det bara en prioritaireetikett som mĂ¥ste klistras pĂ¥ försändelsen? CN22:an behöver inte bytas ut mot nĂ¥gon annan typ av etikett?
19 december, 2014 kl. 21:20 #177206GregerA
DeltagareDet sker ingen tullbehandling mellan EU-länderna, sĂ¥ därför behövs ingen tulldeklaration.
Om du vill att brevet kommer fram sĂ¥ fort som möjligt sĂ¥ sätter du pĂ¥ ”Priority” och frankerar enligt prislistan för A-post. Ă„r det ok att det tar längre tid sĂ¥ sätter du inte pĂ¥ nĂ¥gon etikett – och frankerar enligt prislistan för ekonomibrev.
20 december, 2014 kl. 17:59 #177216Woolwich
DeltagareOkej. Tusen tack för hjälpen!
-
FörfattareInlägg
- Du mĂ¥ste vara inloggad för att svara pĂ¥ detta ämne.