Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102430
    Jimmy83
    Deltagare

    Hej!

    Håller på och försöker sätta upp en enklare webbshop för vårt “hobby” företag.
    Efter mycket om och men så fick det bli opencart. Har installerat version 2.0.1.1
    och köpt till svensk översättning och fått det till att fungera, tror jag.
    Men jag vill gärna ha en annan design på butiken och jag har inte kunskaper för att koda om shopen själv.
    Har säkert gått genom alla themes på opencart.com 10 gånger men tycker inte jag finner någon som passar.
    Ska sälja kläder med tryck på sidan och vill ha ganska neutral design, kanske ljusgrått och vitt. Och inte allt för “plottrigt”.
    De themes jag hittar tycker jag ser väldigt “skrikiga” ut och röriga och andra ser mer eller mindre ut som opencart original.
    Vet inte hur mycket man kan ändra i dessa themes utan att behöva gå in i filerna och koda. Färger etc?
    Har någon här något tips på themes? Och vart man kan finna dem förutom på opencart.com?
    Hade även varit intressant att se exempel på färdiga webshopar som bygger på opencart version 2.0.x.x

    #161211
    karfo
    Deltagare

    Hej,

    Jag använder Opencart dock inte 2.0 eller senare då många moduler inte har stöd för detta ännu.

    Temat jag kör just nu är: eCommerce – OXY – Multi-Purpose Responsive OpenCart Theme | ThemeForest

    Väldigt nöjd främst med att man kan anpassa mycket i temat men även basic information såsom leveranstid och etc på produktsidor m.m.

    #161212
    AnnaW
    Deltagare

    Du kan ju skapa ett eget tema som ser ut precis som du vill. Annars finns det fina på themeforest.

    #161214
    ortax
    Deltagare

    @Jimmy83 81196 wrote:

    Hej!

    Håller på och försöker sätta upp en enklare webbshop för vårt “hobby” företag.
    Efter mycket om och men så fick det bli opencart. Har installerat version 2.0.1.1
    och köpt till svensk översättning och fått det till att fungera, tror jag.
    Men jag vill gärna ha en annan design på butiken och jag har inte kunskaper för att koda om shopen själv.
    Har säkert gått genom alla themes på opencart.com 10 gånger men tycker inte jag finner någon som passar.
    Ska sälja kläder med tryck på sidan och vill ha ganska neutral design, kanske ljusgrått och vitt. Och inte allt för “plottrigt”.
    De themes jag hittar tycker jag ser väldigt “skrikiga” ut och röriga och andra ser mer eller mindre ut som opencart original.
    Vet inte hur mycket man kan ändra i dessa themes utan att behöva gå in i filerna och koda. Färger etc?
    Har någon här något tips på themes? Och vart man kan finna dem förutom på opencart.com?
    Hade även varit intressant att se exempel på färdiga webshopar som bygger på opencart version 2.0.x.x

    Bra val av lösning. Jag har jobbat med Opencart nu i några år och måste säga att jag verkligen ÄLSKAR systemet av många anledningar. Jag både testat och utvecklat i dem flesta Open Source systemen och har fastnat för OpenCart.

    En av fördelarna med detta system är att det är relativt enkelt och ändra sin design själv. Jag håller faktiskt i skrivandes stund på att ändra design av det standardtema jag byggt sedan innan från 1.5.6.4 till 2.0.1.1. Det är lite pill om man vill ha ett responsivt upplägg som passar i alla lägen och enheter.

    Om du inte vill bygga designen själv eller vill köpa ifrån en svensk utvecklare så har du ett par sidor som är riktigt bra:

    themeforest
    templatemonster
    kulerthemes

    Med mera.

    #161217
    Jimmy83
    Deltagare

    Tack för svar. Jag provade först lite olika versioner av opencart men valde för säkerhetskull den senaste för att vara “säker” ett tag och slippa uppdatera till en nyare version på ett tag. Men som ni skriver så verkar utbudet för 2.0.*.* vara något begränsat, än så länge.

    Gjorde en hel del hemsidor när det begav sig på stenåldern, men då handlade det om HTML som jag behärskade rätt väl. Men sen för kanske 10år sen skulle jag sätta upp en webshop i oscommerce åt en bekant och göra en ny layout och design så insåg jag efter någon vecka utan sömn att php kodning/programmering inte är något för min hjärna tyvärr så efter otaliga försök så har jag insett att jag inte ska ge mig på det nåt mer.

    Har tittat lite på ThemeForest men tyckte det var en rätt bökig sida för man var tvungen att klicka på varenda theme för att få en uppfattning om hur de ser ut, men det verkar inte finnas något val, så får nog ge det en chans till.

    Har inte testat någon theme ännu så vet inte om man kan ändra något överhuvudtaget i dem utan att ändra i kodningen. som färger, knappar etc.
    Känns lite surt att betala 500 för något som man inte tänker använda.

    Detta är lite av ett testprojekt som vi vill testa. Gjorde en webshop i HTML när vi startade företaget för ett par år sedan där man fick maila ordern .p.g.a av mina bristande kunskaper inom php. Men det blev ingen hit så nu tänkte vi göra ett nytt försök men vill till en början inte göra några extrema investeringar. Har sett svenska sidor som tar mellan 5000-15000 för en webshop och det har vi inte möjlighet att betala i nuläget.

    #161221
    Jimmy83
    Deltagare

    Har åter igen kollat genom hundratalet themes. Men omständig som man är så hittar jag ingen som är helt i mitt tycke. Och det lär jag väl inte göra heller om jag inte gör en egen eller anlitar någon som gör en efter just mina önskemål.

    Den jag hittat som stämmer något så när med form och uppbyggnad och knappar etc. är denna http://www.opencart.com/index.php?route=extension/extension/info&extension_id=20241&path=1&filter_download_id=39&page=1
    Men jag vill ha andra färger.på text och knappar. Är det någon som vet om man kan ändra det på nåt enkelt sätt?

    #161224
    Nicklas
    Deltagare

    Har man inte kunskap eller lust att programera så är det mycket bättre att hyra en shop, då behöver man inte bry sig om att uppgradera eller trixa med moduler som inte fungerar. Du har exempelvis textalk från 66kr per månad.

    #161225
    ortax
    Deltagare

    Att bara ändra lite färger på¨knappar och text och eventuellt flytta på lite saker kan du med enkelhet göra i OpenCart enbart med lite html och css kunskaper.

    Har du kollat i filerna?

    Dem filerna du skall vara i om du ska ändra på designen är: catalog/view/theme/DITT TEMA/template

    Och för css catalog/view/theme/DITT TEMA/stylesheet/styleheet.css

    #161209
    Jimmy83
    Deltagare

    Tack för hjälpen. Tankade hem ett gratis tema bara för att kolla hur det ser ut. Och om det räcker med att ändra i css filen så ska det ju inte vara några problem. För i den förstår jag ju innehållet. Men sen fanns det en mängd TPL filer som verkar innehålla PHP kod som jag inte är så bra på.

    #161233
    Stefan72
    Deltagare

    Fast sen kanske man lurar sig själv lite med designen också? Lätt att stirra sig blind på hur fina andras sidor är men de har troligen inte använt sig av en gratisshop eller lite enkel html heller………….Den biten lär man ju aldrig komma ifrån att en proffsig hemsida kostar om man inte kan göra nåt själv.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.