Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Betala kundens tillÀggsavgift?
- Detta Àmne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 7 månader sedan av
Henrik_G.
-
FörfattareInlÀgg
-
2 mars, 2015 kl. 08:10 #102520
John01
DeltagareHej!
Hur gör ni nÀr ni får en tillÀggsavgift från speditören för att kundens adress inte stÀmmer?
Skickar ni ut en faktura till kunden med det aktuella beloppet ?Med vÀnlig hÀlsning John
2 mars, 2015 kl. 08:19 #177665Henrik_G
DeltagareVi har i köpvillkoren att vi har rÀtt att debitera för leveranshinder men i praktiken sker det sÀllan. DHL Àr extremt ”duktiga” pÃ¥ att tillÀggsdebitera ordentligt. Senast en kund som stavat fel pÃ¥ postorten. Tror att DHL debiterade 160 eller 260kr för det. Tror att det hade varit vÀldigt svÃ¥rt att debitera vÃ¥r kund.
2 mars, 2015 kl. 09:11 #177666John01
Deltagare@Henrik_G 81755 wrote:
Vi har i köpvillkoren att vi har rÀtt att debitera för leveranshinder men i praktiken sker det sÀllan. DHL Àr extremt ”duktiga” pÃ¥ att tillÀggsdebitera ordentligt. Senast en kund som stavat fel pÃ¥ postorten. Tror att DHL debiterade 160 eller 260kr för det. Tror att det hade varit vÀldigt svÃ¥rt att debitera vÃ¥r kund.
Det Àr oftast DHL för oss också som tillÀggsdebiterar, den hÀr gången var det 140:- jag har dock inte fördjupat mig i vad som var fel.
NÀr ni vÀl debiterar era kunder för tillÀggsavgiften, skickar ni ut ett brev med bankgiro nummer eller hur gör ni?
Med vÀnlig hÀlsning John
2 mars, 2015 kl. 10:35 #177667Qarillion
DeltagareVi har ett par sådana debitering på oss varje vecka. Det Àr ytterst sÀllan vi debiterar vidare detta, om det ens hÀnt någon gång.
Det tar helt enkelt för mycket kraft och tid. DÀremot så kan vi göra det ibland om ett paket inte hÀmtas ut, men det Àr mest för att det då ignorerats och då Àr kunden vÀl medveten om att paketet kommer att gå i retur om det inte hÀmtas inom ramen för nÀr paket skall hÀmtas.
Det Àr klart att om det skickas en vara för 150:- så blir man kanske så illa tvungen att vidaredebitera denna kostnaden.
2 mars, 2015 kl. 14:48 #177668Henrik_G
DeltagareVi har aldrig debiterat dessa. Ser det i första hand som ett problem i DHLs villkor mot oss. Hellre ta kostnaden Àn att försöka motivera för kunden varför DHL tycker att det kostar 200kr för att rÀtta ett stavfel.
-
FörfattareInlÀgg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta Àmne.