Etiketter: 

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102768
    CeciliaL
    Deltagare

    Om jag vill importera varor från utlandet och sätta mitt eget namn på, hur gör jag då? Hur hittar jag leverantörer? Måste jag koppla in Handelskammaren?

    #178662
    C.Larsson
    Deltagare

    Det beror nog på vad det är för varor. Att hitta leverantören är väl det knepigaste men testa söka på google : wholesale,private label, distributur. Om du inte vill att någon skall kopiera ditt märke så kan du ansöka patent på namnet. Vi importerar själva t.ex olja från utlandet och häller över i flaskor med egna etiketter.

    #178664
    CeciliaL
    Deltagare

    Vad behöver jag tänka på om jag sätter mitt namn på produkten? Är jag då juridiskt ansvarig om det mot förmodan skulle vara något fel på dem?

    #178665
    Dan
    Deltagare

    Du är alltid juridiskt ansvarig för produkten. Det går inte att komma runt enligt svensk lag.

    Den som säljer produkten till konsument har alltid ansvaret för produkten. Sedan kan en importör till EU ha ansvar och en svensk återförsäljare ha ett annat ansvar. Det huvudsakliga ansvaret har den som i sista leder säljer till konsument, i andra led finns normalt sett bara regressrätt (att man kan hålla sin leverantör skadeståndsskyldig för de skador man själv led när man tog smällen mot konsumenten).

    Det hjälper om du säger vilken typ av produkt det gäller. Då kan man lite mer precisera ditt ansvar och risker.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.