Plus Forum E-handelsforumet Logistik Senare hämtningstid

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103236
    blazern
    Deltagare

    Sedan den 1 oktober ändrade Postnord inlämningstiden på brev till 17.00 på min ort.

    Är det möjligt att förhandla sig till en senare hämtningstid och vad kan den nya tiden bli?

    Är det även möjligt att förhandla sig till senare inlämningstid på paket än 15.45?

    Ni som har upphämtning från Postnord, vad kostar det mellan tummen och pekfingret och vilken tid kommer de? Tar de med sig både brev och paket?

    #180374
    Nicklas
    Deltagare

    De har ändrat till 17:00 på min ort med, jag har dock inte försökt förhandla om tiden med dem är glad så länge de låter företagscenter vara kvar.
    Våra mypack hämtar de kl:13 men det kan bli senare med, vid jul så kom de så sent som kl 17.

    #180377
    Dan
    Deltagare

    Verkar vara två olika saker i frågan. Stopptid på FC har ju inget att göra med hämtningen? Ofta går inte ens paketbilarna inom FC, de går till närmaste terminal för paket.

    Men ja det går att förhandla hämtning. Ju senare du vill ha hämtning desto större och viktigare måste du vara generellt. Alla vill ha sen hämtning, de bästa kunderna får den senaste hämtningen (hänsyn tas till logistiska förutsättningar också, såsom var i slingan man ligger och hur många pallplatser man har).

    Inlämningstiden kan du med största sannolikhet inte förhandla. Den beror på att bilen till terminal antagligen går kl 16.00, men du kan ju lämna 17.00 om det är ok att den åker med bilen dagen efter. För att speditören ska sätta in extra bil direkt till terminal så bör du fylla en lastbil själv, då går det göra är min erfarenhet.

    Om stopptid är 15.45 på ditt FC så kan du räkna med en hämtning i slinga som senast 15.00 skulle jag höfta. 15.00 kommer dock de absolut bästa, eller sist liggande (i slingan) kunderna få.

    Hämtning ingår för Mypack. Hämtningen för Brev och Mypack är skiljda avtalsmässigt, om du vill ha breven hämtade får du teckna hämtavtal för brev separat. Det händer att samma bil hämtar båda, beror på volymer och din ort.

    Men allt detta är spekulationer och inte fakta. Enda sättet få reda på är ringa säljaren. Det är ofta en stor kamp med speditörer om att få sen hämtning dock, alla vill ha det men alla lastbilar kan inte köra samtidigt pga det blir ineffektivt.

    #180379
    blazern
    Deltagare

    @Dan 85506 wrote:

    Verkar vara två olika saker i frågan. Stopptid på FC har ju inget att göra med hämtningen? Ofta går inte ens paketbilarna inom FC, de går till närmaste terminal för paket.

    Men ja det går att förhandla hämtning. Ju senare du vill ha hämtning desto större och viktigare måste du vara generellt. Alla vill ha sen hämtning, de bästa kunderna får den senaste hämtningen (hänsyn tas till logistiska förutsättningar också, såsom var i slingan man ligger och hur många pallplatser man har).

    Inlämningstiden kan du med största sannolikhet inte förhandla. Den beror på att bilen till terminal antagligen går kl 16.00, men du kan ju lämna 17.00 om det är ok att den åker med bilen dagen efter. För att speditören ska sätta in extra bil direkt till terminal så bör du fylla en lastbil själv, då går det göra är min erfarenhet.

    Om stopptid är 15.45 på ditt FC så kan du räkna med en hämtning i slinga som senast 15.00 skulle jag höfta. 15.00 kommer dock de absolut bästa, eller sist liggande (i slingan) kunderna få.

    Hämtning ingår för Mypack. Hämtningen för Brev och Mypack är skiljda avtalsmässigt, om du vill ha breven hämtade får du teckna hämtavtal för brev separat. Det händer att samma bil hämtar båda, beror på volymer och din ort.

    Men allt detta är spekulationer och inte fakta. Enda sättet få reda på är ringa säljaren. Det är ofta en stor kamp med speditörer om att få sen hämtning dock, alla vill ha det men alla lastbilar kan inte köra samtidigt pga det blir ineffektivt.

    Tack för ett bra svar.

    Gissar att någon gräns går vid 500 brev då det stod att andra inlämningstider gäller då. I dagsläget ser vi egentligen ingen mening med upphämtning då vi har ett bra fordon och 3 minuters bilväg till FC.

    Enda anledningen vore väl om man kunde få igenom en betydligt senare upphämtning då.

    #180380
    Kocken
    Deltagare

    De är bra att värdesätta sin egen arbetstid/energi, 6 minuter ToR lasta i och ur bilen 5 minuter, köa på FC snitt 5 minuter, sedan lite strul så säg 20 minuter om dagen + bränsle.
    22 vardagar i månaden = 440/60 ungefär 7,5 timme i månaden * (128*1,55) ungefär 1488 kr i månaden i personalkostnad sedan tillkommer milersättning 19,5* antalet km.

    #180390
    Dan
    Deltagare

    Hehe hängde inte med alls, vad jämför du med?

    @Kocken 85509 wrote:

    De är bra att värdesätta sin egen arbetstid/energi, 6 minuter ToR lasta i och ur bilen 5 minuter, köa på FC snitt 5 minuter, sedan lite strul så säg 20 minuter om dagen + bränsle.
    22 vardagar i månaden = 440/60 ungefär 7,5 timme i månaden * (128*1,55) ungefär 1488 kr i månaden i personalkostnad sedan tillkommer milersättning 19,5* antalet km.

    #180395
    Ekraft
    Deltagare

    Ett tips om man är ute efter att pressa priset på frakten är att erbjuda sig att acceptera hämtning vid vilken tid som helst. Postnord (och de flesta andra) har hittills varit rätt dåliga på att differentiera sina tjänster för olika prisnivåer, så man får hjälpa dem lite genom att visa på vilka “dolda värden” de har i sin tjänst och vad som är värt något. Hämtningstiden har ett värde, så får man inte en bra tid, bör man få ett bättre pris.

    #180403
    Kocken
    Deltagare

    @Dan 85524 wrote:

    Hehe hängde inte med alls, vad jämför du med?

    De är inte lätt för skåningar att hänga med en norrlänning :)
    Tyckte jag gjorde en bra uträkning vad de kostar att skicka en anställd med brev/paket till Posten. i Jämförelse mot att betala Posten för att hämta breven.
    Var ett tips till blazern att räkna på de istället för att köra själv.

    Du måste lära dig att läsa norrländska Dan! :)

    #180404
    Dan
    Deltagare

    Haha okej är med nu!

    Går ju få billigare än så med brevhämtningen dock men beror lite på hur mycket man skickar.

    Vi tyckte det var lönsamt ett tag, men sedan blev det för mycket och för meckigt att sköta själv. Men ett bra tag körde vi i egen bil och löste det. Gav även senare inlämningstid :)

    @Kocken 85539 wrote:

    De är inte lätt för skåningar att hänga med en norrlänning :)
    Tyckte jag gjorde en bra uträkning vad de kostar att skicka en anställd med brev/paket till Posten. i Jämförelse mot att betala Posten för att hämta breven.
    Var ett tips till blazern att räkna på de istället för att köra själv.

    Du måste lära dig att läsa norrländska Dan! :)

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.