Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Det perfekta affärssystemet för e-handel

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103384
    Dancar
    Deltagare

    Jag tänkte att det hade varit intressant med en tråd där vi ”bygger” det ultimata affärssystemet för e-handel. Det finns en del trådar om detta samt är något som jag länge har varit och rotat i utan att direkt hitta något som passar. Affärssystem är något som berör alla e-handlare oavsett plattform och även något som blir viktigare och viktigare ju mer man växer. E-handel, inbillar jag mig, är extra krävande gällande att automatisera processer och flöden. Dels för att det i vissa hänseenden är enklare att automatisera än andra verksamheter, men också då det ofta är väldigt beroende av volymförsäljning.

    Det vore därför kul och intressant att se om vi kan bygga det ”perfekta” -affärssystemet, vi har alla olika verksamheter och olika behov men låt oss se om vi kan nå någon form av konsensus. Min tanke är att vi i tråden kan lägga till funktioner så ska jag försöka sammanställa detta i denna första post allt eftersom de ramlar in. Har vi tur kanske någon/några av tillverkarna tar till sig lite av den information vi skapar. Personligen är jag mycket förvånad över den låga standarden på marknaden för affärssystem idag. Jag förstår att det är svårt att bygga ett system som passar alla, men tycker inte att de finns något system som ens är nära att kunna möta grundläggande behov utan någon grad av anpassning och/eller höga utvecklingskostnader. Men vem vet, kanske finns det redan ett system som motsvarar kraven eller kan göra så utan för stora investeringar.

    Jag börjar så smått att lista funktionalitet, låt förslagen och diskussionerna hagla! 

    Allmänt
    – Kopplingar till alla plattformar både open source och hyrlösningar med all tänkbar data som förs mellan systemen.
    – Molnbaserat utan installation på server eller liknande samt behov av uppdateringar etc.
    – Modulbaserad prisbild, betala för det du behöver.
    – Hela systemet skall vara uppbyggt så att man kan använda kortkomandon och tabba sig fram etc, alltså inte vara beroende av musen. Därmed ska man kunna jobba snabbt och effektivt.
    – Kunna synka inte bara med e-handel utan även fysisk butik (dagskassa, lager, kunder etc)

    Order
    – Orderflödet ska vara just flödesbaserat, där du kan följa din order som hela tiden går in i nästa skeende från inkommen, bekräftad, betald, skickad, levererad.
    – Order som kommer in från e-handeln skall vara fullt synkad med rätt uppgifter så som att ordernummer ska följa med (alltså inte skapas ett nytt för affärssystemet).
    – Kunna välja att affärssystemet skickar ut orderbekräftelse, dessa ska kunna skräddarsys efter egna önskemål.
    – Kund ska kunna följa orderstatusen, via mail och/eller genom att logga in på sitt konto.

    Betalningar
    – Alla möjliga kopplingar skall finnas (Klarna, Svea, Payex, etc…).
    – Betalflödet ska vara helt automatiserat, från att order markeras som betald till återrapportering från betallösningen och därmed förenlig bokföring.
    – Referens från ordern måste alltså hänga med från e-handeln vidare in till affärssystemet och betallösningen.

    Logistik
    – Koppling till Pacsoft/Unifaun och andra TA-system.
    – När order har skickats så skall ett meddelande kunna gå ut till kund med spårningsinformation.

    Artiklar/Lager/Inköp
    – Avancerad inköpsmodul, exempelvis med logiken ”om X når lagervarningsnivå, lägg då in beställning av Y antal Z á priset XX per styck” där X är det egna artikelnumret, Y är antalet som skall beställas, Z är leverantörens artikelnummer, XX är priset för en leverantörsförpackning. På detta sätt så har man täckt in många av de kombinationer av artiklar och varianter en butik kan ha.
    – Inköpsförslag skall sedan kunna skickas in till leverantör med en knapptryckning. Bekräftelse/ändring ska kunna ges av leverantören direkt i mailet (eller motsvarande).
    – Leveransbekräftelse där, vid bekräftande, alla lagersaldon uppdateras. Att notera här är att hänsyn skall tas till hur många konsumentförpackningar en leverantörsförpackning innehåller. Samt att det givetvis skall gå att redigera inleveransen innan man bekräftar den.
    – All information om artiklarna skall synkas mellan butik och affärssystem, även beskrivning, bilder, lagersaldon, artikelvarianter etc.
    – Kunna hantera ”paketartikla” a.k.a ”sammansatta artiklar”.

    Bokföring
    – Även om mycket bör kunna bokföras automatiskt (fakturor, inbetalningar etc) så ska det vara enkelt och överskådligt att bokföra manuellt.
    – Inläsning av leverantörsfakturor.

    Statistik
    – Vilka artiklar som varit slut hos vilken leverantör, hur ofta etc. (supplier performance)
    – Bygga egna rapporter.
    – Topplista kunder
    – Topplista leverantörer
    – Lista TG/TB
    – Grafer gällande orderingång (st/summa/omsättning/TB)
    – Grafer ang. kommande inbetalningar samt kommande utbetalningar.
    – Kundtjänstärenden (mottagna, lösta, öppna, nöjdhet)

    CRM/Kundtjänst
    – Integrerad med Zendesk, eller liknande system. Där ärenden även läggs in i kundprofilen i affärssystemet. Detta oavsett vilken kanal kunden valt att använda sig utav.

    #181012
    Stefan72
    Deltagare

    jag kanske låter lite tråkig nu men det perfekta systemet finns inte.

    #181014
    Dancar
    Deltagare

    Exakt, jag håller med dig. Tanken är inte att vi ska lösa problemet utan att ha en diskussion kring det. Ur detta kan kanske något gott komma och någon kanske får upp ögonen för vad som kan hjälpa denne i sin e-handelsvardag :).

    #181015
    Ekraft
    Deltagare

    Det svåra med att bygga ett system som klarar av allt är att få det att fungera i praktiken när man får mängder av anrop från olika delar mot en databas som ligger på ett webhotell som kostar 9kr i månaden…

    Någonstans finns också en begränsning på vilka kostnader man är beredd att ta. Den som har det som bisyssla eller driver det som enmansföretagare har en mycket lägre kostnadstolerans än företag med 5 anställda, som i sin tur inte alls orkar med vad ett företag som har 25 anställda är beredda att betala för något som fungerar som de vill ha det.

    #181016
    Stefan72
    Deltagare

    dessutom är det ju en omöjlig uppgift att ta fram ett system som är perfekt för alla. Det är ju lite så det fungerar idag. De enklare och billigare systemen klarar inte allt och det är ganska naturligt. Det skulle ju bli ganska märkligt om det fanns ett system som var bäst och som både nisses ekerförsäljning kunde ha och amazon.com Hur differentierar man kostnaderna där?

    #181018
    Dancar
    Deltagare

    Kan man inte lösa de två ovanstående kommentarerna med ett modulbaserat system? Så att funktionerna finns där klara i framtiden om/när det skulle behövas? På så vis behöver man inte betala (kund) eller ödsla resurser/IT-kraft (affärssystemet) på saker som inte används? Vad är det som säger att “enkla och billiga” system inte kan växa och vara skalbara. Måste det vara svart eller vitt?

    #181019
    Stefan72
    Deltagare

    men dom flesta har ju så? Du får ju själv välja nivå allt som oftast och vill man ha ännu värre grejer så är ju steget större till nästa nivå men då handlar det ju ändå om helt andra divisioner.
    Det är ju skillnad om man helt satsar på opensource. Då är man ju av given anledning låst till de lösningar som finns till det. Annars får man utveckla själv. Och kommer man då på att man är duktig på det och man börjar göra tjänster åt andra, ja då vill man ha betalt och varför lägga sig under alla andra?

    hela upplägget blir ju som att göra en bil som aldrig kommer att gå sönder. Skottsäker på alla vis. Perfekt för ägarna men tillverkaren får ju bara sälja en bil till varje kund. Inget bra upplägg………

    #181020
    Ekraft
    Deltagare

    Jag tror att ett helt moduluppbyggt system blir väldigt tungrott. Det kan ju komma att handla om tusentals tilläggsmoduler om grunden är anpassad efter det mest basala. Och det är troligt att många av dessa moduler dessutom kommer att kräva att du redan har ett antal andra moduler installerade, eftersom det är skalat i flera lager.

    Vad finns det behöv av i världen? 200 betalmoduler känns inte jättemycket idag, 200 transportföretag med olika kopplingar, 50 olika marknadsplatser, 100 olika affilliateföretag etc. Det är ohyggligt mycket att utveckla precis allt och hålla det uppdaterat. Att sälja ett sådant bassystem med alla möjöigheter för 995kr/månad känns ganska fel. Inte ens 99.995kr/mån känns som en särskilt bra affär för den som utvecklat det.

    Däremot vore det onekligen en riktig killer om någon fick för sig att göra det, så frågeställningen från början är helt korrekt.

    #181021
    EsecoGubben
    Deltagare

    Jag tycker detta var en mycket intressant tråd. Dock känner jag att det kommer bli svårt för mig att svara utan att någon uppfattar att jag “säljer” för mycket. Så ursäkta i förväg om någon uppfattar det så.

    Det som efterfrågas i tråden finns men som ni är inne på så är frågan till vilken kostnad ni förväntar er att få allt detta för. Alla bolag har som ni säger olika förutsättningar och behov. Dock är grundfundamenten de samma för alla som jobbar med e-handel eller distanshandel. Det är volym volym volym, det är där problematiken och möjligheter finns. I och med att volymerna ökar så ställs kraven på att systemen är fullt automatiserade så långt det är möjligt.

    Men när man har ett 10 tal order om dagen så kan man klara av att logga något i flera olika system och då kommer det inte vara värt att köpa ett system som löser problematiken. Men när de 10 har blivit 100 så sitter man hela dagar och skriver kund uppgifter i Klarnas backend och i Packsoft och i visma eller vad det nu kan vara.

    Det finns en rad andra funktioner som du missat i din lista och för att ge några exempel så skulle det finnas med möjlighet till dropshipment, möjligheter att göra urval ur sitt kundregister för vidare merförsäljning(vem har köpt produkt x under period yy men inte köpt produkt z mm), ordergranskning, prognosbaserad inköpsorder, direkt kopplingar till distributörer, bulk redigering av artiklar, möjlighet att erbjuda del och avbetalning i egen regi för att nämna några.

    Det viktiga är nog att fundera igenom vad som är viktigt för sin verksamhet nu och inom en snar framtid. Samtidigt som man måste kunna blicka lite framåt och se vad som händer om 5 år om man fortsätter öka med 15-20% per år.

    Vilka moment som behöver effektiviseras och om det måste ske nu eller om det kan vänta lite. Att kunna addera funktionalitet när behovet uppstår är ett rimligt krav på ett system.

    #181037
    Stefan72
    Deltagare

    Grundfunktioner kan säkert alla enas om men när det kommer till kritan så säljer alla olika saker och har olika önskemål. Alla arbetar dessutom olika och har olika många anställda. Eller är ensamma. Det är väl mest på de kriterierna det blir svårt att komma fram till nåt konkret tror jag.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.