Startsida Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande LÄgvÀrdesimport

Visar 4 inlÀgg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    InlÀgg
    CKillen
    Deltagare

Tja,

har en frÄga till er som Àr insatta.
    Tullverket har sagt att reglerna för lÄgvÀrdesimport (under 1500kr ska inte betalas tull pÄ) Àven gÀller för företag men moms betalas ÀndÄ.

Hur fungerar det i praktiken.
    InnebÀr det att man kan som företag kan importera utan tull sÄ lÀnge man bara ser till att varje försÀndelse har varuvÀrde under 1500 kr?

LĂ„t sĂ€ga jag vill importera mycket av en vara men köper in den vid 3 olika tillfĂ€llen dĂ€r varje försĂ€ndelse ligger under 1500 kr. Är det ok?

Eller att jag köper in frÄn 3 olika leverantörer med varje försÀndelse under 1500 kr?

Jag skulle kunna under ett helt Är köpa lite i taget sÄ lÀnge det Àr under 1500 kr per försÀndelse sÄ behöver jag inte betala tull?

Stefan72
    Deltagare

det du betalar som tullkostnad Àr ju bara nÄ procent ÀndÄ sÄ troligen gÄr ju inte kalkylen ihop ÀndÄ. Flera frakter lÀr ju Àta upp det du ev slipper att förtulla.
    Har man inte marginaler som kan inkl en tullhantering sÄ har man nog en tvivelaktig affÀrsplan och budget ÀndÄ. Att jaga mer marginaler genom att slippa ganska normala kostnader Àr ingen bra början.

CKillen
    Deltagare

@Stefan72 88766 wrote:

det du betalar som tullkostnad Àr ju bara nÄ procent ÀndÄ sÄ troligen gÄr ju inte kalkylen ihop ÀndÄ. Flera frakter lÀr ju Àta upp det du ev slipper att förtulla.
    Har man inte marginaler som kan inkl en tullhantering sÄ har man nog en tvivelaktig affÀrsplan och budget ÀndÄ. Att jaga mer marginaler genom att slippa ganska normala kostnader Àr ingen bra början.

Hej, tack för ditt svar. Visst förstÄr jag att i ett sÄdant lÀge sÄ Àr ju fraktkostnaden en större tÄrtbit.

Men, kÀnns som du tolkar inte lite vÀl mycket om syftet och min affÀrsplan utan att veta.

Har man en heltids ehandel sÄ vill man ju inte hÄlla pÄ sÄ regelbundet. Men i mitt fall handlar det om en liten bisyssla och import av en vara som ett litet komplement vid enbart 2 eller 3 tillfÀllen totalt pÄ ett Är.

Vid en sÄdan situation sÄ Àr jag sjÀlvklart nyfiken pÄ om man nu skulle rÄka köpa samma vara 2 ggr under ett Är pÄ under 1500kr gör man dÄ nÄgot fel om man inte tullar?

SÄ frÄgorna Àr dels utbildningsfrÄgor för mig att förstÄ systemet och för att inte göra fel. SÄ frÄgan kvarstÄr, rÀknas lÄgvÀrdesimport per försÀndelse eller per vara eller ihoprÀknat pÄ ett Är?

FÄr man göra som exemplet ovan?

Tack!

Ekraft
    Deltagare

@CKillen 88767 wrote:

SÄ frÄgorna Àr dels utbildningsfrÄgor för mig att förstÄ systemet och för att inte göra fel. SÄ frÄgan kvarstÄr, rÀknas lÄgvÀrdesimport per försÀndelse eller per vara eller ihoprÀknat pÄ ett Är?

FÄr man göra som exemplet ovan?

Ja, man fÄr göra sÄ. Tullen har inte tid att hantera tullinbetalningar pÄ vÀldigt smÄ belopp (om det inte handlar om en vinflaska eller nÄgra cigarrer). Man utgÄr frÄn att ingen medvetet kryper under grÀnserna eftersom det Àven för dem troligen blir dyrare dÄ med administration och frakter.

Det hÀr Àr samtidigt ett hot mot Ehandeln i Sverige, eftersom det öppnar upp för import utifrÄn av privatpersoner som handlar utan tull och moms.

Visar 4 inlÀgg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du mĂ„ste vara inloggad för att svara pĂ„ detta Ă€mne.