Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › SpĂ„rbart eller ej
- Detta Àmne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 8 Är, 9 mÄnader sedan av shakh2. 
- 
		FörfattareInlÀgg
- 

2 februari, 2017 kl. 11:04 #103987shakh2 DeltagareHej Ehandlare, HĂ„ller pĂ„ med en liten undersökning om var man som ehandlare bör sĂ€tta vĂ€rdegrĂ€nsen pĂ„ ett utskick. VĂ€rdegrĂ€ns för att antingen anvĂ€nda spĂ„rbar försĂ€ndelse kontra ospĂ„rbart. BĂ„de utrikes sĂ„som inrikes. NĂ€r det gĂ€ller leveranshastighet sĂ„ Ă€r ju inte det ena snabbare Ă€n det andra. Fördelen med spĂ„rbart Ă€r att det ger en ”inre tro”, trygghet att det skall minska svinn i kedjan. Tror dock att skillnaden mellan stölder av ospĂ„rbara kontra spĂ„rbar ligger pĂ„ 1%. Men om man kan skĂ€ra i leveranskostnader med 25-30% Ă€r dĂ„ ospĂ„rbart rĂ€tt vĂ€g att gĂ„? Var skulle ni sĂ€tta brytpunkten 250 kr, 500 kr, 750 kr etc. Med dagens konkurrens sĂ„ skall man ju hĂ„lla kostnaderna nere och leveranser Ă€r ju det en viktig del som alla försöker pĂ„verka. SĂ„ spĂ„rbart eller ej? 2 februari, 2017 kl. 12:59 #183203Nicklas DeltagareVad har du tĂ€nkt göra med informationen eftersom du registrerat ett anonymt konto hĂ€r.? 2 februari, 2017 kl. 19:53 #183205shakh2 DeltagareHej Nicklas Jag skall starta upp en ehandel bĂ„de för utrikes och inrikes försĂ€ljning. DĂ„ jag tidigare arbetat med logistik Ă€r jag insatt i den delen. Jag fick information frĂ„n Dhandel logistik dagen senast att eftersom det Ă€r tuffare att konkurrera med produkt endast, sĂ„ har ehandlare de senaste Ă„ren haft som stor prioritet att sĂ€nka sina leveranskostnader. Fraktbolagen blir med och mer pressade och snart kan de inte gĂ„ lĂ€gre om de inte fĂ„r till fler budbils delningar med âkonkurrerandeâ fraktbolag. DĂ„ Ă„terstĂ„r att vad kan man göra sjĂ€lv för att pĂ„verka kostnaden. Det Ă€r mycket tal om snabbare leveranser med spĂ„rning som man kan följa i mobil. (budbee.se som exempel.) Det lĂ„ter ju bra men om man inte tycker att spĂ„rbart Ă€r det viktigaste utan istĂ€llet att hĂ„lla kostnaderna nere dĂ„ Ă€r ospĂ„rbart ett alternativ. Eftersom detta Ă€r ett forum för ehandel och denna del av forumet logistik, sĂ„ tĂ€nkte jag att hĂ€r finns kunskap. Det Ă€r dock inte sĂ€kert att den vill delas dĂ„ de som kör ospĂ„rbart kanske Ă€r nöjda med vad de tycker Ă€r en konkurrensfördel? BerĂ€tta gĂ€rna hur du ser pĂ„ det. 2 februari, 2017 kl. 23:02 #183207Dan DeltagareDet beror pĂ„: -Svinngrad 
 -Bruttomarginal
 -Fraktpriser
 -Kostnad för omskick/reklamationshantering
 -med meraVanligt Ă€r 300-1200kr beroende pĂ„ bruttomarginal. Gjorde en enkel excel som visar diff för det enklaste scenariot som jĂ€mför 100% spĂ„rbart mot 100% brev hĂ€r: http://www.ehandel.se/bilder/sparbart_eller_ej.xlsx Sen bör en korrekt analys innehĂ„lla de olika use-casen som shoppen har. En butik som sĂ€ljer 50% av orders med ett par iphonelurar och andra 50% med ipads med total snittorder om 2000kr, blir den hĂ€r snurran ej sĂ„ relevant för dĂ„ man kan ha 10% svinn i ipadklassen och 0% svinn i lurklassen och dĂ„ lĂ€tt lura sig sjĂ€lv. Men ja det Ă€r hyfsat lĂ€tt att berĂ€kna men innan man haft 1000 orders i sin shopp sĂ„ Ă€r det rĂ€tt mycket slöseri med tid hitta pĂ„ en siffra, splitta spĂ„rbart/ej för lĂ€gre snittfrakt och justera fraktfrigrĂ€ns nĂ€r man inser att man fuckat up. Alla butiker/kundgrupper Ă€r olika. Men ett kort svar: 600kr ex moms. 3 februari, 2017 kl. 07:22 #183208Nicklas Deltagare@shakh2 89230 wrote: Hej Nicklas Jag skall starta upp en ehandel bĂ„de för utrikes och inrikes försĂ€ljning. DĂ„ jag tidigare arbetat med logistik Ă€r jag insatt i den delen. Jag fick information frĂ„n Dhandel logistik dagen senast att eftersom det Ă€r tuffare att konkurrera med produkt endast, sĂ„ har ehandlare de senaste Ă„ren haft som stor prioritet att sĂ€nka sina leveranskostnader. Fraktbolagen blir med och mer pressade och snart kan de inte gĂ„ lĂ€gre om de inte fĂ„r till fler budbils delningar med âkonkurrerandeâ fraktbolag. DĂ„ Ă„terstĂ„r att vad kan man göra sjĂ€lv för att pĂ„verka kostnaden. Det Ă€r mycket tal om snabbare leveranser med spĂ„rning som man kan följa i mobil. (budbee.se som exempel.) Det lĂ„ter ju bra men om man inte tycker att spĂ„rbart Ă€r det viktigaste utan istĂ€llet att hĂ„lla kostnaderna nere dĂ„ Ă€r ospĂ„rbart ett alternativ. Eftersom detta Ă€r ett forum för ehandel och denna del av forumet logistik, sĂ„ tĂ€nkte jag att hĂ€r finns kunskap. Det Ă€r dock inte sĂ€kert att den vill delas dĂ„ de som kör ospĂ„rbart kanske Ă€r nöjda med vad de tycker Ă€r en konkurrensfördel? BerĂ€tta gĂ€rna hur du ser pĂ„ det. RĂ€kna in extrakostnaden pĂ„ frakten i varans pris och kör allt spĂ„rbart Ă€r mitt tips! 3 februari, 2017 kl. 07:43 #183210Stefan72 Deltagarekan det verkligen skilja sĂ„ mycket i priser dĂ„ ? Det enda icke spĂ„rbara idag Ă€r ju brev med porto dĂ„ och med dagens moms pĂ„ de sĂ„ blir det ju i realiteten inte sĂ„ stor skillnad. Ett brev med nĂ„n pjĂ„p i kan ju lĂ€tt kosta 40-50kr och det Ă€r man ju snudd pĂ„ nere i pĂ„ normala avtal med annan speditör. DĂ„ bortser jag helt frĂ„n fördelarna med brev i övrigt. 3 februari, 2017 kl. 07:54 #183211shakh2 DeltagareTack Dan! 
 VÀldigt seriöst svar. Tror att denna frÄgestÀllning har mÄnga privata ehandlare stÀllt sig, kanske gnuggat sig i skallen lite för mycket och brÀnt onödig tid. Nu har vi en modell att utgÄ ifrÄn.
 Mvh:Samir3 februari, 2017 kl. 13:25 #183216shakh2 DeltagareHej Stefan72, Jovisst har du rĂ€tt i att priserna inte skiljer sig vĂ€ldigt mycket Ă„t eller betyder massor om man har liten volym. DĂ€remot om man tar priserna frĂ„n Ehandels Edge erbjudande sĂ„ kostar ett 1kg paket 48,33 kr inklusive drivmedelstillĂ€gg med DHL. Postnords ospĂ„rbara Ă€r om man kan lĂ€mna in 100 per sĂ€ndning och anvĂ€nder sig av varubrev ekonomi 31,47 kr. Det finns ju Ă€ven MTD med sitt spĂ„rbara som dock âkĂ€nnsâ som ospĂ„rbart för lĂ€gre kostnad. Sedan handlar det förutom om volym Ă€ven om vad man sĂ€nder som Dan pĂ„talar. Ăr vĂ€rdet högt vill man ju bĂ„de ha skĂ€rp och hĂ€ngslen. Det vore intressant om man kunde finna Ehandelsstatistik över genomsnittsvikten pĂ„ ett ehandelspaket. Visst Ă€r det Ă€r ett stort spann frĂ„n Ehandlare till Ehandlare. Emellertid Ă€r det en bra vĂ€g att gĂ„ för att förstĂ„ flöde och hur leverantörer tĂ€nker. Jag har hört att genomsnittsvikten för varubrev ligger straxt under 500g, vet dock inte motsvarande för DHL. Om man tror pĂ„ genomsnittsvikten 500 gram för varubrev kan detta tyda pĂ„ att mĂ„nga sĂ€nder ospĂ„rbart varubrev nĂ€r de vet att det gĂ„r in i en brevlĂ„da och man sparar en dag i distribution dĂ„ kunden inte behöver besöka ett utlĂ€mningsstĂ€lle? Eller tĂ€nker jag fel dĂ€r? BerĂ€tta hur ni andra tĂ€nker sĂ„ kanske vi kan fĂ„ till lite diskussion, flĂ€kt och kunskap. 
- 
		FörfattareInlÀgg
- Du mÄste vara inloggad för att svara pÄ detta Àmne.

hitta pÄ en siffra, splitta spÄrbart/ej för lÀgre snittfrakt och justera fraktfrigrÀns nÀr man inser att man fuckat up. Alla butiker/kundgrupper Àr olika. Men ett kort svar: 600kr ex moms.
 hitta pÄ en siffra, splitta spÄrbart/ej för lÀgre snittfrakt och justera fraktfrigrÀns nÀr man inser att man fuckat up. Alla butiker/kundgrupper Àr olika. Men ett kort svar: 600kr ex moms.