Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Värdering av webshop?

Etiketter: ,

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Delpero
    Deltagare

Hej!
    Jag driver sedan 2008 en fysisk butik med tillhörande webbshop. Jag gĂ¥r nu i tankar att sälja verksamheten och funderar dĂ¥ pĂ¥ att sälja själva webshopen för sig för att pĂ¥ sĂ¥ sätt nĂ¥ potentiella kunder i hela Sverige. Men min frĂ¥ga är dĂ¥ hur man gör en rimlig värdering av webshopen? Om nĂ¥gon sitter inne pĂ¥ lite sĂ¥dan information sĂ¥ tänkte jag att jag även bjuder pĂ¥ lite nyckeltal om nĂ¥gon nu vill ge sig pĂ¥ en uträkning. Idag har jag alltsĂ¥ ingen aning om det är sĂ¥ att webshopen är värd 0kr eller 1 miljon…. Tänker mig att sälja webshopen antingen med eller utan lager (dĂ¥ jag har fysisk butik kan jag sälja ut lagret den vägen ifall köpare inte önskar köpa lagret)

Siffrorna gäller alltsĂ¥ för webshopen:
    Omsättning ca 1,3 miljoner (ex.moms)
    antal ordrar per Ă¥r ca 1500st.
    genomsnitt ca 35% marginal.
    Ca 100 000 besökare per Ă¥r.
    Nyhetsbrevrsegister med ca 5000 e-mailadresser.
    FB-sajt med ca 1500 följare.
    Använder mig av Textalk som plattform och annonserar lite via adwords, prisjämförelsetjänster och även sökmotortjänst sĂ¥ kostnader per Ă¥r för att driva shopen är ca 70 000kr i dagsläget.

Ă„r ny pĂ¥ Ehandel.se sĂ¥ hoppas denna typ av inlägg är ok – annars fĂ¥r ni givetvis plocka bort det.

Tack pĂ¥ förhand!

verktyg24
    Gäst

Alltid intressant med värdering, hur vida man ska gĂ¥ efter omsättning eller vinst.

Ekraft
    Deltagare

Det är en väldigt liten verksamhet, och dĂ¥ är grunden för ett pris oftast enligt följande:

Vinsten i foretaget, sedan rimlig lön tagits ut för det arbete man lägger ned, gĂ¥nger tre, fyra, kanske fem om det är en ”match in heaven” för köparen.

Tillkommer gör kurant varulager, rimlig värdering av maskiner & inventarier, förbrukningsmaterial samt eventuellt värde av kontrakt och avtal man ingĂ¥tt.

Skulle företaget ha visat upp tre bra tillväxtĂ¥r pĂ¥ varandra, sĂ¥ brukar värderingen bli högre (men dĂ¥ har man sällan sĂ¥ lĂ¥g omsättning). LikasĂ¥ om bolaget i sig är större och har en vettig position pĂ¥ marknaden sĂ¥ att en köpare kan räkna hem marknadsandelar och synergieffekter.

Ă„r man sedan i en intressant bransch, är skicklig och vill stanna kvar i bolaget, har en bra och offensiv affärsplan etc, sĂ¥ kan man naturligtvis betalas med väldigt mycket mer. Det är ju dock inte samma sak som att sälja shopen.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du mĂ¥ste vara inloggad för att svara pĂ¥ detta ämne.