Startsida Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Justera ingÄende balans efter tidigare fel?

Visar 4 inlÀgg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    InlÀgg
    widerfisk
    Deltagare

Hej alla glada.
    Sitter och harvar i bokföringen för en mindre verksamhet. För ett par Ă„r sen (2014) startades ett nytt företagskonto under Ă„rets gĂ„ng. Antagligen har ju en initial överföring gjorts pĂ„ nĂ„got vĂ€nster sĂ„ att det kom in pengar pĂ„ det kontot, men, den mĂ„ste ha missats i bokföringen. Det som har hĂ€nt sen verkar vara att bokföring har skett pĂ„ detta konto med utgĂ„ngspunkten 0, dvs vid boksluten har avstĂ€mning skett mot att saldot Ă€r 0. I verkligheten Ă€r dock inte saldot 0 utan typ 18 000 kr….

DÀrför har jag nu en IB pÄ 0 kr i bokföringsprogrammet, och en IB pÄ det verkliga kontot pÄ ca 18 000 kr. Kan jag justera det manuellt sÄ att de överensstÀmmer? Eller gör jag mig skyldig till nÄgon form av skattebrott dÄ, och mÄste förklara varifrÄn jag fick 18000 kr?

Revisor har gÄtt igenom och gjort boksluten senaste Ären, sÄ jag litar pÄ att bokföringen Àr i ordning i övrigt.

Stefan72
    Deltagare

nĂ„ skattebrott blir det aldrig, det som felar Ă€r ju bara att det aldrig har kunnat göras nĂ„ kontoavstĂ€mningar? Det borde ju ha mĂ€rkts hela vĂ€gen………..
    Har du ett bokföringsprogram sÄ kan du ju Àndra detta vid ingÄngen av 2014 sÄ borde det korrigera sig sjÀlv automatiskt. Dock kommer ju redan uttagna rapporter att fela.

widerfisk
    Deltagare

Tja, man kan ju konstatera att bokföringen överlag Ă€r minst sagt… rörig ;) Men tack för svar, bokför i fortnox sĂ„ ska testa att Ă€ndra IB och se om den blir arg…

Ekraft
    Deltagare

Om en revisor nu har satt sitt namn under det dÀr sÄ skulle jag kontakta vederbörande, visa vad som Àr galet, och anta att denne dÄ kommer med en lösning pÄ det hela utan att debitera vansinnigt mycket tid för det.

Visar 4 inlÀgg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du mĂ„ste vara inloggad för att svara pĂ„ detta Ă€mne.