Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Billigaste spÄrbara alternativ?

Visar 8 inlÀgg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    InlÀgg
    metrochief
    Deltagare

Hej,
    Har precis börjat med egen e-handel och klarar mig precis med att skicka försÀndelser med förfrankerat C5-kuvert upp till 100g. PÄ ca 70 ordrar har tvÄ stycken inte nÄtt kunden, vilket Àr en rÀtt dÄlig ratio. Börjar dÀrför kika pÄ om en spÄrbar lösning Àr ett alternativ. Med tanke pÄ att ett kuvert med porto i dagslÀget kostar mig 15,80kr Àr hoppet upp till 50-60kr allt för stort och inte vÀrt det. Det Àr de priserna det handlar om har jag förstÄtt nÀr jag tittat pÄ EDGE-erbjudande genom DHL t.ex.

Finns det nÄgon mellanvariant eller mÄste jag upp pÄ den nivÄn för att kunna spÄra försÀndelserna? Som sagt, mina försÀndelser vÀger aldrig mer Àn 100g.

Vad har ni för övrigt för erfarenheter av att skicka ej spÄrbart och andel brev som kommer bort hos PostNord?

/Johan

Fractronics
    Deltagare

Visserligen inte spĂ„rbart men varubrev har fĂ€rre ”försvunna” brev för mig jĂ€mfört med vanliga brev. Blir runt 23:- upp till 250g.

Jag skickar Ă€ven en del varor med vanligt brevporto och dĂ„ har jag mĂ€rkt att om man lĂ€gger till lite nonsens-streckkoder och gör adressetiketten mer officiell sĂ„ ”försvinner” fĂ€rre andel brev. Är man riktigt ekonomisk köper man rabattfrimĂ€rken pĂ„ tex tradera och kan dĂ„ skicka skrymmande upp till 100g för runt 8:-.

gvh
    Deltagare

”PĂ„ ca 70 ordrar har tvĂ„ stycken inte nĂ„tt kunden”

Om du mÀter avvikelser och bara har 2 st, sÄ Àr det svÄrt att dra slutsatser. Hade du varit nöjd om det bara hade varit en avvikelse? Helnöjd om det varit 0? Jag skulle skicka lite fler innan jag dömer.

Dessutom, hur vet du att tvÄ stycken inte har nÄtt kunden? ;)

Dock tror jag pÄ Fractronics teori, lite streckkoder Àr bra för moralen! Nu Àr iofs varubrev iaf lite spÄrbart, vilket sÀkert gör skillnad.

Min erfarenhet av varubrev Àr god, under 1 % försvinner. Men det beror vÀl sÀkert Àven pÄ vilka adressaterna Àr.

Är priset lĂ„gt och kostnaden för varan lĂ„g Ă€r det vĂ€l smartast att skicka det sĂ„ billigt som möjligt, Ă€ven om det försvinner nĂ„gra fler…

metrochief
    Deltagare

Tack Fractronics och gvh för input!

@Fractronics
    : Är varubrevet du nĂ€mner nĂ„got som mĂ„ste gĂ„ via avtal med PostNord? Och hur funkar det rent praktiskt nĂ€r man ”frankerar” dessa?

LĂ€ser pĂ„ Postnord: ”Ett Varubrev fĂ„r vĂ€ga minst 150 gram och max 2 kg.”
    Mina försĂ€ndelser vĂ€ger knappt 100g sĂ„ det verkar ju svĂ„rt att fĂ„ till. MĂ€rklig regel kan man tycka…

@gvh
    :
    Jag kan bara göra analysen pĂ„ det jag har att gĂ„ pĂ„ idag. Vet att det Ă€r tunt underlag, men 2 av 70 Ă€r ju ett dĂ„ligt tecken. Vill inte verka fullstĂ€ndigt naiv men varför skulle man acceptera att nĂ„got paket försvinner över huvud taget? Men om jag landar pĂ„ under 1% som du nĂ€mner Ă€r jag ”nöjd” med det :)
    MagkÀnslan sÀger att min kundgrupp/produkt inte precis kopplas till att göra fulingar, dvs fÄ grejer och sen sÀga att de inte kommit fram, men man vet ju aldrig.

Summan av detta blir nog att jag kör vidare pÄ nuvarande lösning ett tag och klistrar pÄ lite streckkoder och annat gött. Det lÄga priset för frakten vÀger mer Àn svinnet i nulÀget. Stort tack för bra tips!

Fractronics
    Deltagare

@metrochief 92297 wrote:

@Fractronics
    : Är varubrevet du nĂ€mner nĂ„got som mĂ„ste gĂ„ via avtal med PostNord? Och hur funkar det rent praktiskt nĂ€r man ”frankerar” dessa?

LĂ€ser pĂ„ Postnord: ”Ett Varubrev fĂ„r vĂ€ga minst 150 gram och max 2 kg.”
    Mina försĂ€ndelser vĂ€ger knappt 100g sĂ„ det verkar ju svĂ„rt att fĂ„ till. MĂ€rklig regel kan man tycka…

Ja man mÄste ha avtal med postnord men det Àr gratis och du kan skicka hur lite varubrev du vill, dom lÀmnas in pÄ företagcenter.

Om man har smÄ volymer fyller man i adresserna manuellt i unifaun online som spottar ur sig en utskrift till din skrivare eller etikettskrivare.

AngÄende vikten sÄ skickar jag ofta saker ner mot 60 gram utan problem. SÄ lÀnge man skickar varan i en stadig bubbelpÄse eller liknande verkar det fungera bra. Tror mest det handlar om att man inte vill att brev ska blÄsa av sorteringsbandet.

Bifogar bild pÄ min hemmasnickrade etikett för brev med plats för frimÀrke. Vi skriver ut den pÄ vÄr etikettskrivare.

gvh
    Deltagare

Hej , jag kan svara ang varubrev

Ja, minst 150 gram, men jag har skickat lÀttare
    Avtal med postnord
    Man ”skriver” in adresserna Pacsoft, skriver sedan ut adressetiketter, klistrar pĂ„ varubreven
    Man mÄste lÀmna in varubreven hos ett Postnord Företagscenter (eller vissa terminaler, tror jag ocksÄ funkar, men alltsÄ inte hos ombud eller postlÄdor)
    Du fÄr en faktura frÄn Postnord

LÄter inte som sÄ kul för dig.

Vi fÄr vÀl hoppas att alla nÀsta 70 försÀndelser kommer fram!

EDIT: Haha, jag var för lÄngsam!

metrochief
    Deltagare

Alright, tack för bra tips. HĂ„ller mig till vanliga brev ett tag till och hoppas pĂ„ att de hamnar rĂ€tt…

jp2
    Deltagare

För 2-3 Är sedan försvann nÀstan inga brev för mig men nu fÄr man nog rÀkna 1-2 av 100. Kan bero pÄ mÄnga olika saker. Jag tror det försvinner mer pÄ sommaren pga sommarvikarier lÀgger i fel lÄda eller sorterar fel. Vissa kanske tar saker ocksÄ.

Jag försöker minska försvunna brev genom att sĂ€kerstĂ€lla de inte kan fastna i nĂ„got. Att locket sitter pĂ„ som det ska t.ex. Adresslappen ocksĂ„. Om brevet Ă€r lite otympligt tejpar jag ibland ihop det. ”FrĂ„n” adressen bör överstrykas.

Visar 8 inlÀgg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du mĂ„ste vara inloggad för att svara pĂ„ detta Ă€mne.