Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Fri frakt och betalfrakt
- Detta ämne har 6 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 9 månader sedan av Stefan72. 
- 
		FörfattareInlägg
- 

13 december, 2018 kl. 08:59 #104884Arne_1921 DeltagareJag har en e-handel sedan knappt ett år tillbaka. Nu är det lågsäsong för mina produkter så jag funderar på en liten justering gällande Frakt. Jag erbjuder fri frakt och endast DHL 1-2 dagars leverans som alternativ. Vad tror ni om att lägga till ett alternativ som är gratis och att ta betalt för 1-2dagar? Tex. DHL 1-2 dagars leverans 60kr 
 DHL 2-5 dagars leverans 0krFrakten tar typ 50% av mitt pÃ¥slag, speciellt nu när DHL även höjt nÃ¥got…. 16 december, 2018 kl. 15:34 #185906emilvxhlm DeltagareÄr det inte en bättre idé att arbeta med fraktgräns istället? LÃ¥t säga, ”köp för minst 499kr och du fÃ¥r fraktfritt?” MÃ¥ste ju finnas en sÃ¥dan siffra du kan jobba fram? 16 december, 2018 kl. 20:22 #185907gvh DeltagareDet blir nog svÃ¥rt att fÃ¥ kunder till merköp av just din produkt, tillskuren markduk, sÃ¥ fraktfritt för att öka försäljningen är jag nog tveksam till. Däremot kan ju fraktfritt funka för vissa kunder blir glada och det ”känns” bättre… Testa sÃ¥ fÃ¥r du se hur just dina kunder agerar. Jag blev dock lite förfärad när du skriver att DHL tar halva ditt pÃ¥slag. LÃ¥ter som att du borde höja priset. 17 december, 2018 kl. 03:02 #185909kaiserkarl DeltagareInte för att jag är nÃ¥gon expert, men varför ens ha fraktfritt? ska man köpa markduk sÃ¥ ska man ju inom kort genomföra, eller hÃ¥ller precis pÃ¥ med nÃ¥got projekt som man vill fÃ¥ klart. Jag vet inte vad frakten skulle bli, antar att det varierar men om man hÃ¥ller pÃ¥ och bygger sÃ¥ bryr man sig väl inte om markduken kostar 120:- att fÃ¥ hem till dörren ( är väl inget man hämtar pÃ¥ service point tänker jag ) det är ju liksom ingen kostnad…eller höj priserna? vad vet jag, men det är en konstig grej att ha fri frakt pÃ¥…ta dom pengarna själv du! 18 december, 2018 kl. 07:40 #185916Arne_1921 DeltagareTackar för inputen. Jag hade frakt i början men bytte till fraktfritt. Allt handlar ju om hur pengarna är fördelade och av det lilla jag har hört frÃ¥n folk i allmänhet sÃ¥ stör sig folk pÃ¥ att det är dyr frakt pÃ¥ grejjer utan att tänka pÃ¥ totalpriset. Vitsen men att ha tvÃ¥ alternativ är att man kan skriva ”Fraktfritt” vilket ser tilltalande ut. Vill man ha det fort kan man däremot betala frakt. Fördelen med detta hade varit att jag kan hÃ¥lla pÃ¥ paket nÃ¥n dag för de som valt typ 3-5 dagar vilket blir mindre jobb för mig. Dom som har brÃ¥ttom, och kanske inte bryr sig väljer frakt 1-2 dagar mot en liten summa. Om detta uppfattas konstigt vill ja sÃ¥klart inte introducera denna variant. Jag skickar till Servicepoint eftersom jag kapar duk och viker. Funkar upp till 5×27.5m vilket blir knappa 20kg och under maxmÃ¥tten. Att leverera med hemleverans blir svindyrt, Att skicka en hel rulle kan inte DHL ge mig pris pÃ¥ ens… Prissättningen är svÃ¥r eftersom försäljningen är sÃ¥ random, eventuell pÃ¥verkan av justeringar äts upp av övriga variationer. 1 februari, 2019 kl. 10:48 #186071Mikkel79 DeltagareVi har valgt akkurat for samme løsning som du skriver Arne, hvor den gratis levering tar litt lenger tid, og hurtig levering koster et lite beløp. Standardleverans (Gratis) – 3-10 vardagar – 0 kr 
 Snabb leverans till ditt närmsta utlämningsställe – 1-3 vardagar – 30 krI snitt gir det 16 kr i frakt inntekt per ordre, sÃ¥ litt over 50% velger den hurtige leveringen, og vi har ikke merket noe fall i conversion etter endringen heller. 4 februari, 2019 kl. 08:14 #186081Stefan72 DeltagareFast hur väljer man en lÃ¥ngsam frakt hos DHL dÃ¥? 
- 
		FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.