Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Söker en ”Mentor”
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 1 år sedan av
Daniel A2.
-
FörfattareInlägg
-
12 september, 2023 kl. 18:10 #203250
Eroz.Ano
DeltagareHej!
Jag kommer inom kort starta en online butik för försäljning av kosttillskott i mindre skala.
Jag förstår att jag inte vet allt och att jag måste lära mig av nån och bli guidad. Jag letar efter denna personen och är beredd att betala för att få hjälpen jag behöver.
Var kan jag hitta en sån person?
12 oktober, 2024 kl. 08:44 #207196Flaskhalsen2
DeltagareKul att du ska starta e-handel! Jag har tyvärr inte tid att vara mentor (startade e-handel 2009), men jag rekommenderar att läsa varenda trÃ¥d här i forumet, speciellt de som handlar om logistik och konsumenträtt – det är där du kommer som mest att lära och där man gör mest misstag i början. Ett annat tips, du mÃ¥ste hÃ¥lla stenkoll pÃ¥ fakturorna frÃ¥n fraktbolagen – de försöker ALLTID fakturera extra för diverse avgifter och tilläggs-tjänster – om du bara betalar dessa utan att manuellt gÃ¥ igenom varenda sändning och reklamera de där de okunniga chaufförerna tryckt in fel ”felkod” sÃ¥ kommer du konka inom 2 Ã¥r. Skippa att erbjuda kunderna fraktsättet ”Hemleverans” i början – det är att bespara sig frÃ¥n ENORMA mängder problem när man ändÃ¥ har fullt upp med annat.
DHL – sedan de började använda sig av ”IBOXEN” mÃ¥ste man manuellt gÃ¥ igenom varenda sändning som ska gÃ¥ till DHL Servicepoint utlämningsställe och aktivt välja bort IBOXEN dÃ¥ var 5:e till var 10:e paket kommer gÃ¥ i automatiskt retur (om du inte kontaktar DHL och ”ändrar transportuppdrag” för 280kr när kunden hör av sig och inte kan öppna luckan /hämta sitt paket) dÃ¥ mellan var femte och var tionde kund fyllt i fel mobilnummer pÃ¥ sin order – dÃ¥ är paketet lÃ¥st och kan inte hämtas ut frÃ¥n IBOXEN.
Avslutningsvis – kunder fyller nästan ALLTID i fel uppgifter när de lägger en beställning – de kontrollerar ALDRIG att de faktiskt skrivit rätt e-postadress, rätt mobilnummer, rätt postnummer, rätt ort, RÄTT NAMN osv.. Det är helt galet. Det är lätt att tänka ”men det är ju inte mitt problem” – jo kostnadsmässigt blir det ditt problem när kunden inte kan hämta ut sitt paket, fÃ¥r paketet skickat till fel ort, aldrig fÃ¥r sin faktura (fel mail), inte fÃ¥r sin orderbekräftelse, leveransbekräftelse med spÃ¥rningsnummer osv..
De första 3 Ã¥ren (om du vill kunna gÃ¥ med vinst) sÃ¥ mÃ¥ste du kontrollera ALLA inkommande order manuellt och korrigera felaktiga uppgifter – i mÃ¥nga fall innebär det att du även mÃ¥ste kontakta kunden FÖRE du skickat ordern.
Om du tar allt jag skrivit på allvar som kommer du ha mycket goda förutsättningar att lyckas. Lycka till!
-
Det här svaret redigerades för 1 år sedan av
Flaskhalsen2.
13 oktober, 2024 kl. 10:55 #207199Daniel A2
DeltagareHej, Såg denna post, brukar normalt inte hänga här.
Har varit i ehandelsbranchen i 19 år, multiple exits för bolag jag startat och skalat från 0, bootstrapped.
Mest varit verksam som COO och CMO under alla år-
Spenderat mycket tid i Kina for sourcing och qc in the early days.
Har marketing och conversionrate optimization som specialitet, funnels building och CVR, CAC samt ROAS optimization.
Konsultar mest just nu inom ovan.
Hjälper gärna till om någon vill ha tips eller råd.
Mvh
Daniel
-
Det här svaret redigerades för 1 år sedan av
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.