Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Val av betalsätt.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #93846
    Erik
    Deltagare

    Tja!

    Inom kort lanserar jag en ny e-butik med stora ambitioner. Jag berättar mer när det närmar sig… Men nu står jag inför det val som alla e-handlare ställs inför, “Vilka betalsätt ska jag erbjuda?”. Jag var helt inne på att vi skulle ha Kort, faktura och delbetalning. Men sista dagarna har jag kommit in på att kanske bara erbjuda faktura och delbetalning för enkelhetens skull. Vi kommer ha produkter i prisklassen 1200kr – 18000kr och min känsla är att många kommer att välja faktura för trygghetens skull och delbetalning för att kunna sprida ut kostnaden, MEN vad tror ni? Skjuter vi oss i foten?

    Tacksam för alla åsikter och tankar!

    Må gott!

    Erik

    #105675
    Dan
    Deltagare

    Det finns en ganska enkel regel och det är att låta kunden välja hur den vill betala. Alltså; ju fler betalsätt; desto högre konvertering.

    50% av mina kunder betalar med kort. Vissa tycker inte om att lämna bort sitt personnummer på nätet, de kanske inte är kreditvärdiga, de kanske tycker det är smidigt att betala med kort.

    Du kommer till 100% förlora kunder på att inte erbjuda kortbetalning. Hur många av dina kunder som kommer backa när de kommer till kassan är dock omöjligt att säga. Spontant skulle jag gissa på 15-30%.

    Var ligger problemen i att erbjuda kortbetalning? Utvecklar ni själva och vill inte investera tiden eller är det de rena kostnaderna som ställer till det?

    #105676
    Erik
    Deltagare

    Tack för svaret!

    Vi delade din teori från början, “så många betalsätt som möjligt”, med den enkla anledningen som du beskriver, att lämna valet till kunden. Och det är kanske så att det är sanningen.

    Finns fyra skäl till att jag funderar i dessa banor.
    – Underlätta för kunden. Slipp kort & Dosa.
    – Snabba avslut med t.ex. “Snabbkassa”
    – Kostnaden för oss blir lägre.
    – Prisklassen på våra produkter, många kommer ha svårt att betala 5000kr med kontokort och väljer därför att delbetala.

    Ett sätt är såklart att vi styr mot faktura- & delbetalning även om vi erbjuder kortbetalning som ett komplement.

    Någon som har andra erfarenheter kring detta?

    #105677
    Rikard
    Deltagare

    Hej Erik,

    Ett av skälen, att underlätta för kunden, får du bortse ifrån. Det är ju upp till kunden vad denne tycker är enkelt?

    Jag tycker att ni borde erbjuda alla alternativen. Finns det någon anledning till annat? Du nämner kostnad men den fasta kostnaden är ju i princip noll med flera av alternativen på marknaden. Sen får du väga om ett icke genomfört köp är billigare eller dyrare än kortkostnaden för ett genomfört köp.

    Som lite beslutsunderlag för dig kan jag nämna att vi har cirka 50% kort eller bankköp räknat i antal men omsättningsmässigt utgör de cirka 25-30%. Ju högre köpesumma desto fler väljer faktura är min erfarenhet precis som du också tänker ovan. Vi har dock kortköp från förstagångsköpare på närmare 10 000 kr.

    #105678
    nCo
    Deltagare

    Jag är helt inne på Dans linje. Vi körde 1 år utan kortbetalningar och självklart kan det finnas fler faktorer men konverteringsgraden ökade markant när vi införde kort. Idag ligger vi på ca 45% kortbetalningar.
    En annan sak är att många företag betalar med kort, speciellt då den sedvanliga 14 dagars kredittiden inte gillas av dem. Säljer man mot myndigheter är det t.ex krav på 30 dagar i de flesta fall.
    Sen har du alla poängälskare som handlar allt på sitt kreditkort för att få t.ex flygpoäng eller andra bonusar.

    #105680
    Dan
    Deltagare

    Dina motiveringar håller inte helt Erik.

    Kunden avgör om det är smidigt eller inte precis som Rikard säger. Okej, det blir ett extra kassasteg när man väljer kortbetalning, men det är man van vid. Alternativet är kanske att man bara avbryter köpet? Då är ett extra steg bättre i min värld. Kanske tappar du 20% på andra köpsteget för kort, men det är bättre än att tappa 100%.

    kanske 5-10% av mina kortkunder avbryter sina köp, men då väljer de till 95% fakturabetalning istället bara.

    Kostnaden kan jag köpa men räkna på det. Det är inte superdyrt med kortinlösen jämfört med exempelvis Kreditor och annan factoring.

    #105681
    MagnusS
    Deltagare

    Som ny här på forumet hakar jag gärna på denna tråd.
    Öppnade för drygt en månad sedan upp min webbutik och valde där att använda mig av Faktura, delbetalning och kortbetalning.
    Vi har hemsidan på de nordiska språken samt tyska och engelska, marknadsföringen sker med adwords över respektive land.

    Flest besökare har vi från Tyskland – men också minst köp därifrån (eller lägst konverteringsgrad).

    Jag vet inte hur många härinne som säljer mot flera länder, men är det någon som har någon uppfattning kring om Paypal eller Neteller (den typen av betalningsalternativ) är viktigt att ha med som betalningsalternativ för den europeiska marknaden?
    I Norden funkar Kreditors tjänster samt kortbetalningen fint, men i Tyskland och England är det så låg konvertering att jag börjar misstänka att de helst använder sig av andra betalningssätt.

    Någon?

    mvh,

    Magnus Skoglund

    #105682
    Nicklas
    Deltagare

    Hos oss är det helt klart förskottsbetalningarna som dominerar, där efter kort och ett fåtal har valt faktura. Vi får se om det håller i sig.

    #105683
    Dan
    Deltagare

    Jag tog faktiskt bort förskottsbetalning i somras för det är för drygt att administrera utan OCR-nummer. Har du någon smart lösning på det Nicklas eller prickar ni av för hand?

    Det var också väldigt hög avbrytsfrekvens hos folk som aldrig betalade. typ 40-50% hos mig. Och då hade jag reserverat produkterna till dem, vilket gjorde allting jäkligt drygt.

    #105684
    nCo
    Deltagare

    Vi har 6% förskott, fortfarande många som väljer. Prickar av för hand och visst det är lite extra administration. Frekvensen icke-betalande är ganska låg, ca 5%.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 27 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.