Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel ApropÄ nischad eller inte..

Visar 10 inlÀgg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Författare
    InlÀgg
    Magnus
    Deltagare

Troligen gÄr Jag som en kÀrring mot strömmen.
    Min e-butik heter tvspels….
    För tillfÀllet satsar Jag mest pÄ fotostudiotillbehör diverse kablar adaptrar etc.
    Jag haft Ägren i cirka ett halvÄr om Jag ska skapa en ny e-butik typ fotowebxxx.se för att bli mer trovÀrdig.
    Tanken Àr dÄ att ha samma typ av databas.

Fördelar: Jag blir troligen mer trovÀrdig inför mina fotokunder och möjligen en liten fördel ur seosynpunkt pÄ sikt.

Nackdelar: FÄr börja pÄ ruta noll ur seo, noll lÀnkar etc, kostnad med ny e-butik, x arbete etc, kanske en fördel att ha mÄnga produkter sÄ att kunder kan köpa fler saker ur annan kategori.

Just nu skapar Jag satelittsidor se signatur för att ev fÄ lÀnkkraft om Jag vÄgar mig pÄ ett nytt namn som Àr baserat pÄ ordet fotoxxx.se

Vad anses vara bÀst nischad eller ej.
    Fördelar – Nackdelar ?

Parvelito
    Deltagare

I det lÄnga loppet tror jag att man vinner pÄ att vara bred. Kortsiktigt, och för enstaka delar av sortimentet kan det kanske hÀmma lite, men i lÀngden sÄ vinner man pÄ att man lÀnkas frÄn mÄnga olika hÄll.

Sedan kanske tvspelsweb inte Àr det mest optimala namnet om man vill vara bred, för namnet i sig Àr sÄ nischat. Men, du har ju Ä andra sidan en etablerad verksamhet och jobbar vÀl under namnet braoha ocksÄ?

Dan
    Deltagare

Det Àr inget alternativ att helt byta namn bara? Eller du vill köra vidare pÄ tvÄ spÄr?

Magnus
    Deltagare

Tanken var att flytta över fotostudiotillbehören till en ny e-butik som Àr inriktad pÄ det och köra 2st med samma databas.
    Eftersom Jag har Ägren om detta sÄ fortsÀtter Jag nog i det gamla spÄret tillsvidare.

Ett samband som Jag har mĂ€rkt Ă€r att gamla ”traderare” som startar upp e-butiker ofta samlar ihop hela sortimentet i samma e-butik medan kunniga kodare/seo-folk ofta nischar butikerna hĂ„rt och kör flera samtidigt.
    Ofta har de sistnÀmda riktigt tilltalande/snygga e-butiker.

Det behöver kanske inte betyda att det sistnÀmda Àr bÀttre utan troligen gÄr det snabbare att fÄ fart pÄ nischade e-butiker.

#Parvelito: Ser att du har fÄtt upp en snygg e-butik, det gick snabbt.
    DÄ fÄr du samma problem som Jag med lagerhanteing nÀr man sÀljer pÄ 2st olika platser.

Dan
    Deltagare

Jag har faktiskt 2 nya butiker pÄ gÄng som Àr spinoffs och segmenteringar av RoligaPrylar. Den ena kommer sÀlja inredningsprylar och den andra leksaker. Detta för att kunna bli mer nischad och nÄ rÀtt mÄlgrupp med större trÀffsÀkerhet.

SÄ jag Àr för nischning alla dagar.

AngÄende lagerhantering sÄ har jag kodat lagerdelning mellan mina butiker sÄ att jag enkelt kan stÀlla in om en butik ska dela lagersaldo med en annan. Sedan kan jag importera produkter och vÀlja delat saldo eller separat. Det var lite meckigt att koda men pÄ inga sÀtt omöjligt :)

Katrin Lundgren
    Deltagare

Jag gillar ocksĂ„ nischning. Är pĂ„ gĂ„ng att dra upp en nischbutik jag ocksĂ„ med idbrickor för djur. Hade tidigare en med designprylar för hund/katt men den lades ner pga att jag ville lĂ€gga krutet Ă„ kodmyran i stĂ€llet.
    I vÄr butik delar du enkelt lager, sÄ att du kan ha flera butiker med olika utseende med ett och samma lager. Det funkade fin fint för mig nÀr jag körde tidigare, sÄ det Àr inte svÄrt.

timmy
    Deltagare

Jag har faktiskt funderat pÄ varför du har den adressen nÀr du sÀljer sÄ mycket fototillbehör. KÀnns lite som en tobaksaffÀr som sÀljer lite allt möjligt.

Tycker helt klart du ska lÀgga det pÄ en egen domÀn som passar till produkterna. Det kanske kan vara aktuellt att flytta över lÀnkkraften till den nya domÀnen till och med, göra en redirect frÄn den gamla!?

Micke
    Deltagare

om du satsar lÄngsiktigt vilket jag alltid tycker man ska göra sÄ tycker jag helt klart att du ska köra pÄ flera butiker. Ger mer trovÀrdighet i tror skulle jag tycka. Sen skulle jag rekommendera att köpa domÀnerna med tvÄ b och lÀnka till dom med ett b med.

The Blackjacker
    Deltagare

@Magnus 675 wrote:

Vad anses vara bÀst nischad eller ej.
    Fördelar – Nackdelar ?

Grejen Àr att det blir vÀldigt konstigt att sÀlja kamerautrustning pÄ en site som handlar om tv-spel. Hade det varit nÀrmare relaterat hade det kunnat funka.

De lÀnkar du nu har handlar ocksÄ om tv-spel fÄr man förmoda. Vill du lista pÄ nyckelord för kameror sÄ skadar det inte med en relevant domÀn, vettiga inlÀnkar med rÀtt nyckelord osv. Dessutom köper man nog hellre pÄ en site som helt handlar om kameror Àn en som inte alls lÄter relaterad.

Magnus
    Deltagare

Eftersom Jag sjÀlv inte kodar, designar etc sÄ Àr det förknippat med arbete & kostnader att skapa en ny e-butik. Enklast Àr nog att göra ev. namnbyte nÀr & om Jag uppdaterar till en ny typ av e-butik.
    Än sĂ„ lĂ€nge har ingen övertygat mig om att det Ă€r vĂ€rt pengarna.

Jag föredrar nog ett neutralt namn som man kan vara bred med.
    Började för typ 8-9 mÄnader sedan lÀsa mkt pÄ webmasters &seo forum sÄ nu har Jag förstÄtt grunderna i seostrategin (hoppas Jag).
    Det har ju dÄ medfört att en stor del av lÀnkkraften kommer frÄn fotostudio tillbehör.

En fördel för Er som kodar & Àr seokunniga Àr att det lÀttare att sÀlja av en nischad e-butik som ni har tröttnat pÄ.
    Nya projekt Ă€r ju alltid roligast innan verkligheten kommer ifatt’en :)

ApropÄ nÄt helt annat sÄ har Jag funderat pÄ att lÀgga in adsense pÄ satelittsidorna bara för att lÀra mig reklamen ur 2 st synvinklar sÀlja/köpa.
    Det Jag inte gillar med det Àr ju om det dyker upp reklam till den sidan som man anser vara den stora konkurrenten.
    GÄr det att blockera enstaka sidor som man inte vill visa?

Visar 10 inlÀgg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Du mĂ„ste vara inloggad för att svara pĂ„ detta Ă€mne.