Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hur ska man värdera en e-butik…
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 16 Ă¥r, 4 mĂ¥nader sedan av
Dan.
-
FörfattareInlägg
-
16 juni, 2009 kl. 09:32 #93924
polsen
DeltagareJag har ett sidoprojekt sedan nĂ¥gra Ă¥r tillbaka. Det är en butik som säljer kläder som idag omsätter 300.000 om Ă¥ret idag, vilket ganska lätt borde gĂ¥ att öka till 7-800.000 med lite jobb. (butiken är inte uppdaterad pĂ¥ 2 Ă¥r, inga nyhetsbrev, inga nya produkter etc). Där är c.a 60% marginal pĂ¥ alla varor. C.a 3-400 besökare om dagen.
Nu funderar jag pĂ¥ att sälja denna sida, dĂ¥ jag inte har tiden eller motivationen, hur värderar man en sĂ¥dan butik? Hur tror ni man säljer den lättast?
16 juni, 2009 kl. 09:48 #106259RollUp-Kungen
DeltagareJAg hade tillämpat 5 Ă¥rsvinster + eget kapital eller hĂ¥rdvara precis som en vanlig värdering. om man tycker som säljare att det finns en potential eller goodwill sĂ¥ är köparens kommentar ”varför realiserar du inte dessa värden själv” och sedan säljer och fĂ¥r 5ggr mer betalt? enda gĂ¥ngen man kan tänka sig goodwill är om köparen ser köpet som en del i sin egen befintliga verksamhet och kan där räkna synergi med att merförsäljning ger andra fördelar etc etc.
En sajt som omsätter 300,000:- även med 100% täckningsbidrag kan ju inte skapa en plattform att leva pĂ¥ ens som ensamföretagare sĂ¥ värdet här tror jag är lĂ¥gt, plocka fram d 700,000:- som du enkelt kan nĂ¥ sĂ¥ fĂ¥r du mer kronor betalt,, ofta är det ju inte sĂ¥ enkelt som man vill tro för dĂ¥ hade ju tom den lataste gjort detta eller?
Sikta in att sälja pĂ¥ nĂ¥gon i din nich som ser det som ett tillskott i sin verksamhet där kundregister etc kan ha ett värde.16 juni, 2009 kl. 10:29 #106260Nicklas
Deltagare5 Ă¥rs vinster lĂ¥ter som bra betalt för en butik där det ligger en hel del arbeta bakom.
Jag skulle tippa pĂ¥ 1 till 2 Ă¥rsvinster + lager. Men det är mera parametrar än sĂ¥ att kolla pĂ¥ vid ett köp/försäljning.16 juni, 2009 kl. 10:36 #106261RollUp-Kungen
DeltagareDĂ¥ menar jag pĂ¥ sista raden efter avskrivningar och dispositioner.
har man jobbat pĂ¥ fritid kommer lönekostnad bakas in sĂ¥ frĂ¥gan är vad som stĂ¥r pĂ¥ sista raden i ett teoretiskt bokslut. mĂ¥nga E-Handlare har fĂ¥tt över 10ggr Ă¥rsvinsten och inte dĂ¥ brutto utan nettovinsten sista raden. även om man har en bra marginal pĂ¥ 50% sĂ¥ brukar det vara väldigt svĂ¥rt att behĂ¥lla den pĂ¥ sista linjen, löner, räntor, avskrivningar, tel och bil etc.16 juni, 2009 kl. 10:48 #106262Nicklas
DeltagareOk, jag förstĂ¥r ditt tankesätt.
Jag har hört om företag som maxat sina lager med all möjlig skräp för att kunna sälja riktigt dyrt, sĂ¥ det är nog rätt lätt att gĂ¥ pĂ¥ en mina om man ser upp.
Jag tror det viktiga är att man ser helheten när man kollar pĂ¥ förvärv, anar man ugglor i mossen sĂ¥ är det förmodligen nĂ¥got som inte stĂ¥r rätt till.16 juni, 2009 kl. 13:29 #106267
ParvelitoDeltagareJag skulle vilja pĂ¥stĂ¥ att ett företag som inte växer skall värderas till 2-3ggr Ă¥rsvinsten + 50-60% av lagervärdet och inventarier. Ă…rsvinsten skall justeras med hänsyn till att en rimlig lön för arbetet man lägger ned tas ut.
ALLA lager innehĂ¥ller hyllvärmare, utgĂ¥ngna varor, udda storlekar etc, och därför är det bättre att den tidigare ägaren kör en eller ett par rejäla reor istället för att fĂ¥ ned lagervärdet.
Ett företag som växer kontinuerligt värderas betydligt högre. 5-10ggr Ă¥rsvinsten är inte orimligt.
Allt bygger naturligtvis pĂ¥ att företaget genererar vinst. Förlustverksamheter är svĂ¥ra att sälja.
16 juni, 2009 kl. 15:26 #106270
DanDeltagareSpontant känner jag 12-36 mĂ¥naders vinst för en verksamhet som du beskriver. Med tillägg för materiella och immateriella tillgĂ¥ngar sĂ¥som domäner osv med högt värde.
Det är alltid lättare om man kan visa vad arbetstiden kostat verksamheten. Ă„r det att man jobbat pĂ¥ sin ”fritid” är osäkerhetsmomentet större.
När jag sĂ¥lde Attitude.se fick jag 2 Ă¥rs vinst baserat pĂ¥ resultat efter löner. Sedan tillkom tillgĂ¥ngarna ovanpĂ¥ det.
Vill du säga vilken sida det är?
-
FörfattareInlägg
- Du mĂ¥ste vara inloggad för att svara pĂ¥ detta ämne.