Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hur ska man värdera en e-butik…

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    polsen
    Deltagare

Jag har ett sidoprojekt sedan nĂ¥gra Ă¥r tillbaka. Det är en butik som säljer kläder som idag omsätter 300.000 om Ă¥ret idag, vilket ganska lätt borde gĂ¥ att öka till 7-800.000 med lite jobb. (butiken är inte uppdaterad pĂ¥ 2 Ă¥r, inga nyhetsbrev, inga nya produkter etc). Där är c.a 60% marginal pĂ¥ alla varor. C.a 3-400 besökare om dagen.

Nu funderar jag pĂ¥ att sälja denna sida, dĂ¥ jag inte har tiden eller motivationen, hur värderar man en sĂ¥dan butik? Hur tror ni man säljer den lättast?

RollUp-Kungen
    Deltagare

JAg hade tillämpat 5 Ă¥rsvinster + eget kapital eller hĂ¥rdvara precis som en vanlig värdering. om man tycker som säljare att det finns en potential eller goodwill sĂ¥ är köparens kommentar ”varför realiserar du inte dessa värden själv” och sedan säljer och fĂ¥r 5ggr mer betalt? enda gĂ¥ngen man kan tänka sig goodwill är om köparen ser köpet som en del i sin egen befintliga verksamhet och kan där räkna synergi med att merförsäljning ger andra fördelar etc etc.
    En sajt som omsätter 300,000:- även med 100% täckningsbidrag kan ju inte skapa en plattform att leva pĂ¥ ens som ensamföretagare sĂ¥ värdet här tror jag är lĂ¥gt, plocka fram d 700,000:- som du enkelt kan nĂ¥ sĂ¥ fĂ¥r du mer kronor betalt,, ofta är det ju inte sĂ¥ enkelt som man vill tro för dĂ¥ hade ju tom den lataste gjort detta eller?
    Sikta in att sälja pĂ¥ nĂ¥gon i din nich som ser det som ett tillskott i sin verksamhet där kundregister etc kan ha ett värde.

Nicklas
    Deltagare

5 Ă¥rs vinster lĂ¥ter som bra betalt för en butik där det ligger en hel del arbeta bakom.
    Jag skulle tippa pĂ¥ 1 till 2 Ă¥rsvinster + lager. Men det är mera parametrar än sĂ¥ att kolla pĂ¥ vid ett köp/försäljning.

RollUp-Kungen
    Deltagare

DĂ¥ menar jag pĂ¥ sista raden efter avskrivningar och dispositioner.
    har man jobbat pĂ¥ fritid kommer lönekostnad bakas in sĂ¥ frĂ¥gan är vad som stĂ¥r pĂ¥ sista raden i ett teoretiskt bokslut. mĂ¥nga E-Handlare har fĂ¥tt över 10ggr Ă¥rsvinsten och inte dĂ¥ brutto utan nettovinsten sista raden. även om man har en bra marginal pĂ¥ 50% sĂ¥ brukar det vara väldigt svĂ¥rt att behĂ¥lla den pĂ¥ sista linjen, löner, räntor, avskrivningar, tel och bil etc.

Nicklas
    Deltagare

Ok, jag förstĂ¥r ditt tankesätt.
    Jag har hört om företag som maxat sina lager med all möjlig skräp för att kunna sälja riktigt dyrt, sĂ¥ det är nog rätt lätt att gĂ¥ pĂ¥ en mina om man ser upp.

Jag tror det viktiga är att man ser helheten när man kollar pĂ¥ förvärv, anar man ugglor i mossen sĂ¥ är det förmodligen nĂ¥got som inte stĂ¥r rätt till.

Parvelito
    Deltagare

Jag skulle vilja pĂ¥stĂ¥ att ett företag som inte växer skall värderas till 2-3ggr Ă¥rsvinsten + 50-60% av lagervärdet och inventarier. Ă…rsvinsten skall justeras med hänsyn till att en rimlig lön för arbetet man lägger ned tas ut.

ALLA lager innehĂ¥ller hyllvärmare, utgĂ¥ngna varor, udda storlekar etc, och därför är det bättre att den tidigare ägaren kör en eller ett par rejäla reor istället för att fĂ¥ ned lagervärdet.

Ett företag som växer kontinuerligt värderas betydligt högre. 5-10ggr Ă¥rsvinsten är inte orimligt.

Allt bygger naturligtvis pĂ¥ att företaget genererar vinst. Förlustverksamheter är svĂ¥ra att sälja.

Dan
    Deltagare

Spontant känner jag 12-36 mĂ¥naders vinst för en verksamhet som du beskriver. Med tillägg för materiella och immateriella tillgĂ¥ngar sĂ¥som domäner osv med högt värde.

Det är alltid lättare om man kan visa vad arbetstiden kostat verksamheten. Ă„r det att man jobbat pĂ¥ sin ”fritid” är osäkerhetsmomentet större.

När jag sĂ¥lde Attitude.se fick jag 2 Ă¥rs vinst baserat pĂ¥ resultat efter löner. Sedan tillkom tillgĂ¥ngarna ovanpĂ¥ det.

Vill du säga vilken sida det är?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du mĂ¥ste vara inloggad för att svara pĂ¥ detta ämne.