Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #93925
    RollUp-Kungen
    Deltagare

    Vi har produkter som kostar 68-200:- i levkostnad och har tidigare tagit bra betalt för frakten och varit mycket nöjda med utfallet. Dock blir konkurrensen hårdare och vi går nu ut med fraktfritt hela sommaren och konverteringsgraden ökar 200% men detta är mätt på för kort tid så vi vet inte alls långsiktigt. kalkyl går fortfarande ihop och är bra men frågan är hur viktigt är fraktfritt för kunden kontra att lägga på det på priset produkt? tilltalar fraktfritt mer än lägsta pris på produkt och sedan tillkommer frakten, summa summarum är ju teoretiskt samma då alla kostnader för en produkt måste debiteras på något sätt men det är mer en mental fråga om vad som är bäst för att tilltala kunden att göra ett avslut.

    Teoretiskt exempel:
    RollUp 995:- + frakt 195:-
    RollUp 1190:- inkl frakt
    ?????

    #106258
    Parvelito
    Deltagare

    Inkl frakt är bäst, tror jag. Har lite planer på att införa det jag med.

    Hittade det här på förstasidan:Gratis frakt är vad kunderna vill ha – Ehandel.se

    #106263
    ducedo
    Deltagare

    Intressant blogginlägg. Själv är jag inne på att erbjuda fri frakt, men jag är samtidigt rädd att det skrämmer iväg priserna. Finns inte risken att kunderna vänder i dörren om de ser att priserna är mycket dyrare, trots att det är fri frakt?

    #106264
    RollUp-Kungen
    Deltagare

    Tror att om man gör produkten som du säger “mycket” dyrare och jag antar mot konkurrenternas har man kanske ett litet problem.
    Jag tror att en lite differans är ok men konkurrensen är hård och den som erbjuder mest för minst vinner.
    har man en produkt och ett varumärke som är starkt spelar det något mindre roll men är man uppstickare och vill ta marknadsandelar är det bara att bita i det sura äpplet och se till att kalkylen håller, undantag finns så klart beroende på produkt.
    Jag hadlar ju ofta på Elgiganten fast MediaMarkt är någon % billigare så varumärke och produkt spelar stor roll för vad man kan ta ut eller inte. Vi erbjöd fri frakt från idag och konverteringsgraden gick i taket direkt.. var bra innan men nu är den mycket bättre… om vi nu förlorar ca 300,000:- i frakter /år så är det ok om den fria frakten genererar ökad försäljning för ca 600,000:- det är frågan som återstår.

    #106266
    Andreas
    Deltagare

    Funderar på det samma, har för tillfälle en fraktkostnad på 1000 Kr oavsett beställning.

    Bakar jag in den kostnaden i priset, så blir inte mina priser lika förmånliga längre för kunden när han jämför med konkurrenterna.

    Därav har jag valt att hålla kvar en leveransavgift på 1000 Kr fast jag ofta för det får skicka iväg dem med förlust.

    #106268
    Magnus
    Deltagare

    När Jag var på Ehandelstrender (Kreditor) för några månader sedan, då sa de att fri frakt är en tendens som kommer mer & mer.
    I USA är tydligen frakten ofta inbakad i priset.
    De menade på att man skulle införa frakten för att få konkurrensfördelar.

    Själv är Jag tveksam till det, då Sverige är långt och smalt med en liten befolkning vilket med automatik gör att blir frakten dyrare än övriga länder.
    Dessa tendenser gör det helt klart jobbigare för små e-handlare som har svårt att pressa ner fraktpriserna.
    Misstänker att marginalerna kommer bli lägre i en snar framtid pga detta.

    Hmm De pratade om något finsk företag frugo eller vad det nu kunde vara, förstod inte riktigt vad de handlade om förutom att det var stor, vacket o bäst :)
    Har ni hört nåt mer om detta?

    #106279
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Fri frakt är helt klart intressant. I djurbranschen har vi en del som försökt sig på det. De har nu en gigantisk omsättning och någon tusenlapp i vinst varje år.
    Frågan är om man vill blåsa upp omsättningen baserat på vinsten…
    det är en svår balansgång.

    #106280
    Nicklas
    Deltagare

    Är verkligen kunderna så känsliga för frakten, för min del så känns det som att gå i fel riktning att erbjuda gratis frakt kör på faktisk fraktkostnad och tjäna mera pengar, det är alltid svårt att baka in fraktkostnaden i priset och kommer förmodligen innebära att när konkurrensen hårdnar så kommer ni ha riktigt låga marginaler där frakten äter upp era vinster.

    #106281
    GregerA
    Deltagare

    Man kan ju också göra som en del …. “gratis produkter”, men du får betala en dyr frakt. T.ex inom hälsokost, bokklubbar mm är det ju vanligt som starterbjudande.

    Gratis Roll-Up …. endast 1295:- i frakt :D

    Men, nej, jag är ingen anhängare av helt fri frakt. Däremot kan man ju erbjuda en väl avvägd subventionerad frakt. Vi tar t.ex bara ut 29:- för “standardleverans” (= vi väljer fraktsätt – över hälften kan skickas som brev)

    Du får också fundera lite över hur stort spannet är mellan de minsta och de största orderna, och vad den verkliga fraktkostnaden är på dessa. Sedan kanske du kommer fram till att om du erbjuder frakt för säg 49:- så täcker du 70% av den verkliga fraktkostnaden och kan då baka in resterande 30% i produktpriset.

    På så sätt går du inte särskilt mycket minus på de minsta ordrarna, men behåller en bra prisbild på produkterna och frakten blir realativt sett billigare ju mer man köper.

    Du bör också fundera över vad kunden får betala för mostvarande vara om han köper den lokalt. När det gäller era roll-ups så tror jag att de flesta lokala leverantörer tar mer betalt för dem än vad ni gör. Dessutom brukar de ta en 50-lapp eller så för att köra ut dem med bud. Det är väl mer eller mindre kutym i tryckeribranchen att man får det utkört om man inte tydligt säger till att man inte vill ha det.

    Sedan handlar det också mycket om ifall man vänder sig till privatpersoner eller företag, samt om det finns lokala inköpsställen eller om det är nisch-produkter.

    Ja, det är inte lätt det här med prissättning … det finns ju t.o.m folk som doktorerar på ämnet … :)

    #106285
    Parvelito
    Deltagare

    Det beror ju lite på vad det är för en produkt man säljer.

    En rollup är det få som har koll på prisbilden på, utan vill jag ha en sådan letar jag reda på vem som säljer sådana, och ser priset ut att vara mindre än mitt ha-begär, så köper jag. Enkelhet ger massor med avslut, eftersom det inte ger kundens mentala kapacitet en chans att sätta igång och börja jämföra. Det är reflexerna som klickar på KÖP!

    Motsatsen till denna enkelhet fann jag här om kvällen när jag ville ha tag på tejp med tryck på. Det var olika tejpkvaliteter som jag inte begrep skillnaden på, och så var det olika kvantiteter med olika priser, klichékostnader per färg, bearbetningskostnad om min logga inte var i vektoriserat EPS-format och fraktkostnader. Det blev ingen tejp!

    Bland det som inte lämpar sig så väl för frakt inbakat i priset är sådant som är lätt att jämföra. Prispressade produkter där fraktkostnaden gör att ens produkt sticker ut på ett negativt sätt när frakten läggs till.

    Skall man erbjuda “fri frakt” bör man ha en bra fraktlösning tillhands och inse att detta beslut kan ändra köpmönster hos kunderna. Räkna ALDRIG med genomsnittsvärden. Bland djurtillbehören kommer t.ex. försäljningsandelen små tillbehör sjunka drastiskt till förmån för säckar med djurfoder, akvarier och klösträd. Har man då kalkylerat med att det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen så får man snart se en tom karusell och överfyllda gungor.

    Men, för produkter med rätt så hög köptröskel så är fraktfritt ett bra sätt att sänka ribban för kunden. En sak mindre att tänka på, en sak mindre som kan få kunden att tveka och gå tillbaka till ruta ett.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.