Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Kort- och direktbetalning.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94030
    AntiKrist
    Deltagare

    Jag har sökt men hittar inte den informationen jag är ute efter. När jag har surfat runt på sajter hos företag som erbjuder betalningslösningar har jag aldrig sett att det tillkommer ytterligare avgifter än vad de själva kostar. DIBS tar exempelvis 1 % av transaktionsbeloppet vilket är förmånligt eftersom jag främst kommer arbeta med mindre summor, från 20 till 200 SEK. SMS- och betaltelefonlösningar är inte att tänka på med deras höga kommissionskostnader. Utöver det återstår bara kort- och direktbetalning. Men jag har förstått det som att avgifterna blir upp till 5 eller 6 SEK per transaktion? Det får stora implikationer i mina kalkyler. Vilken är den billigaste lösningen där ute även om det kräver extra arbete av mig?

    Jag ska sälja från sverige och till sverige.

    #106943
    AntiKrist
    Deltagare

    Jag har exempelvis inte förstått skillnaden mellan så kallade “kompletta system”, “kortinlösare” och “betalväxlar”. Jag trodde det bara fanns två skikt: Banker + betalmäklare. Hur arbetar DIBS som är en “betalväxlare” enligt Jmfr kortbetalning, betalvxlar, inlsenavtal och kreditkortsbetalning fr e-handel ?

    #106945
    GregerA
    Deltagare

    Kompletta system är t.ex Paypal, Payson, Paynova … där du endast har ett avtal med en part. De i sin tur har ett generellt avtal med de olika inlösarna, men transaktionen sker i deras namn. Betalar du via Paypal så står det Paypal på kontoutdraget.

    Inlösare är den som omsätter dina korttransaktioner till pengar, dvs sätter in pengarna på ditt konto, och inkasserar pengar från kundens bank. De flesta banker är inlösare, dessutom finns t.ex PBS och Teller.

    Betalväxel/PSP är till för att förenkla kommunikationen med inlösarna. Du pratar med din PSP som i sin tur pratar med de olika kortutgivarna och inlösarna. För dig ser transaktionen likadan ut oavsett om det är ett MC, Visa eller Amex. Mellan PSP och kortföretagen/bankerna ser det dock mycket olika ut beroende på vilket bolag det gäller. DIBS, Auriga, Payex är exempel på PSP.

    Jag tror att man måste vara väldigt stor, och ha hög säkerhet, om man skall få lov att hoppa över PSP:n och köra direkt mot kortutgivare och banker.

    Möjligen kan man få det när det gäller direktbank, men jag är inte säker.

    När man tar emot kort i butik ser man inte mellanskiktet eftersom man bara skriver ett avtal med sin bank. Men bankerna har CEKAB som fungerar som PSP för kortterminaler. Dock ingår denna tjänst i avgiften till inlösaren.

    #106946
    AntiKrist
    Deltagare

    Paypal, payson och paynova etc., de fungerar ju som e-plånböcker och är la inte vad kunden tolkar för att vara ett seriöst alternativ? Han vill ju ogärna skapa konton överallt, jag vill helst undvika det helt och hållet med en snabbkassa. Och då återstår la bara betalväxlare? Men hur får jag översyn på de totala kostnaderna, och jag som kommer hantera många fast små belopp, hur kan jag hålla kostnaderna nere? Om jag exempelvis kör den här prisjämförelsesajten på ehandel.se länkad ovanför får jag fram många alternativ. Ex.:

    Vid 100 transaktion à 25 SEK kostar..

    DIBS + Euroline: 390+213 = 603 SEK. Genomsnittlig procent av omsättningen: 24 %.
    Certitrade: 662. Snitt 26.5 %.
    Paynova: 598. Snitt 23.9 %

    1000 à 25:

    DIBS + Euroline: 390+2125 = 2515. Snitt 10 %.
    Certitrade: 4889. Snitt 19.6 %
    Paynova: 1475. Snitt 5.9 %

    10 000 à 25:

    DIBS + Euroline: 2400+21250. Snitt 9.5 %.
    Certitrade: 47162. Snitt 18.9 %
    Paynova: 10250. Snitt 4.1 %.

    DIBS + Euroline håller sig alltså på bra marginaler jämfört med de andra trots att antal transaktioner ökar. Certitrade skall vara billiga enligt internet-rykten och sin egen hemsida men i modellen ovanför tycks de ju inte vara det, inte jämfört mot DIBS + Euroline. Dessvärre står det så här på e-handel.se om man klickar på Certitrade’s namn på prisjämförelsesidan: “Certitrade erbjuder en komplett lösning tillsammans med Euroline. Pris[tabellen nedanför] gäller alla avgifter.”.. och så listas deras priser på strax över 4 SEK per transaktion. Men inte enligt Certitrades egen hemsida. Här finns två skikt av priser, en som inlösarna tar och en som Certitrade tar. Vad jag försöker säga är att jag vet inte hur pålitlig prisjämförelsesajten och således min egen modell är. Billigast av alla är i alla fall Paynova. Men samma sak här gäller, att prisjämförelsesajten tycks vara lite skev. Enligt Paynova’s hemsida tar de 7,5 % på transaktionsbelopp under 50 SEK och därutöver 2,50. Alltså vid 100 transaktioner (ink. månadsavgift) blir det 937,50. Vid 1000; 4875, och sist men inte minst, vid 10 000 transaktioner: 44 250. De har alltså gått och blivit dyrare än Certitrade som är inte är en komplett lösning. Allt summerat gör mig konfunderad. Vad borde jag välja? Hur kan jag tydliggöra mina kostnader när det endast står på betalväxlarnas sajter vad det är för kostnader DEM SJÄLVA tar och utelämnar banken?

    #106949
    banane
    Deltagare

    Nu är jag inte särskilt insatt men jag kan iaf svara på att Payson inte endast fungerar som en e-plånbok.
    Du kan bygga det så att kunden länkas till Payson, får mata in sina kreditkortsuppgifter och därmed betala för sitt köp utan att vara reggad på Payson sedan tidigare.

    #106950
    AntiKrist
    Deltagare

    Jo men det är la så att kunden får ett konto skapat där automatiskt utan att riktigt “veta det” själv, och det i sin tur ger problem vid exempelvis reklamationer eftersom pengarna just går via kundens nyskapta payson-konto? Nu är ju inte det sistnämnda ett problem jag hade tänkt ha förstås =) Men med payson, ser det ut som vilken betalväxlare som helst? Kan man exempelvis köra payson IFRAME? Är deras sida kunden slussas till konfigurerbar? Hur som än haver.. tar inte payson 3 kr betalt per transaktion + 3 % av omsättningen? Det gör ju payson DYRARE än att exempelvis köra DIBS + Euroline.

    #106952
    GregerA
    Deltagare

    Återbetalningar via Paynova sätts in på samma konto som pengarna drogs från. Har du betalat med ditt kort så återförs pengarna till ditt kort. Det är alltså ingen nackdel jämfört med andra lösningar.

    Det är riktigt att det finns en plånbok i bakgrunden, men den behöver man inte använda. Den skapas automatiskt första gången man använder en e-mailadress, och det finns möjlighet att aktivera den om man vill. Men det vill nästan ingen.

    Jag tror vi haft en kund det senaste halvåret som betalt genom Panovaplånboken … och ett antal tusen genom kort och direktbank … så plånbokstanken blev ingen succé direkt. :rolleyes:

    Rent transaktionsmässigt passerar pengarna din plånbok, men jag tror att det måste vara så för att t.ex Paynova skall kunna agera betalningsförmedlare utan att handlaren behöver eget inlösenavtal.

    Jag tror att det fungerar på liknande sätt med Payson.

    Tänk också på att listpriserna är just listpriser. Kan du visa på lite volym så är de förhandlingsbara.

    Är du medlem i Svensk Handel så har de ett ramavtal för inlösen med PBS som ger dig priset 68 öre för bankkort och 68 öre + 1,2% för kreditkort. Valfri PSP tillkommer naturligtvis.

    #106954
    AntiKrist
    Deltagare

    Fick mailsvar idag från Svensk Handel. Deras totala minimiavgift för att få tillgång till inlösenavtalet = ett medlemskap i både Svensk Handel & Svenskt Näringsliv (mailade tillbaka och frågade om det verkligen krävs TVÅ medlemskap för att få del i förmåner knutna endast till det ena!?) = 3600+500/12 = 342 kronor per månad. Och då är det följande transaktionskostnader som gäller:

    0,68 kr för bankkort
    0,68 kr + 1,20 % för kreditkort
    0,68 kr + 1,20 % för utländska kort

    Källa: Kortavtal – Svensk Handel

    Plusar man nu på DIBS kostnader får man alltså:

    Total månadsavgift (Svensk Handel + Svenskt Näringsliv + DIBS Start-paket): 732 SEK.

    Rörliga kostnader:

    0,68 kr + 1,00 % för bankkort
    0,68 kr + 2,20 % för kreditkort
    0,68 kr + 2,20 % för utländska kort

    ..vilket jag anser är helt ok och då arbetar man med DIBS som jag anser verka erbjuda hög kvalitet. Frågan blir ju dock vad direktbetalningarna kostar, detta inlösenavtal som Svensk Handel erbjuder, är internetbanker inkluderade?

    #106955
    Yoghurt
    Medlem

    Kolla med Samport + Teller.

    Jag har svårt att tro att någon kan slå deras priset som blir med deras avtal och man har någorlunda stora köp.

    Vi betalar hos Teller 1.8 kr per transaktion + 1.8% vid utlandskort eller kreditkort.
    Hos samport betalar vi 2 kr per transaktion.

    #106959
    GregerA
    Deltagare

    Nej, direktbank ingår inte i Svensk Handels avtal. Det är bara MC/Visa som täcks av det. För avtal på internetbank får du kontakta repsektive bank och få en offert. Troligen hamnar den på 2-4 kr + 2-4% + startavgift + ev månadsavgift. Så vid mindre volymer är det dyrt att ha eget avtal med bankerna. Det blir billigare att köra detta via Paynova eller Payson.

    Fö så har du ju även andra fördelar av att vara medlem i Svensk Handel/Svenskt näringsliv. Eftersom det är både en arbetsgivarorganisation och branschorganisation så har du möjlighet att ansluta dig till kollektivavtalet när du börjar anställa folk, lite bättre priser på försäkring hos IF samt juridiskt stöd i vissa frågor. Så jag ser inte den medlemsavgiften som en extra kostnad utan som något jag skulle haft även om inte kortavtalet fanns.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.