Plus Forum Övrigt Off-topic Jag är bitter!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94046
    Dan
    Deltagare

    Halva min arbetstid går åt att jaga leverantörer och att folk mailar mig och vill ha saker. Jag har därför aldrig igång min mobil på dagarna längre och jag drar ur sladden till min fasta telefon.

    Mailen hopar sig och tar aldrig slut i min Akuta-inkorg, därför har jag nu en Mindre Akut, Inte Akut och För en regning-dag-inkorgar.

    När man är egenföretagare ska man ha frihet… är det jag som missat något? Varför känns det ofta som att man jobbar åt en massa folk som antingen inte betalar lön till dig eller som i värsta fall du betalar för att köpa saker eller tjänster av? 😡

    #107077
    Parvelito
    Deltagare

    Det du beskriver är verklighet för de flesta anställda också, fast med den skillnaden att de har chefer som berättar för dem hur de skall svara, när och under vilken policy eller internt regelverk en affär skall göras… :-)

    Jag känner ibland så också, i synnerhet när folk känner behov av att SMS:a att de fått sitt paket, eller ringer och berättar att de kan inte betala idag, men på fredag etc. Ibland är förhållandet mellan signal och brus mycket litet.

    Men för ett par veckor sedan när det var mycket att göra bestämde jag mig för att göra något åt det genom följande tre punkter:

    a) Kunder som mailar till mig har prioritet. De skall kunna vara säkra på att få ett svar inom 24 timmar, och då inte ett “jag återkommer när jag vet mer” utan ett ärligt och rakt svar som kan avsluta frågandet. Har du idrottat med bollsporter så handlar det om att komma till ett avslut. Jag är ett E-handelsföretag och ingen telefonförsäljare, så därför känns prioriteringen logisk. Dessutom kan jag läsa mailen när jag har tid, och svara på dem när jag har tid till skillnad från telefonsamtal som alltid måste ta den omedelbara tiden i anspråk.

    b) Sådant som jag inte kan tjäna pengar på raderar jag direkt. Jag har inte tid med en massa sociala nätverk som jag bjuds in till, inte tid att läsa mail från spammande leverantörer (vill jag dem något kontaktar jag dem) eller tid att sitta och tacka för att en kund tackar för att ha fått sitt paket.

    c) Jag försöker att vara maskinen där man lägger in ett mail och om det är från en kund som jag kommer tjäna pengar på så lyser det en grön lampa, och om det är från en kund jag inte tjänar pengar på så lyser det en röd lampa… :-) Urvalskriterierna är feeling för om kunden kan uttrycka sig någorlunda kort och koncist om saker jag faktiskt säljer eller vet tillräckligt mycket om för att kunna sälja. Förvånansvärt många fler mail besvaras med ett “Nej, jag kan tyvärr inte hjälpa dig” och sedan behöver man inte spilla sin tid på små affärer som i bästa fall ger en riktigt usel timpenning.

    Om du måste jaga efter leverantörer så tyder det på att de är viktigare för dig än vad du är viktig för dem. Fundera på varför det är så och gör något åt det.

    En stark rekommendation är att du har en akut inkorg, och en papperskorg.

    #107079
    Dan
    Deltagare

    Jag hanterar inte längre kundtjänsten själv, så nu är det mest annat folk mailar mig om. Typ gällande domäner, e-handel generellt och annat. Generellt handlar det dock om att jag ska ställa upp och hjälpa folk. Sedan hjälper det inte att ha över 100 informations/underhållningssidor…. men där brukar jag slänga mailen ;)

    Jag älskar entreprenörskap och att hjälpa folk men ibland känner jag mig som någon form av statlig instans som svarar på frågor :)

    Leverantörer och andra partners som tjänar pengar på mig och är allmänt dryga är en svår grej tycker jag. Det är ju inte så svart och vitt att jag kan be dem fara åt helvete… jag tjänar ju massa pengar på att sälja deras saker. Jag önskar bara att man kunde få lite respekt ibland och att de behandlade mig lika bra som jag behandlar mina kunder.

    Dina tips är bra, men den sista meningen gav mig faktiskt en riktig tankeställare!

    #107082
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Prioritera är en svår konst, men det måste göras, annars går man till slut under av jobb.
    Just att prioritera bland det som egentligen är roligt och som man egentligen tycker om att göra, men tappat lusten för eftersom det bara blir för mycket är otroligt svårt.
    Jag säger som Parvelito, skaffa ett fokus på vad tjänar jag pengar på? och prioritera detta.

    Lär dig också vara riktigt ledig. Det är supersvårt speciellt om man är en idéspruta som alltid kommer på mer att göra, men försök. Ta en helt ledig dag då du inte rör din dator alls eller tänker på företag. I början är det svårt men man lär sig, och då blir det också lättare att jobba sedan, och allt känns bara mindre jobbigt.

    Lycka till, själv har jag inte riktigt lärt mig än, men jag jobbar på det ….

    #107088
    Fredrik Norberg
    Deltagare

    Jag känner igen det där grymt väl! Det värsta med den situationen du beskriver är att man helt tappar den strategiska översynen som är så grymt viktig, utan man lägger 99% av sin kraft på att lösa no-brainers som att en leverans har kommit fel, att kund slirar med betalningen eller bara betala leverantösskulder.

    Ett tag drev jag tre bolag samtidigt som alla tre vardera hade mellan 2-5 anställda. Jag kom till ett vägval då jag insåg att jag var tvungen att fokusera på ett av dessa och så blev det. Fokus är ibland det svåraste att ha som entreprenör men så sjukt viktigt för att komma i mål.

    Ett konkret tips är faktiskt att läsa boken Getting Things Done av Paul Allen. Den handlar just om prioritering vilket du nu måste bli en zen-mästare på. Jag implemneterade det rakt av och har märkte en stor skillnad i min stressnivå över alla saker som ska göras.

    #107089
    banane
    Deltagare

    Jag vet inte hur det är med er, men jag strukturerar upp mailen på följande vis:

    – ca 20 olika mappar dedikerade för mina 20 viktigaste kontakter, allt de mailar som jag inte behöver svara på / utföra en action på läses igenom kort så man vet vad det handlar om och placeras där. Detta för att man senare skall ha snabb åtkomst om personen ringer och frågar om just det dom mailat om tidigare.

    – allt som kräver en action från mig i form av arbetsuppgift över 15 min låter jag ligga i inkorgen tills dess att det är borta, allt annat tar jag direkt. Saker som inte kräver ett svar eller någon form av aktiv handling från mig läggs i separata mappar eller raderas.

    – saker som kommer in tex “Kan jag göra såhär?” “Vad tycker du?” osv svarar jag alltid på direkt med ett par rader och raderar efteråt.

    Det kräver ju ganska bra disciplin och att man arbetar regelbundet med mailskörden men jag lyckas iaf mer eller mindre konstant (om jag inte är bortrest) eller liknande hålla inkorgen såpass ren att jag slipper scrolla för att se hela inkorgen (ca 20 mail).

    #107096
    Dan
    Deltagare

    Det sjuka är att jag inte haft detta problemet tills ganska nyligen. Kanske är det att min verksamhet har växt som gör att jag har haft det skönt innan.

    Det är rätt bittert att jobba 12-16 timmar om dagen alla dagar i veckan och inte åstadkomma särskilt mycket förutom att släcka bränder och jobba gratis åt andra :)

    Ska utvärdera min mailteknik och skaffa Getting Things Done!

    #107097
    Bifrost
    Deltagare

    Detta är en intressant tråd som jag tror vi många delar.

    Mina tankar är så länge det är kul att jobba otroligt många timmar
    då är det ok och ger energi,

    men när det suger att jobba så mycket och arbetsuppgifterna inte stimulerar lika mycket då funderar jag på om inte att det leder till utbrändhet och tristess på lång sikt.

    I vissa perioder känner man detta och tror att det kanske beror på brist på stimulans och nya ideer och nya projekt.

    #107098
    Dan
    Deltagare

    När allt går skit och jag blir bitter brukar jag köpa något datorspel som jag sitter och lirar på jobb i några veckor. Gör i princip inget riktigt arbete. Just nu är mitt problem att jag inte kan slappa och att jag inte har något kul spel :(

    #107099
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Bifrost, tro en som varit där, även roligt arbete med stimulerande arbetsuppgifter leder i slutänden till utbrändhet. Det tar bara längre tid, och fallet blir då större när det väl händer.

    Till skillnad vad man tror så skiljer kroppen inte på negativ stress och positiv stress utan det är samma hormoner som produceras vid bägge och på sikt skadar de kroppen, så var försiktig.

    Som egenföretagare är man väldigt skyddslös, så det gäller att hålla länge.

    Dan, lär dig vara ledig, det är ett råd jag kan ge. Hitta något annat än spel som är roligt och håll på med. Ta i alla fall en promenad på en timme varje dag och rensa skallen. Det håller inte i längden att bara jobba, vare sig det är roligt och stimulerande eller trist och suger.

    Var rädda om er

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.