Plus Forum E-handelsforumet Logistik Är frakterna så här dyra?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94219
    energie
    Deltagare

    Håller på med lite research på frakter till en webbutik och kollade in posten och dhl. Jag böjade med posten och använde deras skickaguide för att se var ett paket skulle kosta. Skrev in vad jag tror ett medelpaket skulle se ut och väga, 50*30*30 och en vikt på 5 kilo. Fick då det hutlösa priset 250 kr.

    Enligt DHLs paket prislista så skulle samma paket där gå på 120 exkl moms och drivmedel. Jag tycker detta är lite väll dyrt det med. Fattar inte hur mina eventuella konkurrenter kan erbjuda fri frakt vid beställningar över 500 kr med dom frakterna så skulle ju hela marginalen ätas upp.

    Är det jag som har kollat på helt fel prislistor eller är det verkligen så här dyrt att skicka paket som e-handlare inom Sverige?

    #108231
    timmy
    Medlem

    Du har nog tittat på rätt tyvärr. Däremot kanske du har tittat på fel produkt att sälja om det inte finns någon marginal :)

    Du kan givetvis få billigare om du skickar i stora kvantiteter men i början får man stå ut med höga fraktkostnader. Kolla andra trådar här så ser du att du kan bli medlem i .tex. lessmore och få bättre priser på dhl. Annars brukar man skicka mindre paket som skrymmande brev men då får det inte väga över 2kg.

    #108232
    WaxDog
    Medlem

    Jag tyckte Lessmores avtal var riktigt bra.
    om vi tar ditt exempel på 5 kg så kostar det med Lessmores avtal 47 riksdaler så jag gick med direkt. Finns ju andra avtal där som lockar. Jag som kör dieselbil får ex.vis 65 öre rabatt per liter mot listpris på Shell och 55 öre rabatt på pumppris på Preem. Helt okej faktiskt.

    Om någon är sugen så kan jag skicka en inbjudan till Lessmore så får ni halva priset på första årsavgiften.

    #108233
    Parvelito
    Deltagare

    Energie: Ditt problem är att kartongen du skickar är på 45 liters volym. De flesta transportörer har en volymtaxering där varje liter paket anses väga minst 0,28kg. 45×0,28 = 12,6kg.

    Fundera över vilket emballage du kan använda, och vilka produkter du säljer. Vissa saker är knepiga att sälja via E-handel p.g.a. format och att priserna är så pressade att det blir orimligt dyrt att lägga till en frakt på dem också. För att ta ett några tydliga exempel så är skidor och snöskyfflar olämpliga p.g.a. dess format, medan morötter och spolarvätska är så billigt och vanligt förekommande i närliggande butiker att ingen vill betala frakt för dem. Ibland sammanfaller dessa och är både stora och billiga på hemmaplan, t.ex. dasspapper och spånskivor.

    Jag tror det är viktigt att man funderar lite på logistiken till de varor man säljer, för det är som regel mycket svårare att hitta rätt där än att göra grafiken till sin webbutik.

    #108234
    WaxDog
    Medlem

    Läser det finstilta för DHL Service-point i LEssmores avtal:

    Min Längd: 15 cm
    Min Höjd: 3,5 cm
    Min Bredd: 11 cm

    Max Längd: 120 cm
    Max Höjd: 50 cm
    Max Bredd: 50 cm
    Max volym per sändning: 0,3 m3

    Det står ingenting om extra avgifter vad jag kan hitta om man utnyttjar max volym, dvs 0,3 m3
    Verkar iofs billigt om man kan skicka en låda luft på 300 liter som väger max 3 kg för 41:-

    #108235
    GregerA
    Deltagare

    Om du läser de produktspecifika avtalsvillkoren så står det:

    KUBIKMETER (M3) (DHL SERVICE POINT,
    DHL PAKET, DHL STYCKE, DHL PARTI)
    Gods som kan samlastas1 och med en verklig vikt under
    280 kg/m3 beräknas enligt fraktdragande vikt om minst
    280 kg/m3 (m3 = l x b x h x 280)

    Posten och DHL har samma regel – 280kg/m3

    Schenker tar dock bara betalt för vikten så länge man inte överskrider maxmåtten på paketet.

    #108246
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Du har tyvärr tittat alldeles rätt. Det är en anledning varför jag begränsat kattlådorna i min butik. De är helt enkelt hutlöst dyra att skicka, skrymmande och bara luft. Man fårhelt enkelt gå igenom sitt sortiment och se över vilka varor man behöver göra prispålägg för ( om det ens går) eller vilka man får avstå från för att ha en lönsam logistik.

    #108248
    Dan
    Deltagare

    Det man gör när man har saker med extrem volym är att man köper frakten på posten.se och dumpar den på postcentret. Det har sparat mig 500 spänn flera gånger. Du får be Fredrik fixa den featuren ;)

    #108255
    energie
    Deltagare

    Det här med lessmores erbjudande på frakter verkade intressant, någon som kan skriva ut deras avtal med prislistor?

    Har ni några andra tips för att få ner frakten då jag kommer sälja grejer som väger 500g-1000g stycket och där man oftast köper fler än en produkt. Volymen ligger på 2-3 liter stycket?

    Vad använder ni själva för leverantörer, är det främst posten som gäller?

    Har sett att många av mina konkurrenter använder sig av DHL där dom fraktar fram till dörren. Vad har ni för erfarenheter av dom?

    #108260
    Parvelito
    Deltagare

    Jag kör allt som är större än brevstorlek med DHL Servicepoint där man får hämta på ett utlämningsställe. Jag har mestadels positiva erfarenheter av dem. De är inte ofelbara, men det händer sällan att det blir fel.

    2-3 liter per pryl är inte så farligt om du kan hitta kartonger som rätt så bra passar 1, 2, 4, 8 & 12st eller något liknande. Sedan kan man alltid prisvägen styra mot “bra” beställningar genom att ha ett bra flerpackspris som lagom passar en fraktoptimerad kartong.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.