Plus Forum E-handelsforumet Logistik Eget lager + Dropshipping

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94278
    Fredde
    Deltagare

    Håller på att starta upp en webbshop för första gången och ska sälja heminredning. Nu är det så att en av mina tänkta grossister har erbjudit mig så kallad Dropshipping där de står för lagret av alla produkter, packar och skickar direkt till kund. På det här sättet kan jag erbjuda mina kunder deras kompletta sortiment utan att behöva ha något i lager själv då jag har ont om lagerutrymme. När jag får in beställningar via webbshopen så mailar jag dem och de skickar ut varorna till aktuell person.

    Mitt problem är att mina andra tänkta grossister inte har detta så för dessa varor måste jag packa och skicka själv (vilket inte gör något). Det som jag är fundersam över är hur det kommer att uppfattas av kunden då de kommer att komma paket från två olika håll om kunden beställer varor både från den grossist som erbjuder Dropshipping och de övriga som jag har i eget lager i samma beställning?

    Visserligen så står det inte att de kommer direkt från grossisten men det blir ju två fraktkostnader bland annat.
    Vad har ni för reaktioner på detta? Hur ska jag göra?

    #108582
    sailorcap
    Deltagare

    Hehe :)

    Vi sitter i samma båt verkar det som. Håller också på att starta upp en ebutik inom heminredning. Drop shipping verkar inte jättevanligt. Är det Blomus du har hakat på? Jag var själv lite inne på dem men har också funderat lite på det där med fler leverantörer.

    Mvh
    Andreas

    #108583
    danielandersson
    Deltagare

    Vad jag förstått så är det fler och fler leverantörer inom den branschen som pysslar med drop-shipping då det ofta är relativt stora grejer (mer frakt, större lager), så kunder BORDE vara relativt vana.

    Kunden bör dock inte behöva betala två frakter, det är ju trots allt DU som sparar pengar, troligen inte kunden (inte i samma utsträckning i alla fall).

    #108585
    Tomas
    Deltagare

    Jag har gjort så i 5 år, men det går inte en dag utan att jag tänker på hur jag ska kunna skicka allt i en försändelse:o

    Min leverantör skickar bara de fysiskt stora varorna från sitt lager, övriga varor har jag på lager. De vill heller inte skicka de mindre varorna.

    + Mindre bundet kapital
    + Kräver mindre plats på egna lagret

    – Själv är bäste dräng… det är surt när leveranser dröjer och man själv inte har 100 koll på varför.
    – Längre leveranstid då de skickas från utlandet.
    – Ibland är det restnoterat och man önskar att man hade i eget lager.
    – Två försändelser, rörigare för kunden, svårt att tima så att de dyker upp samtidigt.

    Har dock inte hört några klagomål, men lite rörigt är det och det är viktigt att informera tydligt om hur det kommer att gå till. Har man betalat i förskott/kort och det dyker upp ett kuvert med en ljusstake i och man väntat sig en soffgrupp också för de 13.000:- man betalat är det nog som kund lätt att dra förhastade slutsatser:eek:

    Ja, det blev många minustecken ovan men de kan ju “väga” olika mycket och jag kommer att fortsätta så här, men komplettera med ett mindre eget lager även av dessa varor, men de kommer att bli lite dyrare för kunden. För det blir trots allt dyrare att hålla dem i eget lager. Men kunden kan välja snabbare lev till lite högre pris om de vill.

    Att skicka en skrymmande vara direkt till kund spar ju ofta fraktkostnader jämfört med att först frakta den till dig och sen till kund. Men det blir som du säger fler försändelser så du måste i flera fall, kanske nästan alltid också skicka ett paket från dig…

    Meddela mig när du kommit fram till den perfekta lösningen:cool:

    #108591
    GregerA
    Deltagare

    Jag förstår idén med drop shipping, och idag heter det ju att man skall fokusera på kärnverksamheten. Många definierar då kärnverksamheten som att sälja. Sånt där med att hålla ordning på ett smutsigt lager, leverera och ta betalt det får nån annan sköta.

    Samtidigt frågar jag mig själv varför jag som kund skall handla av någon som bara är intresserad av att sälja. Så snart ordern är inne så är det andra som tar vid. Jag tycker det rimmar illa med de moderna koncepten om “relationship marketing” och annat där man faktiskt vill skapa en slags allians med kunden.

    Det finns säkert mer än en kund som råkat ut för att saker ramlar mellan stolarna. Säljaren och logistikern skyller på varandra och kundens problem blir inte löst.

    Traditionell handel bygger ju på att man köper in varor för att sälja dem vidare. Drop-shipping bygger ju på att man säljer varor man ännu inte köpt in, och aldrig kommer att ta i besittning. Frågan är vad man egentligen har för roll i det långa loppet? … och blir man inte ganska lätt ett överhoppningsbart led?

    #108596
    Fredde
    Deltagare

    Det är Blomus jag syftar på ja.

    Hmm, det är inte lätt att veta hur man ska göra. Klart det är smidigt att kunna erbjuda hela deras sortiment men samtidigt konstigt när kunden köper av mig att denne inte få varorna direkt från mig utan från en tredje part.

    De har en fast fraktavgift på 55 kr på allt vilket är bra. Men som sagt det är inge kul kanske om kunden beställer en vara från Blomus och sedan en vara från en annan leverantör samtidigt. Då får kunden ett paket direkt från Blomus och ytterligare ett paket från mitt lager med de andra varorna. Då blir det 55 kr i frakt från Blomus + frakten för mitt paket. Dessutom är det ju inte säkert att båda paketen kommer fram samma dag. Och hur upplever man det som kund?

    Hur blir trovärdigheten för webbshopen/företaget om man har det så här?

    Ska tillägga att inpriset på varje vara blir lite dyrare också om man kör med Dropshipping då avgiften för att de ska packa och skicka har bakats in.

    #108599
    Macondax
    Deltagare

    Jag använder en “typ av drop-shipping”. Eftersom flertalet av mina produkter är stora, tar mycket lageryta och att det krävs en uppsjö av varianter för att kunna säkerställa leverans till slutkunden, så skickas dessa oftast direkt till kunden från leverantören.

    Order från kund (ex. frontbåge och sidobågar) -> Direkt leverans till kund, från leverantör
    Order från kund, innehållande ex. frontbåge OCH extraljus -> Leverans från leverantör till oss, för sampackning och utleverans till slutkund.

    På detta sätt, får slutkunden enbart 1 försändelse med alla sina varor. Kostar några kronor extra, men jag inbillar mig att slutkunden blir mer nöjd över att alla varor kommer samtidigt, än med flera olika försändelser (och således även flera olika fraktbolag)

    #108601
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag som handlar med Blomus blir heligt förbannad när jag läser det här.
    Varför? Jo för att för ca en månad sedan blev jag uppringd av deras säljare och mer eller mindre utskälld för att jag hade lagt in ett par produkter ur deras sortiment som jag inte hade hunnit få hem i lager, och det accepterades inte att sälja deras varor om man inte lagerförde dem.

    Jag klagade då på dem och undrade hur det kom sig att deras egen butik blomussverige, för det har en sådan egen e-handel som konkurerar med oss andra kunde få sälja varor de ej hade i lager. Till sist fick jag då “dispens” att ha några få varor som beställningsvaror.

    Det ni nu nämner om dropshipping har vi gamla säljare inte fått den minsta information kring, och speciellt efter det samtalet tycker jag att han kunde hört av sig..

    Seriöst företag…..

    #108602
    MnM
    Deltagare

    nu har jag ingen egen erfarenhet av detta, men jag tycker faktiskt att Macondax variant låter som den klart bästa, framförallt ur ett kundperspektiv, om man ska dela upp leveranserna beroende på grossist så håller jag helt med Lunarmys, det är inte kunden som ska betala 2 frakter, den ena bör du stå för, det är ju du som valt att använda olika grossister, kunden har ju antagligen ingen aning om detta vid beställning utan blir antagligen bara förbannad över att betala 2 frakter helt utan anledning, om jag skulle råka ut för detta skulle jag aldrig återkomma till den butiken.

    #108605
    sailorcap
    Deltagare

    Kodmyran:

    Jag hade kontakt med Blomus först för ca 2 veckor sedan. Då var dropshipping bara på test hos ett fåtal återförsäljare för att utvärdera möjligheten.

    Nu i måndags fick jag ett mejl med fasta priser för dropshipping och villkor.
    Så det är rätt nytt…

    Mvh
    Andreas

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.