Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Kortinlösen och betalväxel. Välja bra och billigaste
- Detta ämne har 7 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 9 månader sedan av
najjie.
-
FörfattareInlägg
-
20 februari, 2010 kl. 10:30 #94305
Interhostel
DeltagareHej!
Vi är Interhostel, vandrarhem i Stockholm, och vill välja bra och billigaste kortinlösen och betalväxel.
Skriv järna priser som vi har själva och rekomendera något.
Våra kalkyler:
Antal Transaktioner per månad blir max 6000 st
Snittransaktion inkl moms cirka 200 st
Andel svenska bankkort utan kredit 10%, 90% utländska kortPrisjämförelser på Jämför kortbetalning, betalväxlar, inlösenavtal och kreditkortsbetalning för e-handel och http://www.dan.se/kortinlosen.xls stämmer inte helt.
När man ringer och frågar får man ibland andra priser.Vi har fått ett kortinlösenavtal från en bank på 1,5 kr per transaktion-svenska kort och 1,5 kr+1,5% på utländska kort.
Vet ni om det finns billigare priser?
Nästa steg är att välja Betalväxel.Vi vet att Samport har 2 kr per transaktion och minimiavgift på 400 kr som vi överstiger. Men Samport har stora driftstörningar nu. Allternativet är Auriga som har 3 kr per transaktion. Dibs är dyr och passar inte.
Vet ni om det finns bättre priser än vi vet.Om ni vet någon firma som kan göra bra hemsida och webdesign kan ni råda sådan också till oss.
Tack. Interhostel. interhostel@hotmail.com
Tel. 0739980873
20 februari, 2010 kl. 14:51 #108833Parvelito
DeltagareJag vet inte om Dibs (som jag använder) är så dyra, med deras dyraste alternativ betalar du 1%, dvs 2kr i snitt om du har ett snittköp på 200kr. Med 1,2Mkr per månad så kan du säkert deala till dig lite bättre avtal, begär offert från dem är mitt råd.
1,50/1,50+1,5% är bra priser. Kanske kan du efter att ha varit igång ett tag och har hårda papper på hur transaktionerna ser ut spela ut bankerna mot varandra och få bättre avtal.
Likadant med betalväxeln, det är svårare att förhandla innan man har en bevisad volym, men inte omöjligt.
20 februari, 2010 kl. 14:58 #108835Dan
DeltagarePriserna i mina jämförelse är standardpriser utan volymkrav. med 6000 transaktioner bör du få bättre priser helt klart så jag hade gjort som Parvelito säger. Spela ut dem mot varandra och välj den som verkar bäst/billigast.
20 februari, 2010 kl. 15:24 #108831Interhostel
Deltagare@Parvelito 3929 wrote:
Jag vet inte om Dibs (som jag använder) är så dyra, med deras dyraste alternativ betalar du 1%, dvs 2kr i snitt om du har ett snittköp på 200kr. Med 1,2Mkr per månad så kan du säkert deala till dig lite bättre avtal, begär offert från dem är mitt råd.
1,50/1,50+1,5% är bra priser. Kanske kan du efter att ha varit igång ett tag och har hårda papper på hur transaktionerna ser ut spela ut bankerna mot varandra och få bättre avtal.
Likadant med betalväxeln, det är svårare att förhandla innan man har en bevisad volym, men inte omöjligt.
Tack för rådet.
Jag skrev snittköp på 200 kr och det gäller en kund som bokar en plats för sig själv i vår hostel, men det kan vara ett snittköp (gränser) från 140 kr upp till 1000 kr om en kund bokar 5 sovplatser med ett kort .
Dibs som tar 1% för transaktion är dyrare jämfört med Samport och deras 2 kr per köp.
20 februari, 2010 kl. 15:30 #108837Interhostel
Deltagare@Dan 3931 wrote:
Priserna i mina jämförelse är standardpriser utan volymkrav. med 6000 transaktioner bör du få bättre priser helt klart så jag hade gjort som Parvelito säger. Spela ut dem mot varandra och välj den som verkar bäst/billigast.
Tack.
Men du kanske vet betalväxel som har biligaste pris för transaktion och bra service.20 februari, 2010 kl. 16:03 #108838GregerA
DeltagareDu måste kontakta dem och få en offert. Det finns inga officiella priser vid de volymerna, utan de gör en beräking individuellt för dig.
Du bör kontakta åtminstone Auriga, DIBS och Payex. Mig veterligt är det bara DIBS som tar procent, de övriga kör med fast summa. Samport tecknar väl inga nya avtal direkt, utan endast genom partners/återförsäljare?
Sen har vissa branschförbund förhandlat fram bättre priser på inlösen. Jag vet att Svensk Handel och Hotell & Restaurang har. Jag vet inte om du är medlem i det sistnämnda? I så fall kan du nog få ännu lite bättre priser än du redan blivit erbjuden.
20 februari, 2010 kl. 17:38 #108847Interhostel
Deltagare@GregerA 3935 wrote:
Du måste kontakta dem och få en offert. Det finns inga officiella priser vid de volymerna, utan de gör en beräking individuellt för dig.
Du bör kontakta åtminstone Auriga, DIBS och Payex. Mig veterligt är det bara DIBS som tar procent, de övriga kör med fast summa. Samport tecknar väl inga nya avtal direkt, utan endast genom partners/återförsäljare?
Sen har vissa branschförbund förhandlat fram bättre priser på inlösen. Jag vet att Svensk Handel och Hotell & Restaurang har. Jag vet inte om du är medlem i det sistnämnda? I så fall kan du nog få ännu lite bättre priser än du redan blivit erbjuden.
Tack för svaret!
Det är klart att man måste kontakta olika betalväxlar och jämföra dem.
Vi trodde att vi får ett svar från något bolag som använder e-handel och
deras exakta siffror på både kortinlösen och betalväxel.
Då kunde vi välja andra leverantöror som är billigare och tekna ett avtall med de.
Det verkar så att det inte finns någon på ehandel.se som kan säga exakt att dem har priser bättre än vi har.Svensk Handel har bättre villkor men vad vi förstår att man måste vara medlem och betala avgiften på 0,20 procent av den sammanlagda årslönesumman av samtliga anställda i företaget, exklusive lönen till ägare med familj och vd. Minimiavgiften är 3600 kronor.
Man måste räkna om det är lönsamt.Tack ändå.
15 juli, 2011 kl. 15:51 #124604 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.