Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Nya webbutik funktioner?
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 3 månader sedan av Hollman. 
- 
		FörfattareInlägg
- 
		
			
				
23 mars, 2010 kl. 16:23 #94347energie DeltagareSitter och försöker klura ut funktioner och moduler till min webbbutik som inte slagit igenom ännu och som inte alla har för att försöka ligga i framkant. DÃ¥ jag säljer hälsoprodukter sÃ¥ tror jag kundservice är väldigt viktigt och jag har tänkt att erbjuda live-chat med kundtjänst i webbutiken. Kanske inte helt nytt men det är vad jag vet inte sÃ¥ mÃ¥nga som tillhandahÃ¥ller det. Har dock haft lite idétorka ett tag och tänkte höra om ni pÃ¥ forumet har nÃ¥gra ideér om vad som kommer vara framtidens funktioner i webbutikerna? 23 mars, 2010 kl. 17:10 #109445 ParvelitoDeltagare ParvelitoDeltagareOm det man säljer inte är väldigt känt ute i den stora världen sÃ¥ är smÃ¥ ”reklamfilmer” bra tror jag. Inte de snabba krystade TV-reklamspottarna, men heller inte TV-shopsliknande filmer som mer siktar pÃ¥ utmattning, utan filmer pÃ¥ 2-5 minuter som pÃ¥ ett positivt och spelat objektivt sätt berättar om vad det är man köper, varför man skall köpa det och hur man använder det. Jag tror stenhÃ¥rt pÃ¥ rörliga bilder i webshoparna inom en inte sÃ¥ avlägsen framtid. I Sverige är vi lite rädda för filosofier som ”100% nöjd, annars pengarna tillbaka”. I gÃ¥r kunde man läsa pÃ¥ market.se att kunderna tycker att en bra kundservice är värd drygt 10% mer pÃ¥ varans pris. Förvisso en amerikansk undersökning, men jag ser inget som talar för att resultatet inte borde bli nÃ¥got liknande i Sverige. ÄndÃ¥ ser man mycket oftare olika prisgarantier än servicegarantier. Vad man egentligen säger till kunderna är att vi är sÃ¥ jädra dÃ¥liga att vi kan inte konkurrera med nÃ¥got annat än priset. Att gÃ¥ pÃ¥ tvären där, utan att för den delen bli oskäligt dyr, tror jag är att visa framfötterna. Om sedan chatt är det samma som bra kundservice vet jag inte. Det lÃ¥ser upp en massa tid, och min uppfattning är den att de som inte klarar av webshopens instruktioner och text föredrar att prata med nÃ¥gon. Kanske skall du hellre satsa pÃ¥ ett 020-nummer till din mobil? NÃ¥got annat jag funderat pÃ¥ är en instruktionsfilm som berättar och beskriver hur man beställer, och vad som sedan händer fram tills kunden fÃ¥r sitt paket. När osäkra kunder blir trygga med hur det fungerar sÃ¥ ökar deras vilja att köpa och komma till avslut, samtidigt som de upplever din webshop som nÃ¥got väldigt positivt. Idag är man väldigt duktig generellt i webshopar pÃ¥ villkor som hotar med avgifter hit och dit etc, men mÃ¥nga kunder behöver nog morötter snarare än piska. 23 mars, 2010 kl. 18:07 #109447 GregerADeltagare GregerADeltagareSom vanligt bra synpunkter Parvelito. En liten ”säkerhetsgenomgÃ¥ng” (typ flyget) pÃ¥ video hade inte varit sÃ¥ tokigt faktiskt. Teaterhögskolan fÃ¥r börja ge kurser till e-handlare … :rolleyes: I Sverige är vi lite rädda för filosofier som ”100% nöjd, annars pengarna tillbaka”. I gÃ¥r kunde man läsa pÃ¥ market.se att kunderna tycker att en bra kundservice är värd drygt 10% mer pÃ¥ varans pris. Tyvärr är detta väl en insikt mÃ¥nga kommer fram till efter köpet. 😮 … det är nog sÃ¥ att när man skall trycka pÃ¥ köpknappen sÃ¥ bedrar snÃ¥lheten visheten i mÃ¥nga fall. 23 mars, 2010 kl. 19:38 #109455 ParvelitoDeltagare ParvelitoDeltagareGreger: Ja, du har rätt i att sÃ¥ länge det är samma saker som A och B säljer, sÃ¥ väljer man den med lägst pris. Tyvärr är vi rätt dÃ¥liga pÃ¥ att i Europa i allmänhet och i Sverige i synnerhet erbjuda olika saker. Alla handlar frÃ¥n samma grossister, alla säljer samma varumärken, och kontentan blir onödigt stor prispress. Det är väl egentligen bara klädbranschen som klarat sig skapligt. Jag tror att man har en hel del att vinna pÃ¥ att skapa egna varumärken istället för att sälja det som alla andra säljer. Bygga in värden i varumärket om rätt kvalitet för pengarna och marknadsföra sig pÃ¥ det sättet. Väldigt mÃ¥nga av vÃ¥ra stora snabbväxande kedjor jobbar pÃ¥ det sättet, och prisnivÃ¥n beror mycket pÃ¥ vilken servicenivÃ¥ de har. Ett typexempel är en övergÃ¥ng frÃ¥n 3/4″ till 1/2″ rör som hos fackbutiken kostar 200kr, hos en byggmarknad 100kr och hos Jula 50kr. Samma rörkoppling, men i olika förpackningar och med olika servicenivÃ¥ bakom sig. Ser man tillräckligt mÃ¥nga Ã¥r in i framtiden för E-handeln kommer vi ocksÃ¥ att hamna där. DÃ¥ pratar vi nog inte enkla chatfunktioner för de dyrare shopparna, utan bildsamtal via webkamera där man kan visa och peka, fÃ¥ förklarat för sig etc. Men dit tror jag vi har i alla fall 10 Ã¥r. 24 mars, 2010 kl. 07:24 #109460 Katrin LundgrenDeltagare Katrin LundgrenDeltagare@Parvelito 4624 wrote: Om det man säljer inte är väldigt känt ute i den stora världen sÃ¥ är smÃ¥ ”reklamfilmer” bra tror jag. Inte de snabba krystade TV-reklamspottarna, men heller inte TV-shopsliknande filmer som mer siktar pÃ¥ utmattning, utan filmer pÃ¥ 2-5 minuter som pÃ¥ ett positivt och spelat objektivt sätt berättar om vad det är man köper, varför man skall köpa det och hur man använder det. Jag tror stenhÃ¥rt pÃ¥ rörliga bilder i webshoparna inom en inte sÃ¥ avlägsen framtid. I Sverige är vi lite rädda för filosofier som ”100% nöjd, annars pengarna tillbaka”. I gÃ¥r kunde man läsa pÃ¥ market.se att kunderna tycker att en bra kundservice är värd drygt 10% mer pÃ¥ varans pris. Förvisso en amerikansk undersökning, men jag ser inget som talar för att resultatet inte borde bli nÃ¥got liknande i Sverige. ÄndÃ¥ ser man mycket oftare olika prisgarantier än servicegarantier. Vad man egentligen säger till kunderna är att vi är sÃ¥ jädra dÃ¥liga att vi kan inte konkurrera med nÃ¥got annat än priset. Att gÃ¥ pÃ¥ tvären där, utan att för den delen bli oskäligt dyr, tror jag är att visa framfötterna. Om sedan chatt är det samma som bra kundservice vet jag inte. Det lÃ¥ser upp en massa tid, och min uppfattning är den att de som inte klarar av webshopens instruktioner och text föredrar att prata med nÃ¥gon. Kanske skall du hellre satsa pÃ¥ ett 020-nummer till din mobil? NÃ¥got annat jag funderat pÃ¥ är en instruktionsfilm som berättar och beskriver hur man beställer, och vad som sedan händer fram tills kunden fÃ¥r sitt paket. När osäkra kunder blir trygga med hur det fungerar sÃ¥ ökar deras vilja att köpa och komma till avslut, samtidigt som de upplever din webshop som nÃ¥got väldigt positivt. Idag är man väldigt duktig generellt i webshopar pÃ¥ villkor som hotar med avgifter hit och dit etc, men mÃ¥nga kunder behöver nog morötter snarare än piska. Just instruktionsfilm tror jag pÃ¥. Det är en sak vi hÃ¥ller pÃ¥ med inför vÃ¥r lilla upppiffning av SweCat. Jag tänkte försöka köra pÃ¥ budgetvarianten och gör det själv, för jag tror det skapar mer förtroende än en proffsig film med skÃ¥despelare. Vi fÃ¥r väl se framöver om jag lyckas  Även produktfilmer är nÃ¥got jag funderat mycket pÃ¥ och som vi funderar pÃ¥ att göra pÃ¥ nÃ¥gra produkter pÃ¥ försök, men samma sak där. Jag har inte budget för att hyra in nÃ¥gon utan tänkte försöka göra det själv. Ska bli spännande att testa, och framförallt att se om det ger nÃ¥gon effekt. Ibland oroar jag mig för att mÃ¥nga av dessa saker lockar mest yngre kunder som säger WOW, Häftigt och lockar skribenter pÃ¥ diverse tidningar att ropa nytänkande, men egentligen inte ger sÃ¥ mkt merförsäljnign motför tiden man behöver lägga ner pÃ¥ att göra det. SÃ¥ därför börjar vi smÃ¥tt. 24 mars, 2010 kl. 08:17 #109461 ParvelitoDeltagare ParvelitoDeltagareJag tror det är klokt att börja i liten skala, och välja produkterna med omsorg. En ”boll med pingla” för 39kr behöver inte sÃ¥ stor marknadsföringsinsats att man riktigt kan motivera en inspelad film. Däremot kanske dina UV-lampor pÃ¥ Gardenhome skulle mÃ¥ riktigt bra av en film, för att inte tala om eldfaten. Publicitet är bra, om inte annat ger det en bra SEO-skjuts. Ur ren marknadsföringssynpunkt är det alltid bra att synas pÃ¥ flera olika ställen. De potentiella kunderna jobbar omedvetet in ditt namn som ett känd aktör pÃ¥ marknaden som man är beredd att prova om man fÃ¥r ett bra erbjudande. 26 juli, 2014 kl. 10:00 #175605Hollman DeltagareJag gjorde en produktfilm förra sommaren och den har varit till stor hjälp när kunderna undrar hur det funkar. I mitt fall är det svÃ¥rt att skriva en bra produktbeskrivning utan att den blir för lÃ¥ng och invecklad. 
- 
		FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
 
				