Plus Forum Övrigt Off-topic ibland blir man bara less

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94418
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Vi firar 7 år på webben, och firade genom att en dag erbjuda samma pris på en produkt som för 7 år sedan. Men andra ord till ingen vinst alls för vår del.

    Därefter fortsatte vi dagarna efter med att erbjuda fraktfritt för gamla kunder. Nu kommer det ett argt mail från kund. Hon anser sig ha rätt till fraktrabatten också, och hon KRÄVER att vi genast ger henne fraktfritt och betalar tillbaka fraktsumman hon betalt för den rabatterade produkten. Om hon frågat snällt hade det nog gått bra, men nu blir jag bara trött. Varför håller jag på med detta kundsegment som bara gnäller och där ingenting någonsin är bra.

    Hade även en annan kund som ringde över en liknande sak i dag. Hon beställde varor (som hon skulle ha till en förlossning) för två dagar sedan och är mycket upprörd att paketet inte nått Umeå på 2 dagar, och att det är mitt fel att inte fraktbolagen jobbar i påsk. Det borde jag informerat henne om. Detta ringer hon om på långfredagen och inte ett ord om att det är bra service att vi svarar i telefon utan bara en utskällning för att varor som MÅSTE komma fram innan hennes valpning, inte dykt upp och tänk om hunden valpar i påsk och hon inte har några grejor hemma. Själv tänker jag hur vore det med framförhållning….

    I dag ska jag nog sluta svara på kundmail tror jag, för nu känner jag hur svaren snart blir mycket beska. Efter trädgårdsmässan ska jag fundera över hur jag kan byta inriktning och kundsegment på min djurbutik för nu orkar jag snart inte fler lågprisjägare och gnällare

    #109705
    danielandersson
    Deltagare

    @Kodmyran 4917 wrote:

    Varför håller jag på med detta kundsegment som bara gnäller och där ingenting någonsin är bra.

    Tyvärr finns det alltid rötägg inom ALLA kundsegment.

    Men sure, värst är det säkert inom lågprisjägarna.

    Det är därför vi valt att inte konkurrera på pris. Vi har okej till bra priser, men vi strävar inte efter att vara billigast.

    Dock så mailar en hel del kunder konstiga/irriterande/dumma frågor/påståenden.

    Dags att regga best-of-idiotiska-kundmail.se ?

    #109709
    ducedo
    Deltagare

    @lunarmys 4919 wrote:

    Tyvärr finns det alltid rötägg inom ALLA kundsegment.

    Men sure, värst är det säkert inom lågprisjägarna.

    Det är därför vi valt att inte konkurrera på pris. Vi har okej till bra priser, men vi strävar inte efter att vara billigast.

    Intressant perspektiv som jag totalt har glömt bort. I nuläget har jag räknat med att ligga på samma nivå som den marknadsledande men jag skulle kanske lägga på 2-3 kronor enbart för att komma undan prisjägarna. Frågan är hur mycket man tjänar/förlorar på det sett till förlorade kunder.

    #109710
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @lunarmys 4919 wrote:

    Tyvärr finns det alltid rötägg inom ALLA kundsegment.

    Men sure, värst är det säkert inom lågprisjägarna.

    Det är därför vi valt att inte konkurrera på pris. Vi har okej till bra priser, men vi strävar inte efter att vara billigast.

    Dock så mailar en hel del kunder konstiga/irriterande/dumma frågor/påståenden.

    Dags att regga best-of-idiotiska-kundmail.se ?

    Mitt problem är att jag inte heller konkurrerar med pris, men någonstans tror kunderna det i alla fall, och varför det är så måste jag analysera.

    Jag ligger rätt lika som konkurrenterna eller högre och vi har rykte om oss att vara en ganska dyr butik men med god service, och stort urval. Djurkunder är sådana att det är alltid lägsta pris som gäller i alla fall, så vare sig jag vill eller ej jämförs jag alltid med deras drömpriser som egentligen inte finns.

    visst finns det rötägg inom alla kundsegment, men konstigt nog hittills i Gardenhome har jag inte fått ett enda klagomail, utan tvärtom bara glada tillrop.

    Exempel när vi har fraktfrikampanj i Gardenhome mailer kunderna och blir glada, medan samma kampanj i SweCat gör att det har det dråsat in massor med arga klagomail, och de heter alltid någonstans i mailet, ni är så dyra att jag inte kan handla trots fri frakt, ni måste sänka priset på… annars tjänar jag inget på fri frakt, ni måste ge mig gratis frakt varje gång, varför har ni slut på varan jag ska köpa nu kan jag inte handla till fri frakt. Ni måste skänka varor till mig för jag är så fattig….

    Ibland gör det mig galen. Jag tror att problemet är att många djurägare är fattiga, men vill leva som de hade direktörslöner och sedan så gnäller de när de inser att de inte har råd för att göra av sin frustration någonstans….

    …och nu gnäller jag av frustration känner jag, men ibland blir det bara för mycket. Ska sluta nu.

    Reggar du domänen kan jag fylla den med innehåll lovar jag :)
    Har några superhittar, som kunden med 15 betalanmärkningar och en halv miljon i skuld, som hävdar att hon måste få handla på faktura hos oss för hennes skulder var ju inga riktiga skulder, det vara bara skatteskulder:D:D:D

    #109711
    danielandersson
    Deltagare

    @ducedo 4923 wrote:

    Intressant perspektiv som jag totalt har glömt bort. I nuläget har jag räknat med att ligga på samma nivå som den marknadsledande men jag skulle kanske lägga på 2-3 kronor enbart för att komma undan prisjägarna. Frågan är hur mycket man tjänar/förlorar på det sett till förlorade kunder.

    Frågan är väl.. när man köper kondomer, vill man köpa de BILLIGASTE?

    Sure att det säkert är samma märken, men är det kopior? Har dom legat länge? osv

    #109712
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Hu, nej:eek:

    När det gäller kondomer skulle jag säga att man vill ha de bästa och säkraste man kan hitta, och ofta är pris en indikation på kvalité. För min del får de gärna vara fyrdubbla och dyra bara de inte går sönder

    #109713
    ducedo
    Deltagare

    @lunarmys 4925 wrote:

    Frågan är väl.. när man köper kondomer, vill man köpa de BILLIGASTE?

    Sure att det säkert är samma märken, men är det kopior? Har dom legat länge? osv

    Givetvis står kvalité alltid i fokus och enligt RSFU själva så har man världens strängaste tester, något jag inte betvivlar.

    Det handlar alltså om säkra och populära produkter men frågan är hur man ska ligga prismässigt på samma produkter i jämförelse med konkurrenterna. Beroende på var man köper så kan priserna på en exempelprodukt variera från 65 – 99 kr trots att det är exakt samma produkt. Detta främst beroende på att större butiker med kondomer som sidohandel har helt andra avtal och därför har större kostnader.

    Det är alltså inga billiga noname-kondomer utan kända kvalitétestade produkter som ska prissättas.

    Däremot är det en intressant synpunkt angående prissättningen. RFSU är kända för sin säkerhet men frågan är om man skulle få fler kunder om man tar x kronor mer än konkurrenterna. Anser kunderna att priset är ett bevis på kvalité trots att det är samma produkt?

    #109726
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Det är svårt att säga. I vissa fall tror jag att kunden tror att kvalitén är bättre med högre pris än konkurrenterna på samma vara. Man kan också tänka sig att kunden drar slutsatsen bättre service för högre pris. Jag tror också att man kanske får en kundstock som är mer prisokänslig och kanske inte heller lika otrogen på samma sätt som lägsta prisjägarna är

    #109753
    Thomas THL
    Deltagare

    Det märkligaste är just när de, som till dig Katrin, ringer på en röd dag och tror att man kan trolla.
    Någonstans längst in måste de veta att jag inte kan göra något på söndagsförmiddagen utan de ringer helt enkelt bara för att vara elaka & griniga.

    Synd att man är beroende utav dem annars hade jag bett dem dra för länge sedan… :)

    #109810
    Skatan
    Deltagare

    OT: Men swecat’s sidhuvud och sidfot stämmer inte med maincontent i Firefox/OS X. Se bifogad dump: http://i41.tinypic.com/dgqf4p.jpg

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.