Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Automatiserat flöde: Hur lär man folk skriva?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94548
    fotofyndet
    Deltagare

    Sitter och fnular lite på hur man kan automatisera vårt orderflöde. Idag är det mycket copy pasta mellan olika system. Vi kör OSCommerce och JFS Administration och använder Pacsoft Online resp Dymo etikettskrivare beroende på leveranssätt.

    Hur har ni som har hög andel automatik i era flöden löst problemet med att folk inte kan skriva sin egen adress? Det är inte ovanligt att adressen ser ut såhär:

    per testson
    storgatan143
    97523 vittangi

    Korrigerar era system sådant automatiskt? Gör ni det manuellt? Struntar ni i det och skickar till adressen som kunden har skrivit? Eller är det helt enkelt så att folk som köper fototillbehör stavar sämre än andra?

    Idag skulle jag tippa på att det är ca 30% som är oacceptabelt fel, 60% som är acceptabelt fel och 10% som är helt rätt.

    #110801
    Mikkk
    Deltagare

    @fotofyndet 6141 wrote:

    Sitter och fnular lite på hur man kan automatisera vårt orderflöde. Idag är det mycket copy pasta mellan olika system. Vi kör OSCommerce och JFS Administration och använder Pacsoft Online resp Dymo etikettskrivare beroende på leveranssätt.

    Hur har ni som har hög andel automatik i era flöden löst problemet med att folk inte kan skriva sin egen adress? Det är inte ovanligt att adressen ser ut såhär:

    per testson
    storgatan143
    97523 vittangi

    Korrigerar era system sådant automatiskt? Gör ni det manuellt? Struntar ni i det och skickar till adressen som kunden har skrivit? Eller är det helt enkelt så att folk som köper fototillbehör stavar sämre än andra?

    Idag skulle jag tippa på att det är ca 30% som är oacceptabelt fel, 60% som är acceptabelt fel och 10% som är helt rätt.

    Kommer dina paket fram så verkar det vara ett ej existerande problem. Sen skall man nog vara lite försiktig i sina omdömen av kunden. Dessa skall vara helt personliga och skall inte skrivas om på något forum.

    #110802
    Dan
    Deltagare

    Du bör validera mot pacsoft-onlines regler för indata redan i din kassa så slipper du datafelen.

    Jag är själv inte så bra på detta utan man kan få fel i exporten till unifauns orderkoppling men då korrigerar jag dessa manuellt. Jag har bara kanske 1-2% felaktiga adresser/telenr och liknande så för mig är det inget stort problem, men jag hade kommit ner till 0% genom att fixa bättre fälthantering och validering i kassan, vilket du absolut bör göra med 30% fel :)

    #110817
    fotofyndet
    Deltagare

    @Dan 6143 wrote:

    Du bör validera mot pacsoft-onlines regler för indata redan i din kassa så slipper du datafelen.

    Jag är själv inte så bra på detta utan man kan få fel i exporten till unifauns orderkoppling men då korrigerar jag dessa manuellt. Jag har bara kanske 1-2% felaktiga adresser/telenr och liknande så för mig är det inget stort problem, men jag hade kommit ner till 0% genom att fixa bättre fälthantering och validering i kassan, vilket du absolut bör göra med 30% fel :)

    Tack för tipsen, ska titta lite på det där.

    #110836
    fotofyndet
    Deltagare

    @Mikkk 6142 wrote:

    Kommer dina paket fram så verkar det vara ett ej existerande problem. Sen skall man nog vara lite försiktig i sina omdömen av kunden. Dessa skall vara helt personliga och skall inte skrivas om på något forum.

    Visst förstod alla att namn och adress i exemplet var påhittade?

    #110837
    danielandersson
    Deltagare

    @fotofyndet 6180 wrote:

    Visst förstod alla att namn och adress i exemplet var påhittade?

    Va? Finns det inte nån som heter Per TESTson?

    Ja, nu ska jag nog stämma dig för lurendrejerier ;)

    #110842
    fotofyndet
    Deltagare

    @lunarmys 6181 wrote:

    Va? Finns det inte nån som heter Per TESTson?

    Ja, nu ska jag nog stämma dig för lurendrejerier ;)

    Jag tyckte själv att det var uppenbart, men eftersom Mikkk skrev sådär så tänkte jag att kanske inte alla såg det.

    Nåväl, jag är full gång med att göra om i mina adressfält nu iaf, så att adresserna ska bli rätt. :)

    #110843
    GregerA
    Deltagare

    Jag tror Mikk inte tyckte om att du som handlare skrev i forumet att en stor andel av dina kunder är dumma och inkompetenta … men det måste ju vara nån skillnad på oss handlare och kunderna … :p

    Jo, det händer också hos oss att folk fyller i fälten fel – inte så ofta som hos dig dock. Så lite handpåläggning kan det bli för att rätta till adressfältet.

    Min importprogramvara försöker fixa till det här med stora o små bokstäver, så att per testson registreras som Per Testson. Men det finns ju en del von, af, el al, O’Connor, m.fl att ta hänsyn till.

    #110845
    danielandersson
    Deltagare

    På tal om von. (Ja, lite OT)

    Skulle hämta en kompis på flygplatsen i ytlndet. Hade inte riktigt tid att hämta själv, så ringde efter en taxi-service som körde rysk bil från 50-talet.

    Eftersom ingen kunde svenska så gick det alldeles utmärkt att få den knubbige chaffisen att stå med en skylt där det stod “Dennis von Qukhufvud”

    Aw, those were the days.

    #110856
    Dan
    Deltagare

    Hehe, nu ska jag in och handla med stulna kreditkort på iphonebutiken med mitt nya alias…

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.